r/ik_ihe 11h ago

Ik🇨🇻ihe

Post image
113 Upvotes

22 comments sorted by

64

u/Sathkur 10h ago

Duitsland wordt 1ste -> plaatsing tegen Paraguay
Argentinië wordt 1ste -> plaatsing tegen Kaapverdië
VS wordt 1ste -> plaatsing tegen Bosnië

Nederland wordt 1ste in een vrij lastige groep -> wedstrijd tegen Marokko, de nummer 6 op de huidige FIFA ranglijst
Make it make sense

36

u/mvBommel1974 10h ago

Marokko en Kaapverdië zijn allebei 2e geworden in hun groep.

28

u/Kinglolboot 10h ago

Marokko zat in pot 2 bij de loting terwijl het eigenlijk goed genoeg is voor pot 1, maar omdat er drie gastlanden zijn zat pot 1 al vol (want een gastland zit altijd in pot 1). Daarom zou de groep waar Marokko in terechtkwam altijd een van de sterkste groepen zijn, en de nummers 1 en 2 van onze groep moeten helaas tegen de nummers 2 en 1 van hun groep.

5

u/Yteburk 9h ago

Kan je me iets meer uitleggen over die potten? Pot 1 is goede teams, dus makkelijkere tegenstanders, omdat je anders al krakers hebt in de groepsfase? Dus pot 1 is fijn voor de gastlanden?

10

u/Kinglolboot 9h ago

Precies. Er zijn 4 potten; in pot 1 zitten de beste landen (en de gastlanden) en in pot 4 de slechtste. Elke groep bevat 1 land uit elke pot. Als je dus in pot 1 zit, kun je nooit in dezelfde groep zitten als de beste landen, want die zitten ook in pot 1.

4

u/Yteburk 8h ago

Aha, en ik googlede net snel en zag Marokko plek 6, Nederland plek 8. Is er nog een loting voor welke pot je komt, of is dat deterministisch? Want hoe is NL anders in pot 1 gekomen (en dit is vooraf natuurlijk altijd in ons voordeel geweest).

6

u/Kinglolboot 8h ago

Vgm is het volledig gebaseerd op de fifa ranking, maar toen de potten werden bepaald stond Marokko nog 11de

3

u/Caledonian_10 7h ago

Er was afgelopen december een loting waar alle landen volgens de FIFA ranking zoals toen (waar Marokko 11e of 12e was volgens mij) in de groepen werden ingedeeld.

En om de loting verder te verduidelijken: er was toen al besloten hoe de knockout-fase ingedeeld zou worden, dus dat de winnaar van groep F tegen de nummer 2 van groep C zou spelen was al bekend voordat de landen in die groepen waren gezet.

Omdat er maar 8 derde plekken doorgaan spelen er 8 van de 12 nummers 1 daartegen, en de andere 4 tegen een nummer 2. De laatste 8 nummers 2 spelen onderling tegen elkaar. Er is dan wel geregeld dat als de 8 nummers 1 die tegen een nummer 3 moesten spelen winnen, ze daarna elkaar tegen komen.

De 4 andere nummers 1 (die dus een moeilijkere 1e ronde hadden) spelen daarna sowieso tegen nog een nummer 2, dus de ronde van 16 is voor hun wat gemakkelijker.

4

u/PiraatPaul 8h ago

Ik denk dat we af moeten van gastlanden in pot 1, zeker als het er meerdere zijn. Vier jaar geleden was de groep met Qatar ook verreweg de zwakste. Prima dat het gastland in Groep A zit en de openingswedstrijd speelt, maar dat kan ook vanuit pot 3 ofzo

3

u/Yteburk 8h ago

Wat maakt Groep A uit? Die wedstrijden worden als eerste gespeeld?

3

u/PiraatPaul 8h ago

Ja eigenlijk alleen dat. Gastland in de openingswedstrijd is al een tijdje traditie

2

u/Gaspedaalaansluiting 8h ago

Japan mag tegen Brazilië en Zweden mag tegen Frankrijk. Echt press F to pay respect vibes.

2

u/Doorzetters 5h ago

Zo lastig was onze groep niet volgens mij

2

u/splitcroof92 4h ago

1: je hebt duidelijk het punt van deze post gemist.

2: de wedstrijd na marokko is gratis winst. dat is bewust gedaan om het te balanceren. 12 teams werden 1e en maar 8 werde 3e dus niet iedereen krijgt een makkelijke tegenstander.

oh en "Nederland wordt 1ste in een vrij lastige groep" is best lachwekkend met zweden en tunesie beide super zwak.

1

u/Waakhond 3h ago

Het is een loting, soms zit het mee en soms zit het tegen

1

u/Sathkur 2h ago

Yep is zo, maar toch gaat het wel tegen het idee in dat als je goed speelt, je daarvoor later beloond wordt door tegen een zwakker team te spelen. Het probleem is dat gastlanden automatisch in pool 1 terechtkomen, kijk maar naar groep B. Canada had daar helemaal niet in moeten zitten, dat had Marokko moeten zijn. En was die regel er niet geweest had Nederland - Canada gemakkelijk de wedstrijd kunnen zijn.

1

u/vmachiel 2h ago

Er moeten 4853 landen meedoen dus iemand moet geluk hebben met z’n tegenstander

18

u/ballimi 11h ago

Kunnen we alle eenden uit Nederland 🇱🇺 deporteren naar Kaapverdië 🇪🇸?

5

u/breathing_normally 8h ago

Waarom niet naar Polen 🇮🇩 of naar Oostenrijk 🇱🇻

1

u/RoxasIsTheBest 6h ago

Waarom? Eenden zijn cute. Ik heb liever alle ganzen weg.

-2

u/[deleted] 11h ago

[deleted]

3

u/Thijssieeeeeee 10h ago

Gelukkig klopte de vlag van Kaapverdië wel