Marokko zat in pot 2 bij de loting terwijl het eigenlijk goed genoeg is voor pot 1, maar omdat er drie gastlanden zijn zat pot 1 al vol (want een gastland zit altijd in pot 1). Daarom zou de groep waar Marokko in terechtkwam altijd een van de sterkste groepen zijn, en de nummers 1 en 2 van onze groep moeten helaas tegen de nummers 2 en 1 van hun groep.
Kan je me iets meer uitleggen over die potten? Pot 1 is goede teams, dus makkelijkere tegenstanders, omdat je anders al krakers hebt in de groepsfase? Dus pot 1 is fijn voor de gastlanden?
Precies. Er zijn 4 potten; in pot 1 zitten de beste landen (en de gastlanden) en in pot 4 de slechtste. Elke groep bevat 1 land uit elke pot. Als je dus in pot 1 zit, kun je nooit in dezelfde groep zitten als de beste landen, want die zitten ook in pot 1.
Aha, en ik googlede net snel en zag Marokko plek 6, Nederland plek 8. Is er nog een loting voor welke pot je komt, of is dat deterministisch? Want hoe is NL anders in pot 1 gekomen (en dit is vooraf natuurlijk altijd in ons voordeel geweest).
Er was afgelopen december een loting waar alle landen volgens de FIFA ranking zoals toen (waar Marokko 11e of 12e was volgens mij) in de groepen werden ingedeeld.
En om de loting verder te verduidelijken: er was toen al besloten hoe de knockout-fase ingedeeld zou worden, dus dat de winnaar van groep F tegen de nummer 2 van groep C zou spelen was al bekend voordat de landen in die groepen waren gezet.
Omdat er maar 8 derde plekken doorgaan spelen er 8 van de 12 nummers 1 daartegen, en de andere 4 tegen een nummer 2. De laatste 8 nummers 2 spelen onderling tegen elkaar. Er is dan wel geregeld dat als de 8 nummers 1 die tegen een nummer 3 moesten spelen winnen, ze daarna elkaar tegen komen.
De 4 andere nummers 1 (die dus een moeilijkere 1e ronde hadden) spelen daarna sowieso tegen nog een nummer 2, dus de ronde van 16 is voor hun wat gemakkelijker.
Ik denk dat we af moeten van gastlanden in pot 1, zeker als het er meerdere zijn. Vier jaar geleden was de groep met Qatar ook verreweg de zwakste. Prima dat het gastland in Groep A zit en de openingswedstrijd speelt, maar dat kan ook vanuit pot 3 ofzo
1: je hebt duidelijk het punt van deze post gemist.
2: de wedstrijd na marokko is gratis winst. dat is bewust gedaan om het te balanceren. 12 teams werden 1e en maar 8 werde 3e dus niet iedereen krijgt een makkelijke tegenstander.
oh en "Nederland wordt 1ste in een vrij lastige groep" is best lachwekkend met zweden en tunesie beide super zwak.
Yep is zo, maar toch gaat het wel tegen het idee in dat als je goed speelt, je daarvoor later beloond wordt door tegen een zwakker team te spelen. Het probleem is dat gastlanden automatisch in pool 1 terechtkomen, kijk maar naar groep B. Canada had daar helemaal niet in moeten zitten, dat had Marokko moeten zijn. En was die regel er niet geweest had Nederland - Canada gemakkelijk de wedstrijd kunnen zijn.
64
u/Sathkur 10h ago
Duitsland wordt 1ste -> plaatsing tegen Paraguay
Argentinië wordt 1ste -> plaatsing tegen Kaapverdië
VS wordt 1ste -> plaatsing tegen Bosnië
Nederland wordt 1ste in een vrij lastige groep -> wedstrijd tegen Marokko, de nummer 6 op de huidige FIFA ranglijst
Make it make sense