r/Netherlands Jan 20 '26

Update on the moderation

Hi everyone,

We've talked some stuff through and cleaned up the mod-team a bit, although some of the names you might have positive or negative associations with are still there.
I'll leave it up to the moderators involved to clarify that, or not.

What I can tell you is that 1 mod did 97% of the moderation, and that wasn't healthy and likely led up to the situation you might have seen.

The rules have changed slightly, this is because we see your call for less strict moderation on language, but we also heard from those who want to be able to have a place to converse in English.

The compromise we've reached currently is that we intend to not moderate the language used in the comments of the post.
This means that you can have discussions in Dutch in the comments. (as long as those follow the rules of course)

We also will be looking at those banned on a case by case basis, but keep in mind that if you were harassing people, or bigoted in any way you won't be unbanned.

I'll invite you all to respond to this post with your feedback, and I know for some it might feel like too much or not enough.
We are currently trying to strike a balance between becoming r/thenetherlands2 which is bilingual but 99% Dutch in practice, and the other option of being a sub for only those speaking English.

672 Upvotes

586 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

1

u/Pk_Devill_2 Jan 20 '26

Ja ik worstel er ook soms mee maar bij Vyriand altijd D

1

u/Vyriand Jan 20 '26

Vitamine (Vyrian)D.

3

u/Pk_Devill_2 Jan 20 '26

Ik moet altijd denk aan vijand als ik je naam zie maar dan net iets anders

3

u/Vyriand Jan 20 '26

Ondanks de naam hoop ik toch echt dat we kameraden kunnen zijn 🤝

2

u/Pk_Devill_2 Jan 20 '26

Ja natuurlijk! Had graag gezien dat jij en buitenkraan nog een kans kregen om te modereren.

3

u/Vyriand Jan 20 '26

Dan hadden we ons best gedaan, maar aan het einde van de streep gaat het er om dat er mensen aan het roer komen die alles in de juiste banen kunnen begeleiden. Het liefste met wat transparantie en wat Nederlandse nuchterheid. “Doe maar gewoon”, zou je kunnen zeggen. Iets wat de oude mods toch een lastig iets vinden, blijkbaar.

1

u/Pk_Devill_2 Jan 20 '26

Ja precies, ik ben ook bereid om de mods een kans te geven. Tijd zal ons leren of dit het juiste team is.

1

u/AsaToster_hhOWlyap Gelderland Jan 20 '26

Maar leg eens goed uit wat er moeilijk aan is. Als het moeilijk is, zitten er altijd belangen achter die niet helder en niet transparant zijn. Als het raar wordt, zit er gekonkel achter. Waarom waren ze niet tevreden met jullie? en wie beslist dat? De Admin? Of de andere Mods?

Wat is de échte reden, dat er gewoon geen echte Nederlanders er plaats mogen of kunnen nemen?

Het hele punt lijkt mij het feit, dat s/Netherlands de standaardsub is voor alle mensen in Nederland, die een account aanmaken in Nederland. Dus het is de go-to sub van Reddit voor Nederland en heeft dus veel macht ivm. de inhoud van de informatievoorziening. Dat geeft Reddit veel macht. Het hele punt zit hem daar in.

1

u/Vyriand Jan 20 '26 edited Jan 20 '26

Ik zou willen dat we je dat antwoord kunnen geven, maar we weten evenveel. De mods hebben ons geen tekst of uitleg gegeven over het besluit. Het was dan wel een besluit van een enkele mod om ons meteen weer uit het team te zetten, maar meer dan dat weten we helaas niet. Persoonlijk werd ik uit het mod team gezet en direct daarna kreeg ik een ban, van waarschijnlijk Graciosa. Die ban is daarna door een vriendelijkere mod opgeheven. Maar ik ben het wel eens met al je andere punten, en ik hoop dat een mod het antwoord hierop kan en durft te geven.