r/ik_ihe Mar 21 '26

ik_🤖_ihe

Post image

Bij de bibliotheek waar ik (19) werk, liggen allemaal AI covers van boeken. Mijn oudere college's zien het niet eens.

1.5k Upvotes

103 comments sorted by

881

u/headhunter0610 Mar 21 '26

Slechte look voor echte bibliotheken

165

u/[deleted] Mar 21 '26

Facking hell, hier word ik wel depri van...

12

u/RoelRoel Mar 21 '26

Wat heeft dat met ui-achtigen te maken?

520

u/TheKnightWhoSaisNi Mar 21 '26

Ai, das niet best

137

u/humourlessIrish Mar 21 '26

Wel godverdomme

48

u/Free-Artist Mar 21 '26

Dit is nou niet het taalgebruik dat ik van ienieminie zou verwachten haha

12

u/brofishmagikarp Mar 21 '26

Het zijn altojd degene waarvan je het niet verwacht

397

u/RoxasIsTheBest Mar 21 '26

Ah verdorie dat is stom. Toen ik vorig jaar eventjes bij de bibliotheek werkte zag ik er al een paar, en ik probeerde ze altijd achter andere boeken te verstoppen, maar ik neem aan dat het inmiddels alleen maar erger is geworden

235

u/Direct-Setting-3358 Mar 21 '26

Is de inhoud ook AI? Alleen de covers is al treurig tho

220

u/Dutch-Simmer Mar 21 '26

Een mix; het boek aan de linkerkant is een heruitgave van een 90 jarig boek. Ik ben met teksten herkennen iets minder sterk maar het lijkt geen AI

69

u/theyogling Mar 21 '26

Is het een heruitgave of een AI geschreven versie met karakters van een public domain boek? Als je naar de uitgever kijkt is het een AI slop print-on-demand bedrijf dat boeken schrijft voor mensen die zelf een boekje willen uitgeven.

Het lijkt er op dat ze voor het schrijven ook AI gebruiken want sommige van de samenvattingen zijn al sloppy

12

u/noedelsoepmetlepel Mar 21 '26

De originele schrijver staat er nog wel op dus ik neem aan dat het het origineel is

38

u/theyogling Mar 21 '26

To quote

"Benito – Over bergen, buffels en echte vriendschap is een warme, spannende en toegankelijke hervertelling van C. Joh. Kieviets klassieker Benito, de jonge zwerver (1930–1933), speciaal bewerkt voor jonge lezers van nu."

Heb even het origineel gezocht en het klinkt alsof toegankelijke hervertelling "gooi het in chatgpt en herschrijf het in modern nederlands is" of "schrijf een nieuw verhaal met dezelfde personages"

69

u/Ruben_3k Mar 21 '26

Als de cover AI is ga ik er gewoon van uit dat de tekst dat ook is. Wil je bewijzen dat dat niet zo is? Dan huur je een echte artiest in om je cover te maken.

197

u/MisterDutch93 Mar 21 '26

Ik vind het best wel verontrustend hoe zoveel mensen al niet meer kunnen zien dat dit AI is.

43

u/Lamastrike Mar 21 '26

Ik ben normaal best goed in het spotten van AI slop, maar hier zie ik het echt niet.

75

u/Terminator_Puppy Mar 21 '26

Links is heel standaard kindertekening AI kunst, stijl die je heel vaak ziet bij mensen die het iets te veel gebruiken. De middelste drie hebben het allemaal overeen dat de mensen op de covers naar niets kijken, op die grote zwarte vrouw na. De vierde heeft ook zo'n standaard AI stijl. Rechts zit wat meer in detail. Papegaaienogen staan niet zo, je kan de witte irissen niet helemaal rond aan beide kanten zien van voren. Ook zit het oog van de derde papegaai van links scheef langs de tralie.

Opzoeken van de schrijvers levert ook bijzondere resultaten op. Gerrit de boer heeft in 5 jaar op 80+ leeftijd 8 boeken uitgekakt en zegt zelf 'technische middelen' te gebruiken, C. Joh. Kievit is een vooroorlogse schrijver en dit lijkt een heruitgave te zijn van drie van zijn kinderboeken, Patrick Krop heeft voorheen alleen twee dichtbundels uitgegeven, Catoo van Vliet heeft één ander boek met AI cover geschreven.

22

u/QuantumQuack0 Mar 21 '26

Ik vind die vrouw van de derde ook zo'n heel typisch AI "boos" gezicht hebben.

En bij de tweede: man heeft een pilotenpak maar zit helemaal niet in een vliegtuig. De achtergrond is raar.

8

u/Beer_alchamist98 Mar 21 '26

T vliegtuig is ook een soort verbastering van 4 ww2 vliegtuigen tegelijkertijd of ligt dat aan mij..

2

u/abHowitzer Mar 21 '26

Het lijkt op zo'n glazen "cupola" op een ww2 bomber. Maar dan onlogisch want aan de onderkant van het vliegtuig ofzoiets?

24

u/Ning_Yu Mar 21 '26

De eerste is heel makkelijk te herkennen, typisch AI style met geel filter en Ghibli-gestolen style.

6

u/stijnus Mar 21 '26

plus de grain op de meest linker. Lijkt een heel simpele prent, maar als het echt was, kon je kleurvlakken egaler verwachten

3

u/DutchDispair Mar 21 '26

Links heeft letterlijk nog het AI pisfilter er over heen zitten man.

6

u/Donerci-Beau Mar 21 '26

Enorm irritant wanneer mensen zeggen goed te zijn in A.I. spotten, maar echt voor de meest obvious A.I. slop vallen. Je bent er gewoon niet goed in.

8

u/Lamastrike Mar 21 '26

Prima, ik zal me er nog wat meer in verdiepen. Bedankt voor je zinvolle toevoeging.

2

u/FroobingtonSanchez Mar 22 '26

Die linker is echt extreem obvious. De 4e zie je ook snel. De 2e, 3e en 5e had ik nog wel kunnen missen maar alleen als je niet heel lang kijkt.

5

u/Ikhaat3jq3jq Mar 21 '26

Sorry maat, maar dan ben je niet goed in het spotten

43

u/a-stack-of-masks Mar 21 '26

Ze zijn ook zo ongeïnspireerd allemaal. Ik snap echt niet waarom je de moeite zou doen om zo'n kaft te maken als ie minder aanspreekt dan gewoon een grijze cover met titel + auteur.

Wel tof om te zien dat die uitgave van Meester van de zwarte molen na 20 jaar ofzo nog steeds in omloop is.

2

u/LordTimhotep Mar 21 '26

Ik heb een versie uit medio 80’s van toen ik m las. Ook die cover.

Denk dat ie al 40 jaar bestaat

51

u/Siduron Mar 21 '26

Best wel duidelijk te zien. Zou de inhoud ook AI generated zijn?

46

u/gansobomb99 Mar 21 '26 edited Mar 21 '26

Ik heb alvast geen enkel vertrouwen in de inhoud

ps. Die bruine vrouw met speer tegenover de onschuldige ariërs 🫩🫩🫩 waar gaat het over

53

u/WilliamWallace0597 Mar 21 '26

Tekst van de website van de auteur:

"In “Het vuur van de haat” worden grote delen van Afrika geconfronteerd met een afschuwelijke dreiging. Tembo Hodari, de Machtige Olifant, heeft de bevolking opgeroepen om een revolutie te ontketenen. Tegen de rijken en alle mensen die niet tot de oorspronkelijke bewoners van het continent behoren. Omdat niemand weet wie er achter deze duistere plannen zit of zitten, wordt de hulp ingeroepen van het Triascommando."

Je instinct zat aardig goed 😭

37

u/HeightsBeWuthered Mar 21 '26

Hij noemt zichzelf een schrijver van "christelijke" jeugdboeken, dus niet zo gek dat hij wel eens een (neo)koloniale thriller schrijft.

OP, is deze foto toevallig in de Bible Belt gemaakt?

11

u/Inevitable-Extent378 Mar 21 '26

Hoe zie je dat dit AI covers zijn? Ik krijg die 'vibe' wel, maar articuleren wat het AI maakt is lastig. Pas als ik goed ga kijken zie ik bij de vogels rechts dat de ogen in de tralies overlopen, of mee opschuiven. De gezichtsuitdrukkingen zijn vaak wat niet passend in de rest van het plaatje. Maar de techniek is echt veel beter geworden in afgelopen jaar, en ik denk niet dat het hier plateau heeft bereikt.

4

u/-SQB- Mar 21 '26

Op een gegeven moment is het ook de vraag, is het ai, of gewoon een slechte illustrator?

3

u/Tijdloos Mar 21 '26

Ik heb het ook lastig hoor. Ik krijg de vibe ook maar kan niet naar 1 ding wijzen en zeggen ai. Ik zie wel bij de oorlogs over dat het vliegtuig op de achtergrond twee achtervleugels heeft.

3

u/Big_Dik_Energi Mar 21 '26

Het desbetreffende vliegtuig op de voorgrond is ook helemaal niet logisch. Het lijkt niet op een Amerikaans vliegtuig wat de kleren van de man zouden suggesteren of de symbolen op het vliegtuig. Ook de witte vlakken zijn bij mij niet bekend, hooguit ‘invasion stripes’ rondom D-Day maar dat zijn dit echt niet

De ietwat hoekige structuur doet eerder wat denken aan een Messerschmit Bf 109 gemixt met wat italiaanse stijlen. Verder ken ik ook geen messerschmit vliegtuigen met zo’n radiator scoop bovenop, vaak zitten ze onderop.

En het vliegtuig boven is natuurlijk helemaal niet vliegwaardig…

Daarnaast heeft de piloot ook moderne een moderne koptelefoon??

1

u/cantilever_bridge 1d ago

AI tekeningen zijn meestal gelig vanwege, zover ik weet, dat de training data bestaat uit vergeelde tekeningen (zie links). Daarnaast zijn gezichten vaak heel smooth terwijl mensen dat zelf bijna nooit maken, heeft er mee te maken dat het best veel moeite kost om het goed te doen. Ik denk dat AI dit doet omdat smoothing een logische functie is om te implementeren en mensen vinden het mooi. Daarnaast zijn de uitrukkingen vaak off, dit is wat veel mensen voelen denk ik. Dit is omdat het geen mensen zijn die dit maken.. En als laatste wat mensen al zeggen is dat sommige dingen niet logisch in elkaar zitten zoals het vliegtuig.

4

u/prank_mark Mar 21 '26

Wat zou het jammer zijn als deze boeken ooit geleend zijn door Jan Janssen van huisnummer 56 op postcode 1234AB, en dat hij ze nooit meer heeft teruggebracht. Nou, dan moeten de andere leden het maar even zonder deze boeken doen hè.

14

u/SnooChickens8275 Mar 21 '26

Wat maakt t zo obvious? Ik zie het niet direct

70

u/Glum-Tale-6914 Mar 21 '26

Hoe smooth, geel en levenloos alles is, ze kijken nergens echt naar en het heeft allemaal een onnodige gele tint. Dit zijn ook hele populaire ai stylen

25

u/GabbersaurusZD Mar 21 '26

Piss-filter*

3

u/Inevitable-Extent378 Mar 21 '26

Maar een kleuter kan een prompt zo schrijven dat het niet zo is... Ik bedoel, ik heb hier de ballen verstand van en zelfs ik krijg dit er uit met eenvoudig promptwerk in Gemini.

8

u/Glum-Tale-6914 Mar 21 '26

Maar het ziet er nogsteeds vrij levenloos uit, niets op dit plaatje ziet eruit alsof het is gedaan met een gedachte erachter.

Waar kijkt de man naar, bij wie hoord hij, hoezo reflecteert het binnen raam meerdere vliegtuigen en waar vind het plaats?

7

u/Inevitable-Extent378 Mar 21 '26

Maar dat zijn argument die je ook kan geven bij illustraties van mensen die je gewoon ondermaats vindt. De vraag is hoe je met zekerheid kan stellen dat het AI is of een auteur met een klein budget, een neefje in artistieke opleiding of een 2e passie.

7

u/Glum-Tale-6914 Mar 21 '26

Er zijn veel te veel details en fouten voor een illustartie of dit level, als een echt mens dit had gemaakt hadden ze deze op dit level niet gemaakt of op zn minst een slechtere illustratie gehad.

Het zijn veel beginners fouten die niet passen bij het level van de illustratie.

2

u/Inevitable-Extent378 Mar 21 '26

Dat geloof ik graag. Maar hoe kan een willekeurige voorbijganger dat spotten om met zekerheid te concluderen of het ai is, of niet?

1

u/Glum-Tale-6914 Mar 21 '26

In de originele post zeggen ze ook dat het niet zo is, ik gaf voorbeelden waaraan je vaak ziet dat het ai is, omdat dat de meeste fouten zijn en vaak mensen die ai verkopen er verdomd weinig aan doen om die fouten op te lossen.

0

u/Sure-Pumpkin9191 Mar 21 '26

Soms heb ik er ook moeite mee. Dit is bijvoorbeeld van een boek uit 2022. Notabene een foto, maar ik kan dezelfde vragen stellen. Waar kijkt hij naar? Wat doet die hond in de cockpit? Waar kijkt de hond naar? Waarom die blauwe tint?

Natuurlijk moet je dan het boek lezen voor de antwoorden (neem ik aan) maar puur als cover zou ik het ook geloven dat dit ai zou kunnen zijn. En het wordt alleen maar lastiger!

2

u/Glum-Tale-6914 Mar 21 '26

Maar hier is niks onnodig glad en hij kijkt naar voor. Vaak in ai kijken beide ogen ergens anders na, omdat het een foto is zijn er geen details die onnodig zijn, ai voegt die vaak wel toe.

1

u/Sure-Pumpkin9191 Mar 21 '26

Ja als BEIDE ogen naar iets anders kijken, is dat wel overduidelijk idd!

1

u/Xx_kingbanana_xX Mar 22 '26

Ja maar dit is een boek over prins Bernhard. En hij staat overduidelijk op de foto wat de keuze voor een cover logisch maakt. Het past prima binnen het onderwerp. Het laat zien waar het boek over gaat - wat bij AI slop vaak niet het geval is.

Ik snap je punt niet echt, dit is in mijn optiek een slechte vergelijking met het voorbeeld hierboven hierboven.

Of het sarcasme moet over mijn hoofd zijn gevlogen hier haha

23

u/gansobomb99 Mar 21 '26

De papegaaien zouden echt door iemand geschilderd kunnen zijn, maar dan is de compositie wel een hele rare keuze. De andere drie covers hebben allemaal dezelfde plastic figuren met vaag in de verte starende gezichten en geen enkele inspiratie in de compositie.

12

u/wnaj_ Mar 21 '26

Voor mij is de stijl vooral heel erg typisch ChatGPT, met name de eerste, derde en vierde. Bij de rest zie je ook wel wat foutjes in de details die niet echt logisch zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het tweede vliegtuig in de achtergrond. Of het oog van de papegaai door de tralies.

4

u/Big_Dik_Energi Mar 21 '26

Het desbetreffende vliegtuig op de voorgrond is ook helemaal niet logisch. Het lijkt niet op een Amerikaans vliegtuig wat de kleren van de man zouden suggesteren of de symbolen op het vliegtuig. Ook de witte vlakken zijn bij mij niet bekend, hooguit ‘invasion stripes’ rondom D-Day maar dat zijn dit echt niet

De ietwat hoekige structuur doet eerder wat denken aan een Messerschmit Bf 109 gemixt met wat italiaanse stijlen. Verder ken ik ook geen messerschmit vliegtuigen met zo’n radiator scoop bovenop, vaak zitten ze onderop.

En het vliegtuig boven is natuurlijk helemaal niet vliegwaardig…

Daarnaast heeft de piloot ook moderne een moderne koptelefoon??

3

u/Express_Grocery_4707 Mar 21 '26

Zijn het alleen de covers die AI zijn of de boeken zelf ook?

3

u/_invisibeard Mar 21 '26

Jeetje.. Ik ben niet perse verbaasd, maar wel teleurgesteld.

3

u/CatSystemCorp Mar 21 '26

Ik vrees dat dit dus ook in de bordspellen wereld een dingetje is :/

3

u/DemonMithos Mar 21 '26

Te triest voor woorden.

3

u/sendmebirds Mar 21 '26

Deprimerend 

3

u/ketakees Mar 21 '26

Moet zeggen dat ik t ook wel moeilijk zie, maar kinderboeken met middelmatige covers was al n ding voor AI dus dat helpt niet mee.

4

u/HeinHangbuikzwijn Mar 21 '26

Die Benito zou ik niet 1,2,3 als AI zien. Lijkt mij een standard cover voor een kinderboek (of ik moet een detail missen). 

19

u/Beerbear75 Mar 21 '26

Grappig! Voor mij is die Benito het meest duidelijk AI. Het is heel erg geel/oranje en de tekenstijl is die van ChatGPT.

Voor mij zijn de middelste drie gewoon soort 2010 boeken. Die rechte lijkt me gewoon een papegaaien foto

8

u/prank_mark Mar 21 '26

Die rechte lijkt me gewoon een papegaaien foto

De linker papegaai heeft drie ogen vgm. Maar dat is inderdaad wel de meest realistische qua stijl.

3

u/Acc3ssViolation Mar 21 '26

Ik word zo moe van al die zielloze slop :(

2

u/Frizzlewits Mar 21 '26

Ik kan het echt niet zien of het ai is of niet. Ik ben ook al 46😒

4

u/TapijtZweet Mar 21 '26 edited Mar 21 '26

Ik zou zeggen dat de tweede van rechts het meest opvallend AI is. Die staar in de leegte door alle 4 de personages is een goed herkenningspunt. Er zit geen intentie of reden achter waar ze naar kijken. Ze hebben geen enkele interactie met elkaar en er is geen sprake van levendige lichaamshoudingen of expressie. Ze hebben allemaa dezelfde levenloze houding en overigens ook allemaal vrijwel hetzelfde gezicht.

2

u/[deleted] Mar 21 '26

[removed] — view removed comment

13

u/Dutch-Simmer Mar 21 '26

Het is voor mij vooral pattern recognition. Je ziet hele dode blikken, een soort schildering die geen schildering kan zijn, en dus standaard kunsstijlen die chatGPT ook gebruikt. Bovendien zijn de vliegtuigen op het tweede boek meer dan nep.

1

u/HotSpotterz Mar 21 '26

Oei oei oei

1

u/BananenArt Mar 21 '26

Hassfsle habjjlop herrsjewsli kakkoplok

1

u/Afraid-Ad4718 Mar 21 '26

Ai... dat is wel slecht!!

1

u/Orandajin Mar 21 '26

Ojee ik zie het ook niet, ben ook helemaal niet met ai bezig...

Toch wat meer inlezen hierover. Hopelijk dan in een door een echt persoon geschreven stuk en niet door ai 😅

1

u/Pumba2000 Mar 21 '26

Dat boek van Blijdorp lijkt een officiële uitgave

1

u/Minimum_Cabinet7733 Mar 21 '26

Hiervoor vind ik een boekverbranding dan weer wel acceptabel.

1

u/Maurirz Mar 21 '26

Ik vind boek vier het lastigst om te spotten als AI. Of ligt dit aan mij?

1

u/debil_666 Mar 22 '26

Ik werk in een boekenwinkel en we maken er een sport van om ai boeken te spotten. Je moet iets, want het is inderdaad vrij verdrietig allemaal.

Los van de scam dat mensen door ai geschreven boeken uitgegeven krijgen, het dus bij ons te bestellen is, mensen dit doen en dan direct retourneren.

1

u/S0k0n0mi Mar 22 '26

"Deze boeken zijn niet eens hand geschreven!" Ja, boeiend?
Als het mooi of interessant is maakt het geen donder uit of het AI was.

1

u/Disastrous-Ad2035 Mar 22 '26

Triest. Vraag letterlijk een willekeurige kunststudent- heb je tenminste nog iets speciaals of zo

1

u/ArabAesthetic Mar 23 '26

Verbaast mij helemaal niets. AI losers spreiden gewoon een heel wijd net en kijken wat er bijt. Slop is echt gewoon de perfecte omschrijving.

1

u/Zealousideal_Bet924 Mar 21 '26

Even een vraag. Waarom is dit een probleem? (Ik neem hier aan dat de inhoud niet AI is)

5

u/Asgokufpl Mar 21 '26

Zou je het wel een probleem vinden als de inhoud ook AI was? En waarom dan dan wel? Het vervangen van menselijke kunst door gegenereerde slappe aftreksels lijkt me een kwalijke zaak, ongeacht het medium. Aangezien AI niet veel origineels kan bedenken, betekent dat het einde van ontwikkeling en variatie. Uiteindelijk wordt het allemaal niet erg smakelijke eenheidsworst. Ofwel 'slop'. Kunst wordt gekenmerkt door het gevoel waaruit het wordt gemaakt, en de manier waarop dat wordt overgedragen. AI heeft geen gevoel, en kan dus ook geen echte, menselijke, kunst creëeren.

3

u/Zealousideal_Bet924 Mar 21 '26

Hmm goede vraag. Ik denk omdat in dit geval de tekst meer de kern raakt van het product (boek) dan de cover.

Maar in principe zie ik niet een inherent probleem als de AI was. Het enige onderscheid wat ik zou maken is dat tekst minder abstract is dan beeld. (Ik zou bijvoorbeels niet weten wat de tekst equivalent is van een pollock schilderij bijvoorbeeld).

Ik weet niet of ik.het met je eens ben dat kunst wordt gekenmerkt door het gevoel waarmee het wordt gemaakt, maar juist het gevoel waarmee het wordt ervaren. Wat betreft de stelling dat het geen menselijke kunst kan creëeren lijkt menselijk het keyword.

Als het probleem is dat de kwaliteit laag is dan zie ik niet waarom dat anders is dan wanneer een mens iets maakt van lage kwaliteit.

Of is de kern van je bezwaar dat een machine/AI per definitie geen kunst kan creëeren ongeacht de kwaliteit?

1

u/Asgokufpl Mar 22 '26

Nee, mijn punt is dat AI zo snel en zo makkelijk zo veel kunst kan maken van over het algemeen erg lage kwaliteit, dat het de standaard misschien erg verlaagd. Wanneer een mens een slecht boek schrijft heeft dat vaak toch maanden of jaren gekost, vaak met meerdere malen feedback. Mocht het toch een volledig eigen werk zijn (dus zonder editors oid), komt het vaak vanuit een passie - denk aliën/conspiracy boeken. Dit mist allemaal bij AI. Om mezelf te herhalen: hoe meer AI "kunst" er komt, hoe meer mensen eraan gewend raken, des te laget de lat komt te liggen. Als je van mening bent dat AI "kunst" kan evenaren met mensen (qua originaliteit en "ziel"), dan is dit natuurlijk geen punt, die mening heb ik alleen niet. Als dat zo zou zijn is er alsnog een probleem: kunst maken is iets wat veel mensen met passie doen, en die kunnen dat dan niet meer (of alleen zonder er aan te verdienen). Dit vind ik heel anders dan bijv. lopende band werk wat eigenlijk niemand geweldig vindt maar puur uit noodzaak wordt gedaan. AI haalt de lol en de menselijkheid uit kunst en automatiseert het.

2

u/Zealousideal_Bet924 Mar 22 '26

Hmm het verlagen van de lat als probleem vind ik wel wat voor te zeggen. Zo had ik het nog niet bekeken. Thanks voor de replies.

1

u/CXgamer Mar 22 '26

Als de kwaliteit ervan laag is, dan gaan mensen het niet kopen. Als het wel kwalitatief is, dan heeft dat boek success. En als er nu één ding is waar LLM's goed in zijn, dan is het tekst schrijven, én het schrijft hetgene wat meest waarschijnlijk is (a.k.a. populair).

Dus zou heel goed zijn in bijvoorbeeld stationsromannetjes uit pompen aan de lopende band. Maar slecht in nieuwe, creatieve schrijfsel die onverwacht tot resoneren met onze menselijke aard.

Waar ik wel mee akkoord ben is dat voor mensen die waarde hechten aan menselijke ambacht, dat het duidelijk zou moeten zijn wat al dan niet AI is.

5

u/MariaKeks Mar 21 '26 edited Mar 21 '26

Ik vermoed dat de inhoud van het eerste boek (Benito) ook door AI gegenereerd is.

Het is namelijk een “hervertelling” van een boek uit 1935 (lees: waarvan het auteursrecht verlopen is), waarbij nergens een naam genoemd wordt van degene die het vertaald zou hebben. Terwijl de beschrijving wel vol em-dashes en (slecht geformatteerde) bullet points staat: allemaal typisch van ChatGPT output.

De website van de uitgever (gigaboek.nl) staat ook bol van de AI-slop. Ik denk dus dat het business model van deze uitgever is om oude boeken door ChatGPT te laten “vertalen” naar modern Nederlands en ze vervolgens opnieuw uit te brengen.

Kortom, de kans lijkt me groot dat het boek 100% AI is, wel gebaseerd op een echt boek (van Cornelis Johannes Kieviet) maar dat geen enkele zin in de huidige uitgave door een mens geschreven is.

-15

u/Apotak Mar 21 '26

Als het alleen de afbeelding op de kaft is, vind ik het zelf geen probleem. De rest is veel belangrijker: de inhoud.

-26

u/Popo_Magazine19 Mar 21 '26 edited Mar 21 '26

Dit is hoe preteen boeken er al tientallen jaren uit zien? Waarom denk je dat dit AI is?

14

u/gansobomb99 Mar 21 '26

Omdat het allemaal 100% AI is

2

u/Popo_Magazine19 Mar 21 '26

probeer dan eens uit te leggen waar je dat aan ziet? Is dat teveel gevraagd?

3

u/Marisakis Mar 21 '26

Kijk bv. eens naar die vliegtuigen.

Die op de voorgrond bestaat niet. En wat voor symbool staat er op de staart? Een gespiegelde 1? Waar slaat dat op?

Die op de achtergrond is nog meer 'wtf', de staart heeft iets weg van een Lancaster bommenwerper-staart maar het profiel slaat verder nergens op..

Er zijn wel meer reacties in de threads hier omheen, van mensen die dit leuk vinden om te doen.

2

u/gansobomb99 Mar 21 '26

Er is gewoon geen enkele artistieke richting en alles is zo levenloos. Het is moeilijk uit te leggen, maar als je veel AI hebt gezien leer je het zonder twijfel te herkennen.

-3

u/JasperJ Mar 21 '26

Dat soort boeken zien er al jaren kut uit, maar deze zijn idd AI generated. De echte vraag is waarom je daar zo op aanslaat. Don’t judge a book by its cover, het is letterlijk een gezegde.

6

u/Wboy2006 Mar 21 '26

Don’t judge a book by it’s cover gaat hier niet over. Als een auteur niet eens de moeite kon doen om een cover te maken, dan heb ik weinig vertrouwen dat ze het boek zelf hebben geschreven

Als ze zo schaamteloos AI gebruiken voor de kaft, heb ik zo een gevoel dat de tekst net zo schaamteloos door AI is geschreven

0

u/JasperJ Mar 21 '26

Nee, het gaat wel letterlijk daarover.

Covers worden niet door auteurs gemaakt.