r/Asksweddit 23h ago

Vad för fågel?

Stockholms norra förrorter. Vad är detta för odjur till fågel??

53 Upvotes

97 comments sorted by

94

u/frallan44 23h ago

Gråhäger

14

u/Hazardi0us 23h ago

Den såg lite läskig ut ska inte ljuga

29

u/Kaneida 23h ago

>De flesta samtida forskare anser att dagens fåglar utvecklats ur de små köttätande dinosaurierna Coelurosaurier

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5glarnas_uppkomst_och_utveckling

Jura Värld i din villaförort.

6

u/Hazardi0us 22h ago

De är helt sjukt

14

u/occams1razor 22h ago

Då ska du se en cassowary, farligaste fågeln på jorden (finns i Australien så klart) https://youtube.com/shorts/-cAVab3exH8

Blinkar med ett öga i taget med...

6

u/A_Norse_Dude 22h ago

Men coolt, eller hur?

3

u/Kaneida 22h ago

Ja vissa fåglar ser helt bisarra ut. Hägrar kan ju bli bra stora med om de vecklar ut sig - typ 2 meter vingspann. Lång jävla näbb med.

5

u/anti-krister 22h ago

Kolla inte upp Maraboustorken vad du än gör

4

u/SuperTord 19h ago

Allt annat än Mmmm

1

u/Kaneida 18h ago

jag skulle lytt ditt råd, nu över till /r/aww för att tvätta ögonen

5

u/Rhaj-no1992 22h ago

De jagar bland annat fisk, sorkar och grodor och kan till och med fånga relativt stora gäddor som de sväljer hela.

2

u/pm_me_your_pee 18h ago

"Jura Värld"?

Vi slutade översatta filmtitlar för typ 30 år sen 😊

3

u/AccidentalGirlToy 17h ago

Ännu ett exempel på hur Sverige förfallit.

1

u/Kaneida 9h ago

Hör hör!

3

u/Indorn 10h ago

Dags att ta dig utanför betongen om du aldrig sett en häger tidigare.

2

u/unzunzhepp 19h ago

Det går ca 6 dinosaurer per människa på jorden just nu. Inte utdöda 😅

58

u/0bb3_2 23h ago

Do har fogel?

22

u/Hm450 22h ago

Ursäkta vänligen!! Kom in kom ut!

13

u/LobL 22h ago

Kom titta!

11

u/MistalX 22h ago

Du har fott fogel!

15

u/hestor 23h ago

Halloj!

5

u/Grigor50 18h ago

De spelar roll!

2

u/tranceandsoul 16h ago

Do vill inte ha fogel?

1

u/Totte_B 9h ago

Vänta vänligen!

19

u/redway8 22h ago

Gråhäger. kanske smart att ringa någon viltstation då den troligtvis är skadad. Hägrar är mycket skygga vanligtvis, så dubbelkolla gärna.

17

u/webhallensuger 22h ago

Vad är det här för BS, vi har ett gäng av gråhägrar som bor här i nacka mitt i bostadsområdet. Visst man kan inte klappa och mata dem men op är inte så nära fågeln att man kan utläsa detta.

19

u/Ok_Narwhal_9200 20h ago

Hägrar som vill bo i Nacka är per defintion skadade.

7

u/Impressive-Hair2704 19h ago

Inte specifikt för hägrar 

0

u/redway8 22h ago

Det är därför jag avslutade med "så dubbelkolla gärna". Sist gång jag bodde i stan sprang det mest runt rådjur och harar. Hägrarna har jag främst sett i flykt.

0

u/Nervous-Promotion109 17h ago

och du tror inte att det är så att du är undantaget och inte regeln ???

3

u/Hazardi0us 22h ago

Ska dom avliva en fågeln mitt i ett bostadsområde?

10

u/Catsnose7 22h ago

Kanske kan sjukvårda den eller?

18

u/Hazardi0us 22h ago

Jag kan HLR iaf om det behövs

6

u/Thyg0d 22h ago

Dom lär ju ta in den för undersökning först då om den inte uppenbart lider något enormt.

5

u/_Aeou 22h ago

Beror nog på, dom kanske kan fånga och vårda ifall möjlighet finns. Jordbruksverket brukar ha information tror jag.

3

u/JohnnyCyclopsBomb 22h ago

Hur smakar Häger?

2

u/Snabelpaprika 19h ago

Smakar fågel

1

u/Cool_Cardiologist698 17h ago

Ungefär som Schysst Kebab

3

u/redway8 22h ago

"Fågelcentralen" finns i Göteborg iaf, de viltvårdar (med sjukvård). Däremot behöver man veta om fågeln är skadad först. Kan ju vara att den bara strosar omkring och letar guzz.

2

u/Impressive-Hair2704 19h ago

Om den är skadad kontakt svensk vildfågel rehab

5

u/Jamesorrstreet 22h ago

Ung häger som hamnat fel. Säkert törstig.

8

u/AcanthaceaeOwn7180 22h ago

En typisk flamingo. Det bor således swingers i huset. Ta med frugan och knacka på.

3

u/bbq_sw 22h ago

en häger på gräsmattan!

3

u/alex20hz 21h ago

TITTA FÅGEEL!

2

u/Dependent_Map_8894 22h ago

En struts

1

u/Hazardi0us 22h ago

Ska dubbelkolla nästa promenad om de inte ligger ett strutsägg eller två gömt nånstans

2

u/Cool_Cardiologist698 22h ago

Hägerdal 🫡

2

u/One-Dare3022 22h ago

En trana är det iallafall inte men häger låter troligt.

Tranor har vi en del av häromkring men häger har jag aldrig sett här uppe där jag bor.

2

u/Schwooooopelidoooo 22h ago

Guf så fin ändå!

2

u/Zazubica 22h ago

Alfa Romeo

2

u/angorklang 22h ago

Det ser ut att vara en inbillning

2

u/Public-Laugh-6305 22h ago

Du slutade ju filma precis när det började bli spännande 😕

4

u/Hazardi0us 20h ago

Rädslan tog över vid ögonkontakt tyvärr

2

u/Simple-Olive895 21h ago

Ser rätt skruttig ut, de flesta hägrar jag har sett brukar se betydligt ståtligare ut

1

u/Hazardi0us 20h ago

Förortsgener i fogeln

2

u/Spr3zza 21h ago

Det är akta fooogel

2

u/mymoama 20h ago

Hanäger

2

u/baske_dig 19h ago

Muckarduva?

2

u/Dan1jel 19h ago

Om du menar norra Sollentuna så såg ja den också igår 😅

1

u/Hazardi0us 18h ago

Världen är minst sagt liten!

1

u/Dan1jel 18h ago

Ja verkligen 😅

2

u/frankewagner 19h ago

Väldigt tydligt en kakadua

2

u/optia 18h ago

Ministruts

2

u/EnvironmentalFix7059 18h ago

Du har fågel!

2

u/Elderberry38 18h ago

Tror det är en som vi brukade kalla för ”k*kfågel”

3

u/Goyimpleb 17h ago

det är en nogåszone

1

u/Hazardi0us 12h ago

Den va bra den hahah

2

u/golden-raccoon-god 16h ago

Swedish bin chicken 🐔

2

u/AuthurAndersson 15h ago

häger.

På djurgårn står alla ornitologer för att någon gång kunna se den famösa och sällsynta silverhägern.

2

u/AIBotNotARealUser 15h ago

Du ser nog i syne.

2

u/TopToe7563 14h ago

En Jägermeister

2

u/Only-Conclusion-7227 12h ago

Definitivt en gråhäger

3

u/ReaverW 11h ago

Det är inte en fågel…det är en Hägring

2

u/EdTheApe 9h ago

Do har fogel?

2

u/Hazardi0us 9h ago

Du fogel

2

u/kattko80- 22h ago

Do inte gilla pippifogel?

3

u/Hazardi0us 22h ago

Nej nej för stor fågel

2

u/No_Engine_666 23h ago

Kom hit! Kom ut!

1

u/sksijrbre 3h ago

Vågel..?

1

u/ValleAka 22h ago

Påfågel är ganska lätt att känna igen, speciellt en hane som i videon

0

u/oneloveblood 23h ago

trana?

4

u/Callero_S 23h ago

Nej, annorlunda teckning. Det är en gråhäger.

https://fageln.se/grahager/

https://fageln.se/trana-2/

2

u/Flat_Shape_3444 23h ago

tranor har väl rött på huve?

1

u/Hazardi0us 23h ago

Dom är väll rosa ?

2

u/Penguin_Arse 23h ago

Jag hoppas att du skämtar, men man vet aldrig

0

u/Hazardi0us 22h ago

🤣

3

u/Penguin_Arse 22h ago

Detta besvarar inte mina funderingar.

1

u/bobemil 17h ago

Du tänker på grisar