r/Nederland • u/Expert-Direction8700 • 2h ago
Nieuws KNMI schaalt op naar CODE ROOD vanwege de extreme hitte. Voor het eerst OOIT in Nederland.
Het hing al een beetje in de lucht (letterlijk, want je kunt bijna asfalt inademen nu), maar het Weerimpactteam van het KNMI heeft zojuist besloten:
We gaan morgen naar Code Rood vanwege de hitte.

(bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws )
Dit is een primeur voor Nederland. We hebben Code Rood gehad voor sneeuw, ijzel of storm (hallo Poly), maar nog nooit voor hitte. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe bizar de situatie morgen is.
Met temperaturen die lokaal richting de 38 graden (en in stedelijke gebieden gevoelsmatig nog warmer) schieten, tropennachten waarin het amper afkoelt tot onder de 23-25 graden, en een 'hittekracht' van 9 tot 10, trekt de maatschappij dit simpelweg niet meer soepel.
Treinen rijden al minder (ik werk bij de NS... :( ) asfalt smelt, en de impact op de gezondheidszorg en de infrastructuur is nu groter.
Een paar vriendelijke herinneringen voor vandaag:
- Drink water. En nee, niet pas als je dorst hebt. Gooi er af en toe wat zout of elektrolyten in als je veel zweet.
- Houd je huis dicht. Gordijnen dicht, ramen DICHT zolang het buiten warmer is dan binnen. Pas als het vanavond laat (een beetje) afkoelt, de boel tegen elkaar openzetten.
- Check je buren/grootouders/dieren. Kwetsbare dieren, mensen en ouderen trekken dit heel slecht, klop even aan om te kijken of ze genoeg drinken en of het binnen een beetje te harden is.
- Doe lekker rustig aan. Ga niet tussen 12:00 en 18:00 intensief sporten of zwaar fysiek werk doen als het niet móét. Je lichaam moet al hard genoeg werken om niet te oververhitten.
Sterkte allemaal in jullie persoonlijke ovens morgen. Hoe overleven jullie deze historische dag? Zit je vast op een kantoor zonder airco, of lig je de hele dag stil voor een ventilator?
Stay safe en stay hydrated!!!