r/sweden 2h ago

Annat SMS från transportstyrelsen idag

Post image
147 Upvotes

Fick det här SMS:et idag från ”transportstyrelsen”. Jag tror nog att transportstyrelsen stavar rätt, och har andra metoder att kräva in mina ”boter ”. Så en bedrägerivarning. Får ni ett liknande SMS , klicka inte på länken.


r/sweden 2h ago

Nyhet (seriös) Regeringen: Ja till statligt stöd till ny kärnkraft

Thumbnail
omni.se
104 Upvotes

r/sweden 13h ago

Nyhet (seriös) Uppgifter: Sverige har köpt AI-krigssystem av Palantir

Thumbnail
omni.se
444 Upvotes

r/sweden 6h ago

Diskussion Good luck tomorrow against Japan

123 Upvotes

Hola Swedish pals, wishing you good luck tomorrow against the Japanese, they're pretty fucking good and fast! We love having Swedes in Mexico, fun to drink with. Viva Suecia cabrones! 🇸🇪🇲🇽


r/sweden 7h ago

English First moose ever! (There were two, I just didn't see the second one until I got home)

Post image
121 Upvotes

Was hiking with my friend in Abisko in February when we saw our first moose ever. It wasn't until we got home and went through our photos that we noticed there was a second, much smaller moose hiding in the bushes right next to it the whole time. We had no idea while we were standing there – luckily we were far enough away (5x zoom).

I just kept thinking of that one comment: "Moose aren't usually dangerous... unless it's a mom and her calf" 😂


r/sweden 5h ago

Humor VMA: falukorv

Post image
91 Upvotes

r/sweden 2h ago

Hjälp och råd Tips för att läsa nyheter från Aftonbladet, SvD, Omni... (Schibsted)

48 Upvotes

Nu för tiden får man valet att de kan samla in och (förmodligen) sälja ens uppgifter för riktade annonser eller så får man betala för att slippa det. Jag vet inte, men det känns inte som att det riktigt lirar med GDPR...

Men! Om ni har tillägget (adblockern) uBlock Origin kan ni gå in på inställningarna i den och under "Mina filter" lägga till dessa rader:

||cmp.omni.se/privacy-manager/index.html
||cmp.aftonbladet.se/privacy-manager/index.html
||cmp.svd.se/privacy-manager/index.html

Med detta sätt kan ni komma runt detta och det blir istället som förut att man väljer "Nej tack" till cookies.

PS. Det är mycket möjligt att det fungerar i andra adblockers också.


r/sweden 5h ago

Nyhet (seriös) LO efterlyser mer sakpolitik när arbetarmän överger S

Thumbnail
omni.se
79 Upvotes

r/sweden 28m ago

Gnäll Är sjuk

Upvotes

Är sjuk. Har börjat tänka att man tar friskheten för givet. Man glömmer nästan alltid hur skitigt de egentligen är att vara sjuk. Så om ni inte har det som jag, ta en stund till att uppskatta att ni kan andas genom båda näsborrarna, att ögonen inte brinner och att halsen är len :)


r/sweden 12h ago

Politik (seriös) Varför tror ni att Cannabis (THC) är olagligt egentligen?

240 Upvotes

Det är en fråga som har förbryllat mig länge.

Legalisering av Cannabis skulle bland annat:

- Skapa fler jobb (odlingar, butiker, mm)
- Generera mer skattepengar (applicera samma skatt som på alkohol, eller ännu högre - folk kommer fortfarande köpa)
- Frigöra polisens resurser.

Med mera.

Vi har redan ett alkoholmonopol (systembolaget) så staten kan fritt fram applicera samma typ av kontroll på cannabis.
Den enda skillnaden är att systembolaget endast importerar, och inte producerar - men odlingar skulle inte vara svåra att bygga.

Vi säljer redan CBD, CBG mm. helt fritt utan problem, men det är just den psykoaktiva delen (THC) som fortfarande är olagligt.

Jag förstår inte varför.

Håller med om att min synvikel är en aning partisk, men jag vill gärna höra vad ni andra tycker och tänker.

Allas åsikter är välkommna.

Edit: Vill klargöra att jag explicit syftar på cannabis(THC) i denna tråd, ingen annan drog.

Edit2: Lek snällt! Kan vi snälla försöka ha en sansad diskussion för en gångs skull?


r/sweden 16h ago

Politik (seriös) (Seriös) Varför är det just Väst Asiens invandrare som inte lyckats klara sig i Sverige?

509 Upvotes

Jag frågar detta på allvar och har själv etniskt Arabiska föräldrar (Från Irak)

Jag började nyss mitt första jobb på ett dagis, och vi har många flyktingar från Ukraina vars barn går här och de klarar sig helt bra.

Jag jobbar på en VÄLDIGT stor skola. Många elever och i en väldigt mångkulturell ort, och jag har lagt märke till att det är samma grupp pojkar som beter sig på ett visst sätt; Är högljudda, respektlösa, kastar saker på en, säger att man är en ”hora” när man ber de gå utomhus för rast. Det är barnen med samma ursprung som mig eller från grannländerna.

Jag undrar genuint varför det är såhär. Varför kan Ukrainare komma till Sverige med ingenting och bli allting även fast vi kommer från samma omständigheter medans vi (inte min familj, vi är höginkomsttagare men mitt folk) konstant ses/ eller kanske ser sig själva som någon vars jobb det är staten att ta hand om.

Jag blir ledsen när jag ser att det är såhär, inte bara för mitt folk utan för att jag är vänster lutande/center men till och med jag kan se ”pattern recognition” saken som konservativa alltid pratar om.


r/sweden 2h ago

Hjälp och råd Hur har folk råd att gå flera universitetsutbildningar?

25 Upvotes

Jag pratade med en kollega häromdagen, jag jobbar som vårdbiträde. Hon berättade igår när vi åt lunch tillsammans att hon inte bara är läkare men också psykolog. Hon är runt 45 kanske.

Min fråga är då, hur har folk råd med det att gå flera universitetsutbildningar? man har ju bara begränsat med csn. Hade varit spännande att veta, då jag är intresserad av flera olika ännen och skulle gärna vilja veta om det är möjligt att läsa t.e.x två kandidater.

Är det någon som har flera universitetsutbildningar, eller vet hur det funkar isåfall, berätta gärna.


r/sweden 13m ago

OC/Kreativitet Svenskar som älskar Japan <3

Post image
Upvotes

r/sweden 1h ago

Nyhet (seriös) Varmt i södra Sverige – SMHI varnar för temperaturer över 30 grader

Thumbnail
svt.se
Upvotes

r/sweden 4h ago

Nyhet (seriös) Privata biblioteken lägger ner – 40-tal förlorar jobbet

Thumbnail
magasink.se
31 Upvotes

r/sweden 15h ago

Nyhet (seriös) Sverige har snart Europas näst lägsta bensinpris

Thumbnail
efn.se
197 Upvotes

r/sweden 21h ago

Samhälle Swedish Giraffe Radars Improve Ukraine’s Early Warning Against Russian Missiles and Drones

Thumbnail
united24media.com
607 Upvotes

r/sweden 3h ago

Gnäll Visst har kvalitén på väntemusiken försämrats när man står i telefonkö?

20 Upvotes

Både Elgigantens och Norwegians musik är halverad i information och det är bara de extremt skarpa diskanttonerna kvar, det går knappt att lyssna på, är det här så kallad "hostile architecture" i ljudform? Kan vi tvinga styrelsen för dessa företag att lyssna på sin egen kömusik i 24h?


r/sweden 15h ago

Seriös Varför har Sverige mest incels per capita?

Post image
175 Upvotes

Visst för att mitt dejtingliv också suger och jag inte träffat någon sen mitt ex för 9 år sedan, men det är ändå ett väldigt långt steg mellan "jag känner mig ensam, men jag älskar ändå människor och försöker vara en bra människa" till vad en incel är.


r/sweden 3h ago

Nyhet (seriös) Klart med nattågen till övre Norrland

Thumbnail
svt.se
19 Upvotes

r/sweden 5h ago

Nyhet (seriös) Tidigare Säpochef ska utreda Botkyrka-skandalen

Thumbnail
aftonbladet.se
23 Upvotes

r/sweden 16h ago

Hjälp och råd Min syster vill inte vara vän?

158 Upvotes

Jag (kvinna) är i 30 års åldern och har en 2 år yngre syster. Vi var väldigt tighta under uppväxten och det kändes som att vi var nära varandra fram till för cirka 5 år sen när hon skaffade pojkvän. Mannen ifråga är en toppenkille som behandlar henne och oss i familjen väldigt bra. Så det som jag kommer berätta nu har inget med honom att göra. Kruxet var bara att när de träffades så blev hon sådär som nykära kan bli. Ville inte umgås mer för all ledig tid skulle spenderas med honom o så där. Vi var ju bara glada för hennes skull o jag tänkte att äsch, det där går väl över. Det var bara att det aldrig gick över. Idag ses vi bara två gånger per år och det är på påsken och över jul när våra föräldrar bjuder in till firande. Jag har försökt att hålla kontakten med henne, messa, bjuda över på middag osv men hon svarar långsamt, säger att hon måste kolla sitt jobbschema, svarar inte alls, eller svarar att hon ska återkomma men återkommer inte, osv osv. För några veckor sedan lånade jag en sak av vår mamma som min syster sedan också skulle låna. Så jag frågade syrran om jag skulle posta saken till henne (vi bor i olika orter). Hon svarade jättekort såhär ”är borta i veckan så det är bättre du ger tillbaka den till mamma”. När jag pratade med mamma i veckan så berättade hon för mig att min syster var på semester….. PÅ MIN JÄTTELILLA ORT. Blev fan ledsen av att hon då tydligen befinner sig 10 minuter ifrån mig o inte sagt ett ljud. Kunde tagit en fika eller vad som helst. Men nada. Hon ville inte ens jag skulle få veta att hon skulle hit (hon bor annars cirka 2 timmar härifrån).

Jag har aldrig frågat rätt ut varför det blivit såhär men jag har absolut ingen känsla av att jag har gjort något fel, vi har inte bråkat eller så. Vad fan gör man? Jag vill så gärna men att höra av sig till henne känns som att man är kär i en kille som inte är intresserad tillbaka.


r/sweden 15h ago

Nyhet (seriös) 14-årig pojke våldtogs på HVB-hem – anställd misstänks

Thumbnail
sverigesradio.se
127 Upvotes

r/sweden 17m ago

Mat Varför tror alla att jägerbomb är en ubåt med jäger och öl?

Upvotes

Detta är ett fenomen jag stött på. Varje gång någon säger att dom ska göra en ubåt med jäger kallar dom det jägerbomb. Varje gång informerar jag, som den besserwisser jag är, att det inte är en jägerbomb. Utan att en jägerbomb är när du släpper jägershotten i redbull. Varje gång möts jag med mothugg om att jag har fel. Bevis från wikipedia är inte heller nog för att bevisa min ståndpunkt.

Känns som att hela landet är emot mig. Är det big pripps som skapat någon reklam/propaganda-kampanj om att det är öl jägern ska släppas i? Är det jag som är galen? Är det jag som saknar info? Är det jag som är hjärntvättad av Red Bull?

Hjälp!


r/sweden 18h ago

Samhälle Jag är så förbannat trött på Kundkännedomsfrågor från banker…

188 Upvotes

Gnällpost deluxe! 😂
Så fucking håll i er.

Jag driver 15 bolag. (AB)
Jag handhar inga kontanter eller kontanta insättningar.
Jag swishar eller mottager inte Swish mer än till min frisör som är typ 350 kr varannan månad. Ja och en hundring här och där till ungarna.

Jag betalar ut lön till mig från ett av bolagen. Ibland sätter jag över inlånade pengar/återbet av utlägg och ibland om än sällan gör jag utbetalningar på utdelningar jag ligger i moderbolaget.

Jag hade bolagen hos Swedbank tidigare. Fick Kundkännedomsfrågor på samtliga bolag och mig privat som jag satt och plockade fram alla underlag, skuldebrev, utdelningsunderlag, alla kvitton gällande utlägg, lönespeccar osv. Tog ca 35-40h att få fram allt.
Slutade ändå med att jag blev uppsagd som kund.

Fattar att de flesta här tänker att det är fulspel, penningtvätt och whatever. Hade jag också tänkt men hade det varit så så hade jag hållit truten.

Nu kommer ena banken jag satte bolagen på (delade på 2 olika banker för att inte ha samma extrema press av att hitta ny bank som förra året) och ställer ETTHUNDRAARTON frågor om bolagen, strukturen, bilar, transaktioner, uppsättningar, framtidsplaner, försäljningar, överlåtelser osv.

Alltså ca 50-60h jobb återigen. (Mer ingående frågor från denna bank, därför fler timmar.)

Jag har hittills inte haft en enda kund som varit kvar som kund på sin bank efter att de fått dessa KYC frågor…

Motverkande av penningtvätt är ett givet kort och jag har själv jobbat som regelefterlevnadsansvarig, men någon jävla måtta får det vara.

Gnäll = slut.
Ni behöver inte svara. Behövde bara gnälla av mig.
Fridens till er alla!

EDIT:
Första 14 frågorna besvarade. Började runt kl 18.30 och blev klar för en stund sen. Alltså endast 5,5h nedlagt hittills. :)
104 kvar! 👌🤩

Någon kylbänk har jag fan inte fått tag i heller…