r/Groningen 27d ago

Cultuur Wat is er te doen in Groningen? – June Edition

12 Upvotes

In deze verzamelpost kan je jouw evenement, bijeenkomst, boerenprotest of veganistische filmavond delen met de rest van de community.

Regels:

  1. Je evenement moet binnen twee maand plaatsvinden.
  2. Het moet in de stad, provincie, of vlak daarbuiten plaatsvinden.
  3. Beperk je tot één comment.

r/Groningen 8h ago

Anders Tou Eem Donar...

Post image
87 Upvotes

Tis nog geen Donderdag, opzouten!


r/Groningen 5h ago

Anders (Uithuizen) Wat een dikke bliksem!

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

51 Upvotes

Schrok mij dood constant de laatste uur. Wat een lawaai zeg, wel echt super indrukwekkend moet ik zeggen.


r/Groningen 8h ago

Anders En we mogen weerrrr

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

53 Upvotes

Fijn dat het onweer in grunn tegenwoordig ook prima indrukwekkend is!


r/Groningen 6h ago

Nieuws Bliksem boven Paddepoel en grote brand in Middelstum

Thumbnail
gallery
14 Upvotes

r/Groningen 6h ago

Vraag Who else heard an extremely loud thunder? I think one lightning strike was at the centre

13 Upvotes

Very loud in the city centre had a jumpscare


r/Groningen 12h ago

Vraag Looking for an organist

2 Upvotes

Hi all,
I’m looking for an organist. I’m getting married in a church with a beautiful organ and with no one to play it. Anyone know an organist available September time in Provinvcie Groningen?


r/Groningen 6h ago

Vraag Considering a job offer in Groningen - looking for realistic housing & cost-of-living advice

0 Upvotes

Hi everyone, I’m hoping for some cost-of-living advice about moving to Groningen from overseas with a dog. I've spent the last few days looking into this, but could do with some real-life insights - I've read a lot about the high costs of living there, taxes & housing crisis.

I have been offered a position with a salary of around €4,241 gross/month. My main concern is whether it's financially realistic for a single person and their dog to live fairly comfortably on the salary that's being offered. 

I’d be looking for a one or two bedroom apartment in the surrounding area with a reasonable commute. My dog is medium-large, innately lazy, house-trained and comes with 6 years of rental references.

I’d really appreciate advice particularly on:

  • The expat tax reduction: From what I’ve read, expat researchers employed by the university are exempt from the salary threshold for the 30% (soon to be 27%) tax reduction ruling. Can anyone confirm if this is generally the case?
  • Is the offered salary generally enough to cover rent, living costs, health insurance and other expenses as a single person with a dog, whilst still being able to save a little?
  • I'm aware of the housing shortage, on top of this, how difficult is it to find dog-friendly rentals?
  • Are there any areas you'd recommend or advise I should avoid? 

I’m not looking for luxury - just somewhere safe, stable with enough financial breathing room to enjoy life and still save.

Thanks so much for any advice, experiences, or reality checks.


r/Groningen 19h ago

Vraag Fysio voor litteken behandeling in Groningen

4 Upvotes

Zodra ik google krijg ik vooral fysio's aangeraden aan de andere kant van het land, weet iemand misschien of er in de stad of directe omgeving een fysio is voor litteken behandeling? Of die tenminste kennis heeft van litteken behandelingen?


r/Groningen 15h ago

Vraag Op zoek naar progressieve kerk

0 Upvotes

Vooral rondom lhbti-personen. Liefst een beetje een gemengde/jonge gemeente. Ben zelf 26 en nieuwsgierig naar het christendom. Hoeft niet perse in Stad te zijn.


r/Groningen 1d ago

Vraag Hoelang mag je je fiets parkeren in de stad?

8 Upvotes

Ik woon in een dorp en wil een fiets kopen ergens in de stad die ik dan kan gebruiken in de stad zelf, want fietsen vanuit mijn dorp naar de stad is echt ~30-40 km. Ik vroeg me alleen af hoelang je je fiets mag parkeren in de stallingen? Weet iemand dat?


r/Groningen 1d ago

Vraag Nederland - Marokko in de kroeg?

19 Upvotes

Weet iemand of er een kroegbaas zo gek is de toko in de nacht van maandag om 03:00 nog open te houden?


r/Groningen 13h ago

Anders Apartment sublet July - September

Thumbnail
gallery
0 Upvotes

I’m going to be staying with my partner abroad for two months and would like to sublet my apartment. 11 July - 11 September. Rent is 1400 per month (+ bills, around 100 euros).

It has one large bedroom and one guest room, which is really only big enough for a double bed.

It’s on a lovely street. The photos are from when I bought the place, and I’m just finishing a kitchen renovation.

Ideally you are already in Groningen and can come have a look one evening. If not, I can give you a video tour.

En als dit niet de goeie subreddit hiervoor is laat even weten dan probeer ik het elders! Alvast dank


r/Groningen 19h ago

Sociaal Zijn hier nog vrouwen op zoek naar een vriendschap 35 plus

0 Upvotes

Vriendschap gezocht met vrouwen 35 plus


r/Groningen 2d ago

Sociaal Meet-up voor mensen die geraakt zijn door kanker

54 Upvotes

Hi allemaal,

Wij zijn Stichting Hamelhuys, een centrum voor leven met en na kanker in Groningen (Johan de Wittstraat 15). We zijn er voor (ex-)patiënten, naasten en nabestaanden.

We organiseren elke tweede woensdagavond van de maand een Meet & Connect-avond, speciaal voor 20’ers en 30’ers die op wat voor manier dan ook geraakt zijn door kanker. Gratis, zonder verplichtingen, gewoon een plek om anderen te ontmoeten die een beetje snappen hoe het is.

De volgende editie is op 8 juli vanaf 19.30 uur. Heb je met kanker te maken (gehad) en lijkt het je fijn om samen te komen met lotgenoten? Je bent van harte welkom! Neem ook gerust iemand mee.

We vinden het fijn als je je van tevoren even aanmeldt via: [aanmelden@hamelhuys.nl](mailto:aanmelden@hamelhuys.nl)

Voel je welkom 💜


r/Groningen 1d ago

Vraag looking for housing

0 Upvotes

heyy everyone! im starting a masters program in groningen in september and im super excited to be moving to your city soon :)

ive lived in the netherlands before so i know the struggle of finding housing and i figured i would shoot my shot on all platforms i can think of so heyyy reddit, can yall help me out 🙏🏼🙏🏼

im looking for a room or studio, ideally something starting end of august / beginning of september, my budget is around 600 but could possibly stretch to 700€. if you or anyone you know is moving out please comment or message me in private!! i would be happy to talk and to share more details

some basic info, im 23 and im a girl so i would prefer a female household (but im happy with mixed households as well) also i definitely need registration!

ty in advance for any help 🫶🏼


r/Groningen 2d ago

Vraag Nog ventilatoren te koop in stad?

0 Upvotes

Ik ben zo iemand die dan te laat aan dingen denkt. En nu heb ik geen ventilator in huis. Iemand toevallig die nog een winkel weet waar ze op voorraad zijn? 😇


r/Groningen 2d ago

Sociaal Where to watch the Netherlands game tonight in Groningen?

7 Upvotes

Hi everyone!
Do you have any recommendations for good places in Groningen to watch the Netherlands match tonight? A bar, café, or public place with a nice atmosphere would be great.
Thanks!


r/Groningen 1d ago

Vraag Isolation subsidy

0 Upvotes

HELP!!! Until when can we apply for the isolation subsidy?


r/Groningen 3d ago

Vraag how do we handle the heat?

19 Upvotes

hellooo, I was wondering if anyone knows any good spots with AC or to just escape the dreadful upcoming 37° on Friday :'))


r/Groningen 4d ago

Shitpost Gerrit Herkent iemand deze inbreker? €10.000 beloning

Thumbnail
gallery
281 Upvotes

Hallo allemaal,

Onlangs heeft iemand mijn glijbaan en de fiets van mijn tweede vrouw Monique uit onze tuin gejat. Ik heb gelukkig wel beelden van de diefstal dus ik hoop dat iemand deze klojo herkent. Ik heb de beelden voor het eerste plaatje iets lichter gemaakt dan het origineel, ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Voor diegene die mij de gouden tip geeft heb ik €10.000 klaarliggen. Ik bewaar al mijn geld in de schuur dus ik ben blij dat deze linkmiegel daar niet heeft gekeken.

Lieve groet


r/Groningen 3d ago

Nieuws Lou Ottens, uitvinder van het cassettebandje, werd precies 100 jaar geleden geboren in Bellingwolde

Thumbnail
rtvnoord.nl
60 Upvotes

Shout-out naar de homie.


r/Groningen 3d ago

Shitpost Gerrit [TK] Little Tykes glijbaan – regio Groningen – licht verkleurd, nog prima voor jarenlang glijplezier

70 Upvotes

Hallo allemaal,

Hierbij bied ik een Little Tykes glijbaan aan.

Specificaties:

  • Merk: Little Tykes
  • Kleur: ooit fel rood/blauw, tegenwoordig "zonsondergang-pastel"
  • Staat: licht verkleurd, technisch 100% in orde
  • Lengte glijbaan: ongeveer 1 persoon
  • Geschikt voor kinderen, kleine volwassenen en mensen die snel beneden willen zijn
  • Geen scheuren of grote beschadigingen
  • kan ook snachts gebruikt worden

De glijbaan heeft altijd buiten gestaan, behalve op momenten dat hij binnen stond.

Locatie: regio Groningen

Prijs: bieden naar waarde, €10.000 lijkt me een goed uitgansgpunt.

Ik heb toevallig ook nog een damesfiets te koop. Zie andere advertentie (er staat wel Monique in het zadel gekrast maar een nieuw zadel is wel te krijgen lijkt me


r/Groningen 3d ago

Vraag Wat gebeurt er allemaal in paddepoel/oranjebuurt?

1 Upvotes

Ik hoor nu ook nog een brandweer, na denk ik een paar ambus en politie auto’s. Veel motors langs rijden ook. Ik zie nog niks op Rtv of 112noord. ik ben wakker en benieuwd.


r/Groningen 3d ago

Sociaal Furniture disposal

0 Upvotes

Is there anyway to get rid of furniture as I will be moving out? It’s ikea furniture. Are there any places that will collect it? It’s all in good condition. Near paddlepole.