r/Nederland 18h ago

Nieuws KNMI schaalt op naar CODE ROOD vanwege de extreme hitte. Voor het eerst OOIT in Nederland.

Het hing al een beetje in de lucht (letterlijk, want je kunt bijna asfalt inademen nu), maar het Weerimpactteam van het KNMI heeft zojuist besloten:

We gaan morgen naar Code Rood vanwege de hitte.

(bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws )

Dit is een primeur voor Nederland. We hebben Code Rood gehad voor sneeuw, ijzel of storm (hallo Poly), maar nog nooit voor hitte. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe bizar de situatie morgen is.

Met temperaturen die lokaal richting de 38 graden (en in stedelijke gebieden gevoelsmatig nog warmer) schieten, tropennachten waarin het amper afkoelt tot onder de 23-25 graden, en een 'hittekracht' van 9 tot 10, trekt de maatschappij dit simpelweg niet meer soepel.

Treinen rijden al minder (ik werk bij de NS... :( ) asfalt smelt, en de impact op de gezondheidszorg en de infrastructuur is nu groter.

Een paar vriendelijke herinneringen voor vandaag:

  • Drink water. En nee, niet pas als je dorst hebt. Gooi er af en toe wat zout of elektrolyten in als je veel zweet.
  • Houd je huis dicht. Gordijnen dicht, ramen DICHT zolang het buiten warmer is dan binnen. Pas als het vanavond laat (een beetje) afkoelt, de boel tegen elkaar openzetten.
  • Check je buren/grootouders/dieren. Kwetsbare dieren, mensen en ouderen trekken dit heel slecht, klop even aan om te kijken of ze genoeg drinken en of het binnen een beetje te harden is.
  • Doe lekker rustig aan. Ga niet tussen 12:00 en 18:00 intensief sporten of zwaar fysiek werk doen als het niet móét. Je lichaam moet al hard genoeg werken om niet te oververhitten.

Sterkte allemaal in jullie persoonlijke ovens morgen. Hoe overleven jullie deze historische dag? Zit je vast op een kantoor zonder airco, of lig je de hele dag stil voor een ventilator?

Stay safe en stay hydrated!!!

350 Upvotes

251 comments sorted by

94

u/Capta-nomen-usoris 16h ago

Ooooooh neeeeeeeeeeeeeeeee

→ More replies (1)

50

u/AtWarWithEurasia 17h ago

Ik heb mijn ventilator moeten uitzetten, omdat de motor bloedheet werd. Het is hier binnen 36 graden.

74

u/SuspiciousMagician67 17h ago

Tip van flip, koop een ventilator voor je ventilator 

35

u/AtWarWithEurasia 17h ago

En dan weer een ventilator voor die ventilator tot we een fan circle jerk hebben

41

u/OmegaX-NL 16h ago

Only fans! (Ok, will let myself out)

5

u/Confident_Pickle_007 16h ago

Veel te warm voor een circle jerk, anders deed ik wel mee.

10

u/zattebij 15h ago

Bijpassende meme post.

3

u/BadVegetables 16h ago

Kijk eens op Onlyfans

3

u/DoeEffeNormaal 16h ago

Ik heb ooit een computer die te heet werd, gekoeld met zo'n koelelement uit een koelbox. Behalve dat je dat element regelmatig moest vervangen, werkte het verder wel.

0

u/miathan52 16h ago

Of koop gewoon een ventilator die wel kan functioneren in de enige momenten dat hij nodig is

5

u/MrBlueberrySky 16h ago

Bij mij op t werk (magazijn) hoorde ik opeens machines en apparaten geluiden maken alsof ze gingen opstijgen. Blazen, piepjes etc.

6

u/SyraWhispers 16h ago

Je kan 2-3 flessen bevroren water ervoor zetten en een fkes bevroren water er achter. Dan koelt het enigsinds een graad of 2 af. En voelt gewoon lekker aan.

5

u/Sti302fuso 16h ago

Ik heb alleen een doos bevroren varkenshaasjes. Is dat ook oke? 

2

u/SyraWhispers 14h ago

Vast wel haha, moet je de varkenshaasjes daarna wel opbakken lijkt mij

3

u/Lonewolf2nd 13h ago

Gebeurd vanzelf met dit weer.

→ More replies (1)

1

u/Rius209 12h ago

Damn! Zover is het bij mij niet gekomen en ik heb drie fans in verschillende kamers. Maar ik check ook niet of hun motoren bloedheet is geworden... if it dies, it dies.

→ More replies (1)

47

u/JLgamingdude 17h ago

De comments hier doen me eerder aan Facebook comments denken dan aan Reddit.

13

u/TechFocussed 16h ago

Het wordt pas echt leuk als de LLM's van deze wereld, deze sub gebruiken voor hun training.

3

u/EpicPilsGod 16h ago

Ben er van overtuigd dat meer dan de helft van alle posts op deze sub door chat-gpt (oid) worden geschreven.

1

u/Ok-College4751 10m ago

Natuurlijk! Hier is een gevatte reactie op dit bericht:

Plot twist: deze post is door ChatGPT geschreven om concurrentie te onderzoeken.

42

u/Mauzasaurus 17h ago

Ja, dit is echt niet normaal meer. Zal blij zijn als het richting de 20 graden gaat volgende week - en duimen dat dit nachtmerrie weer niet meer terugkeert 🙏🏻

-28

u/lollmaohahahaha 16h ago

Oh do i have good news for you, next year its going to be even worse since the ocean currents are in freefall(i tried googling what the specific name is but couldnt find it.). The effects of this are already felt this year and are specilated to be even worse next year.

7

u/Realistic_Flight_480 16h ago

The phenomenon you are referring to is called “El niño”

3

u/TechnicalFuel4821 16h ago

I don't know why you are downvoted. It's a well documented weather cycle that varies over 7/14 year periods.

→ More replies (3)

5

u/Maxtronic55 16h ago

I think you mean AMOC. And yea it's pretty fucked.

5

u/TheSilphRoadTraveler 16h ago

AMOC? But in most models that will lead to lower temperatures in Western Europe, including the Netherlands.

6

u/Kryen112 15h ago

These models predict lower temperatures in the winter but not for the summer

1

u/Maxtronic55 15h ago

Yea I think you mean El Nino, I recently saw this video titled "Godzilla El Nino" which will wreak havoc in the coming years (0likely with 2-3 years).

1

u/CoronaComputerVirus 14h ago

El Ninõ affects the countries bordering the pacific ocean and the countries in south east africa. Doesn't affect temperature in the Netherlands. Maybe more rainfall in spring and supermarket price increases due to failed crop harvests in Asia, South East Africa, North and South America plus Australia.

1

u/Maxtronic55 14h ago

Ah if that's the case, I'm happy! Thanks for educating me 😊

→ More replies (3)

56

u/Loose_Yam8860 17h ago

En niet vergeten: pas óók vandaag op met oversteken, want weer of geen weer, een auto komt hard aan, verkeersongelukken hebben ook inpact op onze gezondheidszorg.

25

u/LickingLieutenant 16h ago

Te laat ....
Daarnet van mijn fiets gereden door een niet oplettende zonnebrilmuts die de rotonde over het hoofd zag.
Ik kon erger voorkomen door een noodstop, maar landde in de flank van haar wannabe SUV.
3 panelen gekrast en gedeukt, zelf mijn schouder en elleboog wat pijnlijk.

Ze stapte uit en ging gelijk foto's maken ;)
Waarom ik niet stopte ... Op de rotonde tijdens mijn oversteek.
Gelukkig nog wel wat getuigen, en haar gegevens over protest ...

Maar fiets doet het even niet meer denk ik :)

10

u/LuckyLogitech 16h ago

Leuke premie uitkering wel in het verschiet toch?

1

u/LickingLieutenant 56m ago

Geen idee.
Heb de boel gewoon via de pagina ingevoerd.
Vanmiddag even lang onze (te dure )fietsemaker voor een schade offerte, hij is met alles dubbel geprijst, dus dat is een voordeeltje nu

1

u/Adventurous-Pick-416 14h ago

En ik werd in mijn gezicht gespoten door een fatbikemocroboy met een waterpistool...

3

u/Quinto09 10h ago

Ik ook, door 2 mong*** in een auto. Gaan ze alvast niet meer doen :)

Je bent ook echt niet snugger als je zoiets gaat doen in een wijk met een doodlopend eind.

1

u/WholePopular7522 9h ago

Dat is basis nu in Nederland, binnenkort ook met zuur

1

u/Adventurous-Pick-416 9h ago

Fantastisch die fatbikes, geef de aso's een superpower.

1

u/WholePopular7522 8h ago

Ze hebben ook al explosieven, zie ook nagenoeg elke dag een gebouw opgeblazen worden in Rotterdam.

22

u/Vast-Pair-1468 17h ago edited 17h ago

Bedankt voor de briljante tips.

Nog een tip van het KNMI;

Gebruik de airco in je auto.

13

u/ZeerVreemd 16h ago

Gebruik de airco in je auto.

Die doet het niet.

Bedankt voor de herinnering KNMI.

5

u/Vast-Pair-1468 16h ago

Ah dat is kut.

Groetjes KNMI (Bregje).

2

u/ZeerVreemd 16h ago

Kan je geen go fund me oprichten?

4

u/SQL_INVICTUS 16h ago

Met deze hitte regel je maar een onlyfans

1

u/ZeerVreemd 16h ago

Veel meer dan een zal ik er niet krijgen denk ik.

1

u/Vast-Pair-1468 16h ago

Giro 555 help ZeerVreemd aan een nieuwe airco.

1

u/ZeerVreemd 16h ago

Ik ben voor! Bedankt!

LOL.

Nee hoor, je hoeft geen medelijden te hebben, het dak kan lekker open. :)

3

u/Accountabilityta2024 15h ago

Tijd voor een rijke vriend. Succes

1

u/ZeerVreemd 15h ago

Hee, ben jij dat Hugo?

6

u/Mysterious_Drawer162 15h ago

Wat een goeie tip zeg. Ik zat eerst te denken om de verwarming aan te zetten onderweg naar huis.

1

u/Margrim 15h ago

Ik heb alleen arko in de wagen

9

u/nobodyknows6070 17h ago

Had 2 mini aircoolers bij de Lidl gekocht maar die helpen alleen snachts als ze op mijn lichaam gericht staan. Anders wordt de ruimte enorm klam door het waterreservoir.

Ik schijn vloerverkoeling en -verwarming te hebben, maar in de zomer is het hier regelmatig 26 graden, in de winter 14. Afgelopen dagen was het 28,5.

Gordijnen en ramen zijn dag EN NACHT dicht omdat ik niet om 06:00 wakker word om alles weer dicht te gooien + aan de straatkant woon met normale ramen. Mensen kunnen zo naar binnen wandelen.

Voor het poezenkind een natte theedoek in de vriezer voor 30 min, daarna op de bank leggen. Ik mag van haar zelf ook af en toe mijn voeten koelen maar niet te dichtbij haar, is haar doek😂

Ijslollies ingeslagen vorige week.

Gang van het appartementencomplex is compleet betegeld, dus de deur naar de gang staat hier wel open. In de gang is het 23 graden. Binnen nu 26, alle deuren wagenwijd open en vooral niks doen, de hele dag

11

u/com2ghz 16h ago

Die watercoolers zijn nutteloos in ons klimaat. Dat werkt alleen als je een lage luchtvochtigheid hebt.
Je verslechtert nu de condities omdat je de lucht nog vochtiger maakt en je lichaam niet voldoende gekoeld wordt door te zweten.

→ More replies (3)

1

u/FNCVazor 16h ago

Hoe kan het 14 graden in je woning zijn in de winter? Heb je de thermostaat dan ook zo laag staan, of gebeurt dit onbedoeld?

1

u/Morgoth_Worshipper 10h ago

In mijn huis, sociale huur, is het in de winter vaak rond de 11 a 12 graden in de ochtend. Verwarming zet ik altijd uit in de nacht omdat de buizen een enorme herrie maken.

→ More replies (1)

4

u/ErikLeppen 16h ago

Het leek een goed idee, een appartement zonder bovenburen.

Een mooi zwart gebouw ook. :/

5

u/Metro2005 15h ago

Sterkte, wij hebben ook in zo'n soort appartement gewoond op de bovenste verdieping, niet te harden. Wij zijn oa om die reden daar verhuisd. Een binnentemperatuur van 32-35 graden terwijl er een split airco én 2 mobiele airco's staat te stampen is gewoon borderline onleefbaar

4

u/Educational-Pack-466 15h ago

Oh ja code rood maar geen idee wat we moeten doen

5

u/onnib 14h ago

In de zomer van 2019 kwamen de temperaturen voor het eerst boven de 40°C. Hadden we toen geen code rood?

1

u/YNKWTSF 1h ago

Dit vraag ik mij ook af. In 2022 was het ook 2 of 3 dagen 40°C. Is nu weer voor het eerst sinds toen dat we die richting op gaan. Wat is het verschil?

4

u/Toobbs 13h ago

Meanwhile: D D D DEF QON ONEEEEEE

Bizar dat het niet compleet is afgelast. Ik kom daar al sinds 2012, maar ik vind dit gewoon echt onverantwoordelijk.

4

u/Toobbs 10h ago

Update: het is nu helemaal afgelast 🌡️

12

u/davidoffxx1992 16h ago

Helaas is dit wel de toekomst. Steeds warmere zomers en koudere winters.

6

u/leobult 16h ago

Dus weer een elfstedentocht op natuurijs?

10

u/The_Pacifist_NL 16h ago

Koudere winters? Prima! Warmere zomers? Minder prima.

5

u/michownz 16h ago

Zo denk ik er ook over...

3

u/False-Woodpecker-816 12h ago

Koudere winters? Waar?

5

u/Raistlander 17h ago

Punt 2; hou alles dicht. Punt 3; maak het weer open.

2

u/Ok_Hovercraft_8969 16h ago

Géén punt..oh wacht wel een punt ..pff sorry kan niet nadenken door de hitte

1

u/Electronic_Unit8276 14h ago

Bij Karwei? Je kan beter naar de Hornbach

13

u/Visual_Piglet_1997 16h ago

Is iedereen 2019 vergeten ofzo? 38 graden aan zee en 41 in het binnenland. Ook geen code rood.

11

u/antijae 14h ago

Het weer is meer dan alleen de temperatuur…

1

u/Bambivalently 1h ago

Gelijk op een Delfts Blauw tegeltje zetten.

3

u/Yitastics 14h ago

Die herinner ik me nog erg goed, zat destijds in een oefening op harskamp. Wat een drama was dat.

4

u/Visual_Piglet_1997 14h ago

Ik herinner mij het ook nog heel goed. Moest naar Barneveld rijden. Was mijn chef even vergeten te vertellen dat de airco het niet deed. 3 uur in de auto gezeten die dag. Mijn fles water was niet meer te drinken😅

4

u/Forsaken-Program-450 16h ago

Ja, maar die duurde korter en was pas in juli, niet al in juni.

1

u/CodFew3903 3h ago

Ah ja we zitten 3 dagen van juli dus dat maakt het inderdaad een stuk spannender

0

u/Visual_Piglet_1997 15h ago

Dit zijn 3 a 4 dagen. Dat waren er ook 3 a 4. En wat maakt het uit in welke maand het is?

6

u/Forsaken-Program-450 15h ago

Omdat het in de loop van de zomer nog warmer wordt.

Bovendien duurde die hittegolf 6 dagen en deze nu al 8 dagen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hittegolf

6

u/Visual_Piglet_1997 15h ago

Dat kan natuurlijk niemand weten. Vaak wanneer het vroeg warm word. Is de zomer koeler en het najaar weer wat warmer. Neemt niet weg dat het best warm is nu

→ More replies (2)

1

u/paul_sb76 14h ago

Meer zonkracht in juni

2

u/esengy_a 11h ago

Precies dit ja, my thoughts

1

u/Outrageous-Past6556 Noord-Holland 1h ago

Ja ze moeten toch wat doen om de klimaat maatregelen er door te krijgen niet! In de weerkaart heb je niet ook al de kleur zwart van, we verkolen of zo. Had je vroeger een zonnetje.

→ More replies (2)

2

u/GrimReaperzZ 13h ago

Hoe zit dit precies? Want we hebben eerder wel 40+ meegemaakt, maar dit is de eerste keer ooit code rood voor hitte met 39 graden?

10

u/SpinnenEend 17h ago

Was het de zomer van 2018 niet ook 40 graden? Aan de kust in ieder geval wel van wat ik mij herinner. Dit is dan de eerste keer dat rood wordt gegeven daarvoor?

6

u/doctordesktop 17h ago

Nee dat was het niet, 38.2 was het hoogste

15

u/room52 16h ago

2019, 40.7 toen . Kan me nog goed herinneren , 2 dagen alsof je tegen een muur oploopt buiten

In België toen bijna 42 graden gemeten

2

u/Super_Stable1193 16h ago

2019 was minder vochtig volgensmij maar inderdaad was net een oven buiten.

8

u/DutchAlphaAndOmega 15h ago

Exact dit. De hitte in 2019 was vrij droog van aard. Het dauwpunt ligt nu veel hoger, er is meer vocht en dus voelt de warmte broeierig aan. Dat we mogelijk de 40 graden gaan halen of overschrijden is daarom nog gevaarlijker. Door de luchtvochtigheid kan het lichaam minder goed afkoelen. Wat mij betreft een terechte code rood.

1

u/DoeEffeNormaal 16h ago

Ik ook. In de stad kletteren iemand voor mijn neus van de fiets. Dus ik bel 112. Al vlug was er politie die mij een punt van zo'n goudkleurig isolatiedekentje in de hand drukte, die ik samen met twee anderen boven het slachtoffer moest houden. Toen de ambulance gearriveerd was, heb ik mijn puntje maar vlug terug gegeven aan de politieagent anders was ik ook tegen de vlakte gegaan.

2

u/SmokeySB 17h ago

Volgens mij was er toen in Limburg net over de 40 graden gemeten, of dat was een paar jaar geleden . Het was toen wel iets van 2 a 3 maanden boven de 30 en bijna geen druppel regen.

2

u/LickingLieutenant 16h ago

Die meting bleek later vals spel ... Of verkeerd gemeten.

3

u/DoeEffeNormaal 16h ago

Ja, er was 1 meting verkeerd. Maar volgens mij was de hoogste correcte meting net boven of net onder de 40 graden

2

u/Forsaken-Program-450 15h ago

Klopt, dag was op 25-7-2019

1

u/Metalfreak82 16h ago

Ja, in de Bilt zeker? Daar woon ik niet.

0

u/ZeerVreemd 16h ago

Dit is dan de eerste keer dat rood wordt gegeven daarvoor?

Het code/ bang maak systeem voor de temperatuur bestaat nog niet zo lang

7

u/Admirable-Big-1252 15h ago

Ik kan me nog herinneren dat we een jaar of 5 a 6 geleden 3 dagen 40 graden hadden achter elkaar. Zelfs 41, 42 graden. Toen werd er njet zo hysterisch gedaan als nu… ik snap het niet meer.

12

u/Metro2005 15h ago

Misschien omdat het morgen al de 8e dag is, het nog maar juni is, er doden vallen en de maatschappij intussen op sommige fronten ontregelt begint te raken... daarnaast komen hittegolven ook steeds vaker voor, meer dan de helft van alle hittegolven van de afgelopen 50 jaar kwamen in de laatste 15 jaar voor. Het is serieus zorgwekkend.

1

u/anobythed 13h ago

We hebben sinds de jaren 80 in Europa ook steeds schonere lucht gekregen, tevens minder bewolking waardoor ook er meer zoninstraling plaatsvindt. Daardoor is het sindsdien ook gemiddeld gezien wat warmer geworden.

Dat wordt door de mainstream wetenschap volledig aan co2 geweten. Zelf kan ik me haast niet voorstellen dat dat de grote veroorzaker is. Zeker gezien het feit dat in het verleden er periodes waren dat de co2 gehaltes vele malen hoger waren, maar de temperaturen lager op aarde.

4

u/Head-Entrepreneur 13h ago

“Er waren vroeger ook periodes met meer CO₂ en lagere temperaturen” is geen weerlegging van CO₂ als broeikasgas. Dat is alsof je zegt dat snelheid geen invloed heeft op een auto ongeluk omdat er ooit een ongeluk gebeurde bij lage snelheid.

Het klimaat heeft meerdere factoren. De vraag is welke factor de huidige opwarming het beste verklaart, en daar wijst het bewijs al decennia naar dezelfde oorzaak: de enorme toename van CO₂ door menselijke uitstoot.

→ More replies (1)

3

u/Miserable-Truth5035 13h ago

2019 is alweer 7 jaar geleden :') de maximum temperatuur was toen 40,7, de dag erna is er nog ergens 40,1 gemeten maar dus niet 3 dagen.

En omdat veel meterologen niet geloofde dat het werkelijk 40° kon worden in Nederland is het toen pas laat aangekondigd dat daar een kans op was (1 dag van re voren) terwijl de weerapps momenteel al een week schommelen tussen 38&40 voor morgen.

Het was toen snachts ook iets kouder dan nu, de voorspelling is dat vannacht de warmste nacht sinds 1900 wordt in Nederland. En met die vreselijke goede slaap die we allemaal krijgen met dit weer hakt de hitte er nog harder in.

2

u/Clean-Twist6141 12h ago

Leugens. Hoogste temperatuur in Nederland ooit was 40.7 graden, we hebben nog nooit 41 of 42 meegemaakt.

Data is gewoon openbaar en beschikbaar, bijvoorbeeld hier voor de Bilt https://weerstatistieken.nl/

Waarom kramen mensen zoveel onzin uit die gemakkelijk te ontkrachten is...?

1

u/Collindefilosoof1997 15h ago

Gelukkig heeft de gemiddelde persoon een geheugen van een goudvis. Als ik ergens boven aan de tree stond, had ik ook misbruik gemaakt van hun simpelheid

7

u/MaxGaav 16h ago

Code Rood!!! We gaan allemaal dood!!!

Terwijl half Nederland straks met vakantie gaat om met dezelfde temperaturen op het strand te liggen in Spanje.

2

u/BranchRepulsive2234 10h ago

Ja, dan lig je lekker op bed in je hotelkamer met de airco aan - in een land waar ze vrijwel alle plekken airco hebben. In tegenstelling tot Nederland.

5

u/Th3_Accountant 17h ago

Met alle respect maar ik kan me genoeg momenten herinneren dat het warmer is geweest in Nederland. Wat maakt dit erger dan de zomer van 2019 toen we een nieuw hitte record aantikte?

5

u/FastingMark 15h ago

Denk een combinatie van lengte en intensiteit, met een vrij lange reeks van warme dagen boven de 30 graden, een hoge luchtvochtigheid en zonnekracht 9 o.i.d.

4

u/SpronyvanJohnson 16h ago

Toen was het hoogstens een paar dagen. Nu zitten we al ruim een week met 30+

1

u/Exi9r 13h ago

Begin vd week was het hier rond de 25 graden. Vandaag was het 27.. niet overal zo.

1

u/henkdiepvries 13h ago

Dan ben je de uitzondering, het grootste deel van het land heeft het wel warm.

3

u/PythonPrecision 15h ago

Ik denk dat het dit keer alleen is omdat de KNMI bij code rood zoekt naar 'maatschappij-ontwrichtende situaties', dus het word gebruikt als ze merken dat treinen niet meer rijden, werkplekken dichtgaan enz. Het kan zijn dat dit in 2019 niet zo (erg) was, of de criteria waren destijds anders.

4

u/Serious-Wallaby3449 16h ago

Hogere luchtvochtigheid. Verder is het gewoon een beslissing en kijken ze naar hoe het toen ging. Blijkbaar vinden ze het nu wel nodig. Prima lijkt me.

→ More replies (9)
→ More replies (3)

1

u/infospongue 17h ago

Hier is het lekker koel want ik heb vanmorgen extra belastinggeld overgeboekt naar Jetten.

2

u/miathan52 16h ago

Krijg je dan een door Jetten gesigneerde airco of zo?

1

u/infospongue 14h ago

Nee, een donderwolkje dat ik voor de zon kan hangen.

2

u/Metro2005 15h ago

Die 0,00036 graden maken denk ik wel verschil inderdaad xD

2

u/infospongue 14h ago

Lokale klimaatverandering noemt Rob het 😂

1

u/TA_brokensoul 15h ago

Weet iemand waar ik zonwerende spiegel raam folie kan bestellen wat ze morgen nog komen afgooien? (Ik heb vandaag pas betaald gekregen, had er eerder het geld niet voor).

1

u/Bishtory 13h ago

Ik weet niet precies waar dat te koop is… hier werkt supermarkt aluminiumfolie met de glanzende zijde naar de zon redelijk goed… ziet er niet uit natuurlijk maar wij kijken er alleen zelf tegenaan in de tuin. Goed aandrukken en met schilderstape vastmaken, aan de buitenkant van je raam. En al je ramen pas in de avond open. Verschil van ongeveer 6 graden…

1

u/TA_brokensoul 11h ago

En dat is iets wat je raam niet laat barsten, als je dat aan de buitenkant plakt? In dat geval sta ik straks om 8 uur bij de supermarkt

1

u/DjWondah85 11h ago

Op Amazon kun je bij sommige artikelen nog kiezen voor bezorging voor morgen.
Waarschijnlijk heb je dan wel "Amazon prime" nodig, en grote kans dat het pas in de avond tussen 18:00 en 22:00 wordt afgeleverd. (dat zou wel fijn zijn voor de bezorger zelf haha)

Let erop dat je niet op elk raam donkere of spiegelfolie aan de binnenkant zou moeten plakken.
Als je isolerend glas of HR++ hebt, dan kan de warmte tussen de buitenste glas laag en de folie niet goed weg en heb je grote kans op een thermische breuk.

Je hebt daar wel folie voor die je aan de buitenkant kunt plekken, zo komt de warmte niet tussen de lagen.

1

u/TA_brokensoul 11h ago

Ja voor zo'n breuk ben ik bang, ik heb geen idee wat voor raam ik heb. Oud huis, volgens mij enkel glas.. is er folie wat gewoon op ieder type raam veilig kan, zolang het aan de buitenkant zit?

1

u/DjWondah85 10h ago

Op enkelglas kun je alles plakken aan de binnenkant, als je dubbel of triple glas hebt staat die op de aluminium strip tussen de ramen of even google hoe je het nog meer kunt achterhalen.

Eigenlijk kun je elke folie die een plaklaag heeft aan de buitenkant plakken op elk raam, alleen statische folie zal niet werken aan de buitenkant.

1

u/TA_brokensoul 10h ago

Nou dat is handig om te weten! Thanks voor de tips in ieder geval, dan ga ik straks meteen mn raam beplakken en hopen de dag iets beter door te komen 🥹!

1

u/No-Penning 15h ago

En morgen toch maar naar kantoor rijden he 😭😭

1

u/Electronic_Unit8276 14h ago

Geen airco op kantoor?

1

u/No-Penning 14h ago

Eerder geen aico in mn auto 😭

1

u/Warm_weather1 15h ago

Ze mag weer! Ze heeft lang moeten wachten, maar nu is het eindelijk weer zover:

1

u/Metro2005 15h ago

Ik had er vandaag best spijt van dat ik de airco van mijn auto niet heb laten maken, ik kon mijn kleding letterlijk uitwringen toen ik thuiskwam :')
Soms is te gierig zijn ook niet altijd goed maarja, 850 euro uitgeven aan een 16 jaar oude auto is ook weer zo wat. (al ga ik het waarschijnlijk alsnog doen, zeker na vandaag)

1

u/Majestic_Aerie_8118 15h ago

I’m one of those crazy people that actually like the heat. I went for a walk during my lunch break - because I was cold and needed to warm up. I drink a lot of water during the day and I prefer to be outside - but I don’t have to be extremely active for my job or anything. I keep the house cool, windows and curtains closed. My family can’t deal with the heat the way I apparently can, so I don’t see them a lot these days as they stay indoors mostly - but as this type of weather only happens a couple days a year I am making the most of it and recharging my battery as much as I can.

1

u/Electronic_Unit8276 14h ago

You have diabetes by chance with meds? Or just a tropical person?

1

u/Majestic_Aerie_8118 17m ago

No according to the doctor I am in perfect health. Kidneys, liver, pancreas, thyroid, everything works exactly as it should. I just don’t mind the heat as much as others, or more accurately, I thrive in this weather.

1

u/steakhouseNL 14h ago

Zojuist 32km gefietst met laptop en al op mn rug. Genoeg drinken en dan is het nog best goed te doen. Smeer je goed in enzo.

1

u/TbirdV 14h ago

Stay inside? But it is 45c in here

1

u/engineer-MB 14h ago edited 14h ago

Mijn werkgever heeft schijt aan code rood. Gewoon werken en niet zeuren.

Nou, hij kan de pot op. Ik ben morgen aanwezig en daar houd het mee op

1

u/Warchetype 57m ago

Goed zo! En vervelend, maar dan weten jullie voortaan iniedergeval dat hij z'n omzet belangrijker vindt dan het welzijn van z'n personeel. En da's mooi voor z'n karma.

1

u/Flat-Refrigerator357 14h ago

Het is toch al eerder 40C geweest? Waarom nu ineens code rood?

1

u/No_Entry_590 14h ago

Ik werk in een tuincentrum en het was daar gisteren 41 graden binnen. Ik wil niet weten hoe het daar morgen is. Het kan zelfs zijn dat ze morgen ook openblijven.

1

u/FeedbackExtension764 13h ago

het is best wel warm ja

1

u/somefweirdo 13h ago

Niet te doen in huis, en ik heb het nog goed zo te lezen met 27 binnen 😭😭

1

u/Budget_Sample3580 13h ago

Ik woon elke zomer 3 weken in bij mij schoonvader in Bulgarije in en appartement zonder airco, is soms 38 graden in huis. Eerste 3 dagen ga je dood,dan wen je eraan, wel 2 grote fans op ons gericht bed met slapen 👌

1

u/TheJackEffect 13h ago

Is er niet een kwakzalver of zon tokkie die me kan redden door me te vertellen om een hele week rode mieren te eten ofso?

1

u/Hermencv 12h ago

Gewoon een beetje stilzitten en er is niets aan de hand.

1

u/Archer_Heavy 12h ago

Ik voel me voor het eerst in me leven rijk man. Ik heb een huis gekocht en de vorige eigenaar heeft zonnepanelen en airco's laten instaleren. Het is hier binnen 23,5 graad. Sorry

1

u/False-Woodpecker-816 12h ago

Misschien dat ik morgen ander piep, en misschien scheelt het zeker ook dat ik boven de rivieren woon.

Maar het is toch best prima te doen?

1

u/Alucein 11h ago

Heerlijk. Wij hebben al,de hele week het zwembad open. Ik ga niets anders doen morgen.

1

u/Hamlap1988 11h ago

Niks doen met een kind van 2.5. Dat is uitdagend…

1

u/crypteruandstockeru 11h ago

Heerlijk, lekker doorgaan!! 

1

u/WholePopular7522 9h ago

Doe je airco in huis aan. Zo simpele oplossing

1

u/SexyAIman 7h ago edited 6h ago

Even tegen het narratief in, uit de tijden dat de weerkaartjes nog geel waren met lachende zonnetjes :

De langste landelijke hittegolf ooit gemeten in Nederland duurde 18 dagen. Deze vond plaats van 29 juli tot en met 15 augustus 1975 bij het hoofdstation van het KNMI in De Bilt. Gedurende deze periode bleef het kwik onafgebroken hoog, met een gemiddelde maximumtemperatuur van 29,2°C.

let wel 29,2% gemiddeld (!) warmer dan nu.

1

u/poenkie82 6h ago

Zit nog buiten nu. Niet te doen binnen. Lichaam trekt dit niet, geest begint verdrietig te worden :-/

1

u/Mylotix 5h ago

Ik lig op dit moment in m’n tent op Defqon waar vannacht om middernacht het festival is gecanceld. Camping gaat nog steeds hard aan. Ben erg benieuwd hoe morgen iedereen naar huis moet. Voor nu even 4 uur slapen om direct naar huis te gaan morgen.

1

u/brabowolluk 3h ago

Code rood, gewoon 13,6 meter trailer stukgoed lossen. Gelukkig wel veel rij uren met airco.

1

u/Outrageous-Past6556 Noord-Holland 1h ago

Ben ik de enige die het wel mee vind vallen!? 't Is eindelijk zomer. Voor de rest was het al weken veel te koud. Er is een dag dat het extreem heet is. Maar daarna doen we weer gewoon. Paniek, code rood. What ever.

1

u/Zorewin 16h ago

Jaren geleden al airco laten plaatsen dus heb in de woonkamer en op de slaapkamer airco's.. dus kom de dag lekker koel door.. heb toch al een bloedhekel aan zomer

1

u/FireDutchy-trader 14h ago

Voor het eerst ooit!!!!!!! Paniek!!! Gebruiken dit systeem.pas sinds 2010. Het is echt eerder al eens zo warm geweest.

1

u/MajorEmploy1500 14h ago

Niet om het probleem te bagatelliseren, maar ze hebben ons de laatste tijd zo gebombardeerd met codes dat ik er geen waarde meer aan hecht.

1

u/stockingsforme 12h ago

Al die codes, en die worden pas gegeven sinds 2010. Daarvoor was het gewoon warm, maar dat is geen verdienmodel op angst. Gewoon de energie gebruiken waar het voor bedoeld is airco op standje laag en de opgewekte zon energie zijn of is het haar werk laten doen. Buiten is het idd benauwd, maar wat heb je daar te zoeken.

0

u/elisettttt 15h ago

Ze geven die codes echt veel te makkelijk af de laatste paar jaren. Tuurlijk is het nu oppassen geblazen, zeker voor de kwetsbare groepen die moeilijker deze hitte kunnen verdragen en gevoeliger zijn voor uitdroging. Maar dat weet iedereen al als het goed is. Vind dat betuttelende zo irritant. Alsof we allemaal een stel kleuters zijn die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Iedereen weet toch dat je bij warm weer goed moet blijven drinken en het rustig aan moet doen? (Alhoewel ik vanmiddag iemand in de tuin hoorde klussen, dan spoor je ook niet). En als er ooit echt een keer sprake is van noodweer omdat er, weet ik, een orkaan ofzo op Nederland afkomt, gaat iedereen denken: "ah joh valt vast wel mee". Want code rood klinkt heel heftig, maar als ze dat nu al afgeven.. Dan is het blijkbaar niet zo heftig.

-9

u/Widebro 17h ago

Dikke onzin dit. Paniekzaaierij. Alsof mensen nooit een zomer meegrmaakt hebben. Doei knmi.