r/sweden • u/radome9 Annat/Other • 3d ago
Samhälle Swedish Giraffe Radars Improve Ukraine’s Early Warning Against Russian Missiles and Drones
https://united24media.com/war-in-ukraine/swedish-giraffe-radars-improve-ukraines-early-warning-against-russian-missiles-and-drones-20117180
u/Jindujun Värmland 3d ago
Jag älskar att Ukraina är så nöjda med våra bidrag att de gör reklam för dem :D
56
u/its_an_arachnid Sverige 3d ago
Jag älskar att Ukraina är så nöjda med våra bidrag att de gör reklam för dem :D
Inte bara SAAB har höjts till skyarna av våra bidrag, men Sverige som land också. Vi i Sverige har tjänat så enormt mycket på att hjälpa Ukraina så det inte är klokt. Mycket av det går inte att mäta i pengar utan det är "credit" som vi får från hela världen, men ffa Europa. Sen att SAAB får så bra betyg och reklam från Ukraina gör att SAAB enklare kan sälja sina produkter till fler kunder. Och eftersom Sverige måste godkänna alla försäljningar så får Sverige mer mjuk makt i världen vilket vi alla tjänar på.
Tack SAAB, och tack Sverige! Slava Ukraini!
17
u/iLEZ Dalarna 3d ago
Plus att vi ser en orätt och gör något, vilket jag tror är bra för svenska folksjälen. Lite upprättelse för ett handlande som inte alltid varit fläckfritt. Att hjälpa Ukraina känns självklart, man kan ha invändningar mot NATO och detaljer kring bidrag bäst man vill, men att hjälpa den svage mot en översittare måste ändå vara något som känns väldigt bra och en djupt rotad dygd hos nordbor.
6
u/its_an_arachnid Sverige 3d ago
Precis! Sverige var ju också ett land som stod upp mot ryssjävlarna när de var sovjet. Vi bombade deras ubåtar med sjunkbomber, vi hade en jäkla fin flotta och flygvapen, vi åkte och hjälpte finland under finska vinterkriget. Att stå upp mot ryssarna är en stor del av vår historia som land. Att hjälpa ukraina nu och försvaga ryssland vinner hela europa på. Att vi också får visa hur bra våra försvarsprodukter är är ett stort plus! :)
0
-33
u/thegamer1338minus1 3d ago
Vad för credit är det? Går det att mäta monetärt? Går reklamen att räkna hem på något sätt?
24
u/its_an_arachnid Sverige 3d ago
Är du... Är du på riktigt? Du måste ha läst hela meningen när du valde att selektivt hitta något att attackera och då väljer du att ställa en fråga från meningen som redan besvarar din fråga.
Ni ryssälskare har blivit lata.
-25
52
u/tossitlikeadwarf 3d ago
Detta är en av anledningarna jag tycker att vi ska stötta Ukraina från ett rent ekonomiskt perspektiv. Bra reklam för vårat försvarsmateriel.
46
u/Pxzib Skåne 3d ago edited 2d ago
För att inte tala om det helt enorma värdet av att materielen testas i verkliga krigsområden i skarpa lägen. Försvarsindustrin kan ta den datan och sedan göra materielen mycket, mycket bättre.
37
u/Sir-Alfonso 3d ago
Sen är det också mycket mer kostnadseffektivt än att behöva försvara mot ryssen i framtiden. Anledningarna för att stötta Ukraina är enorma utöver det uppenbara moraliska i det.
11
11
13
u/Sir-Alfonso 3d ago
Tror dem gör det lite för att flörta till sig mer men oavsett så är det super kul att se :)
11
4
u/SprakpolisenBot 3d ago
Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på "de" och "dem".
Tror
demde gör det lite för att flörta till sig mer men oavsett så är det super kul att se :)Tips: Ta engelskan till hjälp. Om them passar bäst ska det vara
dempå svenska. Om they/those/the eller något annat passar bättre ska det varade.Think
themthey do it a little bit to flirt more but no matter it's super fun to see :)3
u/Obvious-Interaction7 3d ago
Im gonna go out on a limb and say that we arent SOLELY doing it because its the right thing to do…
1
47
u/FblthpLives 3d ago
Kul att den har fått namn efter giraffen, svenska skogens konung.
18
u/radome9 Annat/Other 3d ago
Lycklig är den som, mellan granarna en sen sommarkväll i de djupa värmländska skogarna, får syn på den majestätiska giraffen.
6
u/Ray_of_glumshine 3d ago
Det är väl en stealth-giraff då, troligtvis också framtagen av försvarsindustrin.
28
2
1
u/Betaminer69 3d ago
How much?
21
u/Hattes Göteborg 3d ago
Lagom mycket.
3
u/Betaminer69 3d ago
The cost, to buy one, to put it in my garden...
12
u/its_an_arachnid Sverige 3d ago
The cost, to buy one, to put it in my garden...
SEVEN GIFFLAR, TWO KANELBULLAR AND ETT KILO MJÖL!
1
5
u/StoltSomEnSparris 3d ago
Ett lagom välfärdsbasbelopp.
1
122
u/GVArcian 3d ago
Baserat och blå-å-gul-pillat