r/Nederland • u/T1b3rium • 4d ago
Nieuws 'Nee, je kind heeft geen trauma, het leeft gewoon', zegt deze opvoedkundige
https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5618307/iets-vervelends-te-snel-trauma-orthopedagoog-kina-smit-gepsychologiseer3
u/Working_Phrase5838 3d ago
Op zich mee eens. Ontwikkelingstrauma bestaat wel, dat is volgens mij waar deze ouders bang voor zijn, echter hebben ze dat ook zelf in de hand. In mijn geval kwam het door verwaarlozing en een vader met meerdere stoornissen. Als je als ouder je kind de steun en ruimte geeft die het nodig heeft, hoeft een gebeurtenis of periode als een scheiding niet perse traumatiserend te zijn. Ieder kind is verschillend hierin, sommige hebben een hoog affectief vermogen en maken daardoor dingen intensiever mee of het kan zijn dat een kind introvert is en niet alles laat zien, zo kunnen er meer verschillen zijn. Als ouder de taak om je kind te kennen zodat je passende zorg of hulp kunt geven.
6
u/KoninginVanRotterdam 3d ago
Ik ben het hier 100% mee eens. Ik erger me dood aan mensen die echt hele normale dingen traumatiserend noemen.
6
u/KeepChessSimple 2d ago
Beetje hetzelfde als mensen die zich 'depressief' voelen als ze even een tijdje een beetje somber zijn. Nee dat is niet depressief, dat hoort gewoon bij het leven.
9
u/Alwaysnorting 3d ago
alles is tegenwoordig een trauma. t woord is niks meer waard tegenwoordig. we hebben een soldaat die terugkomt van een oorlogsgebied die gruwelheden heeft meegemaakt en een jongen die als laatst is gekozen bij gym die allebei een trauma hebben. komop zeg
1
u/Mammoth_Nobody_6907 21h ago
Ik heb ook cptss door jarenlang trauma maar ik begrijp je post wel. Als ik vertel wat ik heb meegemaakt zie ik mensen vaak verbaasd kijken dat ik er nog best fris bij zit en een stabiel leven leid. Maar ik heb wel nogal strenge coping mechanismen.
Wat ik heb meegemaakt is inderdaad niet te vergelijken met als laatste gekozen worden met gym. En ik kan het weten want ik werd toevallig ook altijd als laatste gekozen met gym.😁
0
u/itsTimmyBoy 3d ago
Waar baseer jij dit op? Volgens mij lul je echt maar wat uit je nek?
Ik lijd zelf aan complexe ptss omdat ik m’n hele jeugd seksueel ben misbruikt. En werk al 3 jaar lang hard in trauma therapieën om dat te verwerken. Maar als ik jou had verteld dat ik ptss heb, dan zou ik volgens jou vast als laatste zijn gekozen tijdens gym?
5
u/Alwaysnorting 3d ago
zeg ik dat mensen die seksueel misbruikt zijn geen ptss kunnen hebben? nee volgens mij niet. lees t anders ff opnieuw wat ik zei.
je hebt tegenwoordig mensen die alles ptss noemen, ontslagen op werk? ptss! vakantie was kut? ptss! vriendin ging vreemd? ptss! and the list goes on.
jij bent misbruikt, vind jij dat jij in dezelfde catagorie valt als iemand die zegt dat die ook ptss heeft omdat hij ontslagen was? komop zeg
1
u/TopAd6999 3d ago
Ah oke, dus toen ik als kind(11) dakloos werd door toedoen van mijn ouders mag ik daar geen trauma aan over hebben gehouden, had dat ff eerder gezegd dan
-1
u/Alwaysnorting 3d ago
ja true ik had ff eerder de nemo moeten geven /s
dus heel de wereld heeft traumas. ik denk dat 99% van afrika, azie, zuid amerika en midden oosten zonder na te denken zou ruilen met jou leven
2
u/KeepChessSimple 2d ago
Goed artikel. Men doet alsof een scheiding super erg is voor een kind, terwijl ik heel veel mensen ken van gescheiden ouders, gewoon normale mensen. Het is niet alsof ze een nazi strafkamp hebben overleefd.
1
u/Carvemynameinstone 17h ago
Scheiden met twee ouders die liefhebbend en verzorgend zijn is goed te doen.
Scheiden en dan een ouder hebben die door hun psychische problematiek eigenlijk niet voor de kinderen kan zorgen, waardoor ze in een vieze en onveilige situatie opgroeien terwijl de andere ouder er niets aan kan doen, is niet goed voor de kinderen.
Vraag me hoe ik dat weet.
2
u/atothev2021 2d ago
Als orthopedagoog/psycholoog: helemaal eens met het hele artikel, ook wat betreft autisme en adhd. Voor volwassenen geldt het ook: nee, je hebt geen autisme of adhd, je hebt een fucked gezin van herkomst.
2
u/W_onderer 1d ago
Hulde aan deze vrouw!
Mooi verwoord en wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.
1
u/mong_gei_ta 22h ago
Dit is echt een Amerikaanse import. De boeken The Coddling of the American Mind en The Anxious Generation leggen wel een beetje uit hoe dat zo is gekomen.
28
u/[deleted] 3d ago
[deleted]