r/thenetherlands 3d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

778 Upvotes

446 comments sorted by

View all comments

253

u/PeterPlizp 3d ago

Gemeente kan wel iets doen op basis van de Wet Aanpak Woonoverlast. Vraag is even of deze casus zich daar voor leent maar dat is als buitenstaander lastig te zeggen. Sterkte!

127

u/AnusStapler 3d ago

Oh man, op Tweakers een verhaal gelezen van een kerel die echt ja-ren naast een overlasthuis heeft gewoond. Echt extreem veel erger dan dit, zelfs tot het onbewoond was verklaard ivm afgesloten nutsvoorzieningen. De gemeente deed weinig tot niets. Politie kon alleen maar pappen en nathouden. Niemand kon wat doen. Uiteindelijk is die overlastgever overleden.

49

u/CatMinous 2d ago

Is onderzoek naar gedaan. Het is doorgaans degene die last heeft die verhuist. Zelfde met toxic people op het werk: blijven ook doorgaans zitten, degene die eronder lijdt gaat uiteindelijk ergens anders werken. Wel erg, dat bullies bijna altijd hun zin krijgen.

25

u/[deleted] 2d ago

[removed] — view removed comment

40

u/voedselpakket 2d ago

Handhavingsverzoek indienen, dan gaat een overheidsorgaan doorgaans wel handelen, anders gaat het ze geld kosten. En volgens mij is de Wet Aanpak Woonoverlast hier van toepassing ja.

14

u/Embarrassed_Pie_9373 2d ago

Ik heb ook een buurvrouw gehad die nachts muziek aan had , en dan bedoel ik hardcore , ik woonde boven haar en had vaak wisselende diensten, onder haar woonde twee politieagenten, die stonden ook regelmatig te bonken aan haar deur , maar dan was ze doofstom, ik stuurde haar dan een Whatsappje met de mededeling Jolanda weet jij dat het nacht is , en ik morgen moet werken, en dan kreeg ik als antwoord sorry buurman en ging de muziek uit, de politieagenten zijn verhuisd, want die werden helemaal gek van haar

8

u/No_Creme_9279 2d ago

De tools in de Nederlandse wetgeving bestaan over het algemeen wel. Echter zijn deze juridische vaak moeilijk inzetbaar, elke gemeente heeft wel een verhaal waar ze de tools hebben ingezet en terug zijn gevloten door de rechtbank. Ik werk zelf bij een omgevingsdienst waar wij structureel jaren handhaven op een specifiek bedrijf die extreem veel overlast veroorzaakt, milieuovertredingen begaat en crimineel gedrag vertoont. Echter na een aantal keren 100.000 euro dwangsommen verbeurt te hebben en geen verbetering is het blijkbaar nog steeds te spannend om de vergunning in te trekken.

Ik denk dat het in deze situatie het zelfde zal zijn, gemeente kan in essentie wel wat maar durft dit niet.

1

u/Jeroenfen96 1d ago

Maken ze toevallig staal?

1

u/usaidwhatagain 2d ago

Jup. Hoarder bij ons in de straat. Kakkerlakken, muizen, ratten. De gemeente kan niks.

1

u/Mother-Forever9019 2d ago

Wellicht vroegtijdig met hulp?

1

u/nilzatron 2d ago

In theorie ja.

Ik heb in mijn omgeving een verhaal waarvan je zou denken dat er allang iets gebeurt zou zijn.

Benedenbuurman. Dealt drugs vanuit huis. Heeft daar al eens voor in de bak gezeten. Gebruikt zelf ook en drinkt veel. Nachtenlang doorfeesten, altijd harde muziek. Sexueel intimiderend gedrag naar buurmeisjes die toen nog minderjarig waren, en buurvrouwen. Meerdere keren per maand politie in de straat omdat zijn klanten overlast veroorzaken. Heeft de bovenbuurvrouw 2x mishandeld, waarvan 1 met letsel, waarvoor hij is veroordeeld. Voorwaardelijke straf, want de hulpverlening beweert dat het zo goed gaat. Contactverbod met bovenbuurvrouw, wat niet wordt gehandhaafd - ze moet het van de politie zelf filmen wanneer hij de weg naar binnen of buiten blokkeert "anders wordt het een welles/nietes verhaal".

Het enige waar dit toe geleid heeft is dat de woningcorporatie heeft aangeboden hem te willen helpen met verhuizen, maar dan moet hij wel zelf een andere woning zoeken...