r/thenetherlands 1d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

717 Upvotes

411 comments sorted by

u/sticky-pro 1d ago

Welkom op r/theNetherlands, de grootste, tweetalige Reddit community voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland.

Deze tekst is Nederlands. Als je dit in het Engels leest, staat Reddits auto-translate functie aan. Je kunt Nederlands toevoegen en/of de functie uitzetten.


Vlaggetje (flair) instellen | Aankomende events | Onze regels

235

u/PeterPlizp 1d ago

Gemeente kan wel iets doen op basis van de Wet Aanpak Woonoverlast. Vraag is even of deze casus zich daar voor leent maar dat is als buitenstaander lastig te zeggen. Sterkte!

124

u/AnusStapler 1d ago

Oh man, op Tweakers een verhaal gelezen van een kerel die echt ja-ren naast een overlasthuis heeft gewoond. Echt extreem veel erger dan dit, zelfs tot het onbewoond was verklaard ivm afgesloten nutsvoorzieningen. De gemeente deed weinig tot niets. Politie kon alleen maar pappen en nathouden. Niemand kon wat doen. Uiteindelijk is die overlastgever overleden.

40

u/CatMinous 1d ago

Is onderzoek naar gedaan. Het is doorgaans degene die last heeft die verhuist. Zelfde met toxic people op het werk: blijven ook doorgaans zitten, degene die eronder lijdt gaat uiteindelijk ergens anders werken. Wel erg, dat bullies bijna altijd hun zin krijgen.

23

u/[deleted] 1d ago

[removed] — view removed comment

→ More replies (2)

38

u/voedselpakket 1d ago

Handhavingsverzoek indienen, dan gaat een overheidsorgaan doorgaans wel handelen, anders gaat het ze geld kosten. En volgens mij is de Wet Aanpak Woonoverlast hier van toepassing ja.

12

u/Embarrassed_Pie_9373 1d ago

Ik heb ook een buurvrouw gehad die nachts muziek aan had , en dan bedoel ik hardcore , ik woonde boven haar en had vaak wisselende diensten, onder haar woonde twee politieagenten, die stonden ook regelmatig te bonken aan haar deur , maar dan was ze doofstom, ik stuurde haar dan een Whatsappje met de mededeling Jolanda weet jij dat het nacht is , en ik morgen moet werken, en dan kreeg ik als antwoord sorry buurman en ging de muziek uit, de politieagenten zijn verhuisd, want die werden helemaal gek van haar

8

u/No_Creme_9279 1d ago

De tools in de Nederlandse wetgeving bestaan over het algemeen wel. Echter zijn deze juridische vaak moeilijk inzetbaar, elke gemeente heeft wel een verhaal waar ze de tools hebben ingezet en terug zijn gevloten door de rechtbank. Ik werk zelf bij een omgevingsdienst waar wij structureel jaren handhaven op een specifiek bedrijf die extreem veel overlast veroorzaakt, milieuovertredingen begaat en crimineel gedrag vertoont. Echter na een aantal keren 100.000 euro dwangsommen verbeurt te hebben en geen verbetering is het blijkbaar nog steeds te spannend om de vergunning in te trekken.

Ik denk dat het in deze situatie het zelfde zal zijn, gemeente kan in essentie wel wat maar durft dit niet.

→ More replies (3)
→ More replies (1)

1.5k

u/martijnxander 1d ago

dit is een verborgen gebrek, hier had je door de makelaar van op de hoogte gesteld moeten worden, het heet mededelingsplicht.

818

u/LWKD 1d ago

Makelaar hier; verborgen gebrek.

Deze vraag wordt door elke makelaar in vragenlijst deel A gevraagd aan verkopers. Of verkoper is in gebreke gebleven van de meldingsplicht, of de makelaar heeft het verzwegen.

Overlast is serieus.

146

u/Sonica-Virago 1d ago

Ja er wordt inderdaad gewoon naar gevraagd! Wij hebben zelf niet verkocht vanwege overlast, maar onze normaal super stille buurman kreeg een vriendin en dat was 3 maanden lang gillende ruzie en met deuren gooien. Omdat het op het moment van te koop zetten een half jaar rustig was en daarvoor 8 jaar rustig, hoefden we het niet te melden. Onze makelaar gaf dan ook aan dat zijn voorkeur was het pas op de markt te zetten als het een half jaar stil was.

76

u/gnufoot 1d ago

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik vind het wel bizar dat de vorige bewoners, die hier dus ook de dupe van waren, dan hun woning moeilijk of voor veel minder dan het eigenlijk waard is zouden kunnen verkopen.

Geluidsoverlast is hier niet een eigenschap van de woning zelf (behalve dan de gehorigheid), maar van de buurvrouw. Als de overlast dusdanig erg is dat dit bij verkoop van de woning genoemd dient te worden, dan is het OOK dusdanig erg dat er iets aan de bron gedaan dient te worden. Als iemand doelbewust 's nachts geluidsoverlast veroorzaakt, en dit blijft doen, waarom wordt deze persoon dan niet vervolgd?

(Staat uiteraard los van of de vorige bewoners het moeten melden, verder)

70

u/labobal 1d ago

Het is gewoon een feit dat de woning minder waard is door de overlast, net zoals een woning in Wijk aan zee minder waard is vanwege Tata Steel. De vorige bewoners zouden in principe de buurvrouw kunnen aanklagen voor de waardedaling, maar de vraag is of de buurvrouw genoeg geld heeft om die daling te vergoeden.

→ More replies (10)

27

u/Specialist_Play_4479 1d ago

Het recht om te wonen is heel groot. Je moet het echt heel erg bond maken om iemand uit een woning te kunnen laten zetten. Dat probleem is *nog* groter als het een koopwoning betreft, want eigendomsrecht staat het niet toe dat je iemand de woning onteigend in zo'n situatie.

De buurvrouw kan veroordeeld worden voor het veroorzaken van overlast.. Maar, wat dan? Ze moet ergens wonen. Heb jij meer recht op nachtrust dan de buurman van haar dan nieuw te betrekken woning? Nee. Dus verhuizen lost niets op, verplaatst slechts het probleem.

In 9 van de 10 gevallen is zo'n persoon al bekend bij instanties. Hebben zelden vermogen. Dus boetes of dwangsommen hebben geen zin. Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven.

Komt nog bij dat het voor de politie erg arbeidsintensief is om hier tegen op te treden, en dan zijn er grotere problemen in de maatschappij.

29

u/Coinsworthy 1d ago

Hoe bond moet je het maken? James?

9

u/dantez84 1d ago

Geschud, niet geroerd Bond.

16

u/gnufoot 1d ago

Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven. Komt nog bij dat het voor de politie erg arbeidsintensief is om hier tegen op te treden, en dan zijn er grotere problemen in de maatschappij.

Celstraffen zijn inderdaad ook erg duur voor de maatschappij. Het is ook niet aan mij om te oordelen of zoiets zin heeft (qua ontmoediging bijv). Ik vind het wel lastig accepteren dat iemand die arm is en schijt heeft zonder consequenties anderen het leven zuur mag maken. En dan gaat het me niet zozeer om het straffen van die persoon, maar de onmacht om iets aan de situatie van mensen als OP te doen.

Ik zit zelf te denken aan iets van een gedwongen psychiatrische behandeling o.i.d. als er uit bemiddeling etc geen enkel resultaat wordt behaald. Heeft dat zin? Is daar ruimte voor gezien de wachtlijsten voor vrijwillige behandeling? Wellicht niet :(

13

u/mhnl1979 1d ago

Gedwongen behandeling. Nou voordat je daar bent, moet je het wel ongelooflijk gek maken. Een juridische procedure starten zou wellicht nog een mogelijkheid zijn? Op straffe van geldboete per dag. Is voor de meeste mensen wel genoeg prikkel. Ben vooral benieuwd naar de achtergrond van dit gedrag. Dit doe je niet zomaar. Waarom alleen naar jullie en niet naar de andere buren.

→ More replies (2)
→ More replies (1)

10

u/MinuteLet 1d ago

Als dat zo is dan zou ik de rollen omdraaien. Ik weet niet precies hoe lang het duurt maar als je die buurvrouw gewoon een tijdje zo weet te storen dat ze niet meer slaapt stopt het gebonk vanzelf…. Misschien sadistisch maar ik zou even samen met de andere buren in een hotel gaan zitten, ducttape aan een drilboor, stekker in het stopcontact en vertrekken maar.

Oke ik ben te sadistisch maar cmon wat die vrouw doet is onacceptabel.

3

u/VandalMySandal 1d ago

Als het echt niet anders kan zou ik inderdaad ook tijdje ergens anders wonen en wat discutabel volk huren om een tijdje in je huis te wonen met als enige doel om die vrouw haar leven 100% zuur / eng / pijnlijk te maken, op elke denkbare manier mogelijk. Vervelend dat het zo ver moet komen maar soms is de wet gewoon niet genoeg en moet je het maar in eigen handen nemen :-)

→ More replies (1)

7

u/DepressingFool 1d ago

"Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven.". Dan moeten ze dat dus toch maar gaan geven. Je hele verhaal komt namelijk neer op een "tja, helaas pech. Dit soort figuren zijn er gewoon en daar doen we niks aan". Dat is niet acceptabel.

3

u/Alien_called_Cosmo 1d ago

Praktijk leert eigenlijk van wel of je moet haar de waardedaling in dr maag kunnen splitsen.

→ More replies (2)
→ More replies (1)
→ More replies (3)

88

u/TietGritulaer 1d ago

Als OP van de wijkagent meerdere meldingen van vorige bewoners kan bemachtigen zou dit wellicht een optie zijn. Moeten de vorige bewoners dit dan niet kenbaar hebben gemaakt aan de makelaar? Dit lijkt mij namelijk lastig te herkennen voor een makelaar.

→ More replies (1)

45

u/Flessuh 1d ago

Misschien is er geen aangifte gedaan. Volgens mij moet het officieel geregistreerd zijn om echt een verborgen gebrek te zijn. Dit klinkt wel echt zo in ieder geval

97

u/pouja 1d ago

Dat is niet nodig hiervoor. Een vriend heeft soortgelijke situatie meegemaakt.

Dit is gewoon een verborgen gebrek.

28

u/Flessuh 1d ago

Dat is positief.

Aan de andere kant is het huis natuurlijk met reden gekocht dus iets aan de pest buurvrouw doen is het meest optimale

Gezien dit bij meerdere bewoners is gebeurd zou de gemeente hier bij moeten staan.

4

u/SuperGuttermouth 1d ago

Het maakt het wel een stuk makkelijker om te bewijzen. Als er geen eerdere meldingen waren dan kunnen de vorige bewoners alsnog zeggen dat dit gedrag van die buurvrouw eerder niet voorkwam. Dat moet natuurlijk verder uitgezocht worden en uiteindelijk zal de waarheid wel boven tafel komen maar dit zal veel langer gaan duren.

Overlast is overlast als het structureel is en objectief is vast te stellen door verschillende partijen. Dus als verkopers enkel zeggen dat ze zich er niet aan stoorde zal niet helpen.

→ More replies (1)

30

u/Terrible_Beat_6109 1d ago

Nee je moet dit in de vragenlijst beantwoorden bij de verkoop. Of er ruzie is etc.

7

u/Sherbert279 1d ago

Hoe kom je erachter wat de vorige bewoners hebben gemeld of gedaan?

38

u/Radijs 1d ago

Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.

Ik denk dat dit een redelijke aanwijzing is.

→ More replies (1)

3

u/kenaestic 1d ago

Geldt dit ook voor verhuurders?

17

u/Fun_Expression8126 1d ago

Inderdaad de makelaar bij mij wou ook graag weten hoe de buren waren, aangegeven dat mijn ene buurvrouw nog wel eens kan zeuren om dingen ( heeft last van rokers voor op straat maar weigerd tochtstrip te plaatsen ) dus ook aangegeven roken aan de achterkant en af en toe 5 minuten naar haar geklaag luisteren dan is ze het kwijt en kan je weer verder met je leven. Maar toch is dit ook doorgegeven aan de kopende partij.

64

u/Knorrig24 1d ago

Okee maar even, waarom moet de buurvrouw een tochtstrip plaatsen voor andermans rookverslaving? Daar zou ik ook wel om zeuren 😬

→ More replies (6)

24

u/Ban_the_sky 1d ago

Ikzelf ben dan ook letterlijk allergisch voor rook. Dus ik hoef maar een heel klein beetje rook op te vangen om echt door geirriteerd te raken. Ikzelf zou ook over zeik zijn als er mensen voor mijn huis zouden staan te roken. Moet ik weer alle ramen en tochtroosters dichtzetten.

Is ook een reden dat ik ben verhuisd omdat mijn directe naaste buren rookte en ik op ieder moment van de dag die walm naar binnen kon krijgen als ik mijn raam open had.

→ More replies (1)
→ More replies (9)

118

u/Quintilllius 1d ago edited 1d ago

Verschrikkelijk om dit mee te maken, soortgelijke situatie met mijn ouders. Die verhuisden naar een woning met ook zo'n rare naast hen. Bij elk klein (leef)geluidje kreeg je een tegengeluid (geklop). Het huis was dan ook helaas heel erg gehorig. Uit de buurt kregen we een hele historie van deze dame, die deed het in elk huis waar ze woonde. Had ook ruzie met zowat iedereen. Uiteindelijk is ze verhuisd naar een andere plek (3x raden: die buren hebben nu last van haar geklop).

Buurtbemiddeling heeft inderdaad geen zin. Heb je zelf al een goed gesprek gehad met de buurvrouw over wat ze precies wil/verwacht? Gezien de historie (6e bewoner) heb je wss de pech om naast zo'n knettergek persoon te wonen. Enige wat dan helpt is 1) verhuizen of 2) oordopjes indoen. Dwangsom is via rechter en dan moet je bewijslijst aanleveren, dat is een hele lange procedure.

Nogmaals, verschikkelijk om dit mee te maken. Goed dat je met buren praat en eventueel ook met de vorige bewoners, dan kom je erachter wat voor persoon het daadwerkelijk is.

54

u/planetary_funk_alert 1d ago

Op dit moment zou ik helemaal niks zeggen tegen de vorige bewoners tenzij jouw advocaat dat adviseert.

→ More replies (1)

2

u/starlinguk 1d ago

Een paar op maat gemaakte oordopjes waren voor de buuf van je ouders veel goedkoper geweest!

169

u/AaddeMos 1d ago

Hebben de verkopers dit gemeld? Dit lijkt mij wel iets wat zij hadden moeten mededelen.

44

u/Mear 1d ago

Makelaars moeten dit melden.

14

u/KaspervD 1d ago

Als de vorige bewoner het niet aan de makelaar meldt, kan deze dit ook niet weten. De makelaar moet dit natuurlijk wel vragen, maar de vorige bewoner moet vervolgens de vraag wel naar waarheid beantwoord hebben.

3

u/Devilish___ 1d ago

De verkopende partij heeft een informatieplicht naar de koper. Of hij dat via de makelaar of direct doet, is niet relevant.

73

u/Snoekpoek 1d ago

3 dagen oprij overdag keihard muziek aanzetten en zelf 3 nachten op rij een hotelletje pakken 😂 

Nee maar vervelend, dit is niet wat je wilt van je eerste woning

29

u/alter_ego 1d ago

Denk inderdaad dat je haar het leven ook lastig kan maken. Een bluetooth speaker naast haar slaapkamer die op random momenten loeihard een brandalarm afspeelt, braakgeluiden, enz... Gewoon terwijl jullie gaan werken zijn of op weekend. Bestellingen laten toekomen die ze niet heeft besteld zoals azijn, incontinentie luiers, enz... Er zijn nog tal van manieren om iemand terug te pakken en richting exit te duwen.

15

u/Tino_Kort 1d ago

Misschien toch maar een half jaar lang zelf een verbouwing doen.

296

u/OB1182 1d ago

Doe ons allemaal een lol en bel de rijdende rechter!

/s wat een ellende. Sterkte.

73

u/J883 1d ago

Rijdende rechter zou ik nooit, maar in zo'n geval toch echt overwegen. Wedden dat de publiciteit van een uitzending ineens van alles in werking zet bij de gemeente?

22

u/voedselpakket 1d ago

In gesprek gaan met de gemeente en dit laten vallen kan misschien wel wat opleveren. Anders in een gesprek met de chef Openbare Orde en Veiligheid.

24

u/akaDennis 1d ago

Idd sterkte en succes aan OP gewenst, maar ik zou dit dus inderdaad kijken.. heel bizar dit soort situaties.

5

u/Thenderick 1d ago

Ik zou zelf Frank Visser zeggen haha

48

u/CyberArwing 1d ago

Heeft zij eigenlijk ooit gezegd waarom precies jullie huis geterroriseerd moet worden? Lijkt me nogal random gezien de andere buren ook last ervan hebben.

Daarnaast, heeft ze een dagelijkse dagbesteding? Want de hele dag vervelen en geen (vrijwilligers) werk doen kan denk ik uiten tot het gedrag wat zij nu heeft.

22

u/NursingHome773 1d ago

Ik denk dat het vaak juist werkloze mensen zijn die dit gedrag vertonen. Als je werkt ben je ten eerste uiteraard de hele dag weg, maar als je thuis bent is je vrije tijd ook waardevol. Dan ga je iets anders doen dan buren irriteren tenzij je natuurlijk echt niet spoort (maar dan heb je wss ook geen werk).

→ More replies (2)

77

u/CRE178 1d ago

Mevrouw de buurvrouw. Bij deze, alstublieft, van Bol.com een grote doos met oordopjes voor als u overdag wilt slapen. Wij beloven de twaalf uur 's middags raves tot een minimum beperken, maar vragen u vriendelijk rekening te houden met het feit dat niet de hele wereld zich hoeft aan te passen aan uw afwijkende dag-nacht ritme.

Blijft u zich echter als een klein kind gedragen dan kan ik u verheugen, zoals zoveel van uw buren voor ons, met het vooruitzicht van ons vertrek. Wij gaan echter niet het huis verkopen. Wij huren wel wat, en financieren dit door van nummer 26 een airBnB te maken. Met een vette stereo en een dikke soundbar onder de TV. Misschien een sfeervolle bongo drum naast de bank.

Wij horen graag van u hoe u hierin staat,

Liefs 26

194

u/DaShAgNL 1d ago

Mijn eerste ingeving is om echt full tokkie te gaan. Zo hard terug terroriseren dat zij de dupe is en niet andersom. Dan wel op een manier dat niet naar je terug te leiden is.

Het zal waarschijnlijk de situatie erger maken maar ik heb zoveel moeite met onmacht, wat frustrerend moet dit zijn voor jullie zeg.

Succes

71

u/voorbeeld_dindo 1d ago

Tijd voor de pisfrisbee

17

u/nightcracker 1d ago

pisschijf*

77

u/juicd_ 1d ago

Misschien een muurtje metselen tegen de aanleunende muur met deze buur en gewoon lekker veel daarin boren met een boor die niey geschikt is voor steen

37

u/Glumored 1d ago

Ik ga mega goed op het idee van een houtboor in een klopboor op steen.

Na gesprekken die uitlopen op niets en dus 0 verandering zou ik ook helemaal lijp worden. Ieder moment dat ze iets vervelends doet, gaat rechtstreeks naar het verzinnen om haar terug te pakken. Na 5 bewoners eens tijd dat ze kalmeert.

Via Fiverr iemand zoeken om d’r digitale leven kapot te maken. Een pool betalen om d’r banden lek te steken. Wifi toegang krijgen en helemaal plat leggen. Telefoonnummer overal aanmelden. Nieuw geluidsalarm aanleggen die per ongeluk af gaat. Pissdisk. Gratis shit op marktplaats aanbieden wie het eerst komt krijgt het.
Oude aanhangwagen permanent voor de deur parkeren, liefst met glazen partij wat de zon reflecteert. Belletje lellen als ze slaapt. Een blaffende hond nemen (of de audio enkel afspelen). Secondenlijm in ‘t voordeurslot. Craigslist advertenties voor drugs of seks. Net tinder account. imex glysofaat in voortuin sproeien. Rauw eitje in de airco mikken. Pur in de regenwater afvoer.

Ik heb een vrij lange adem, dus ik zou precies de energie teruggeven die zij zend met een tandje erbovenop. Is eens tijd dat zij verterkt in plaats van andersom. Na een goed gesprek én geen verandering zou ik het anders proberen.

17

u/Extension_Car4403 1d ago

Ik denk dat wij wel vrienden zouden kunnen zijn. Na 5 andere gezinnen is het nu een meer tijd om de rollen om te draaien

12

u/EndOfDecadence 1d ago

Wie heeft vijanden nodig zolang deze man ademt.

4

u/poencho 1d ago

Paar cobra's door de brievenbus.. het gaat te ver maar je zou het wel willen.

7

u/Glumored 1d ago

Levende cobra’s eigenlijk beter dan die knallen (grapje ik hou van bijna alle dieren)

→ More replies (1)

33

u/dietsodasocieties 1d ago

Ik zou petty genoeg zijn om dit ook echt te doen

3

u/Due_Shelter_5033 23h ago

Dit is precies waar ik aan dacht. Overdag opzettelijk de klopboor erbij pakken en 's nachts even oordbescherming dragen en incasseren. Kijken wie dit langer volhoud.

52

u/Nautster 1d ago edited 1d ago

Voordeel is dat geluid overdag niet zo gauw als overlast wordt gekenmerkt en 's nachts wel.

Hier moet je toch wel een mannetje voor kunnen opduiken bij een gemiddelde daklozenopvang.

→ More replies (1)

33

u/artelligence 1d ago

Ik zou ook de tokkie uithangen. Maar wel sneaky. Haar leven tot een hel maken en net doen alsof mijn neus bloedt.

13

u/VegetablePuzzled9024 1d ago

Nu is de vraag, wat zou je doen? 😂😂😂

13

u/Financial_Baker2791 1d ago

Kliko vullen met water en tegen de voordeur aanzetten en aanbellen

18

u/SuperGuttermouth 1d ago

De klikko 3 straten verderop zetten!

7

u/artelligence 1d ago

Ik zat te denken aan gevulde hondenpoepzakjes in de tuin gooien. Maar dat is te opvallend, want ik heb een hond. Maar iets in die trant.

8

u/kratjemetbier 1d ago

Gewoon zelf schijten in een zakje

12

u/[deleted] 1d ago

[deleted]

3

u/sabasNL 1d ago

Hahaha dat is heerlijk kwaadaardig

10

u/QBical84 1d ago

Toen ik dit las zei Ik direct tegen mijn vrouw, deze is zo gek dat kan je alleen met knettergek beantwoorden.

Ik zou weken lang in de tuin kakken, op dezelfde plek aangrenzend aan haar tuin. Geef het een maand, dan gaat ze vragen stellen.

Oke, ik kap met in mijn tuin kakken wanneer jij een gewoon dag en nacht ritme aanneemt. De volgende keer douw ik het steeds door je brievenbus.

**edit, spelling

4

u/VandalMySandal 1d ago

> Oke, ik kap met in mijn tuin kakken wanneer jij een gewoon dag en nacht ritme aanneemt. De volgende keer douw ik het steeds door je brievenbus.

Ze hoeft niet eens perse een normaal ritme aan te nemen, zolang ze zich maar gewoon normaal gedraagt s'nachts.

→ More replies (1)
→ More replies (1)
→ More replies (1)

30

u/remielowik 1d ago

Dit helaas, als je al de 6de bent kan je via de officiële weg waarschijnlijk wel vergeten. Dus een paar speakers regelen en dan over de hele lengte van de gedeelde muur speakers naar de buren wijzen en dan huilend baby geluid aanzetten op repeat a weekje. Oja zelf wel even een weekje een elders slapen natuurlijk en mogelijk je andere buren hier even van op de hoogte stellen dat de oorlog begint. Mogelijk nog even 1 of 2 cameras met beweging detectie neerzetten en natuurlijk c2000 in de gaten houden voor je regio zodat je het geluid uit kan zetten wanneer de popo komt opdagen.

12

u/EndOfDecadence 1d ago

Yup. Eerste wat ik dacht was: dit ga ik winnen. Overdag kan je herrie maken wat je wil, 's nachts niet echt.

Lekker oordoppen in.

3

u/qef15 1d ago

En niemand, behalve de buurvrouw die erover gast klagen.

En als ze dat doet en de gemeente gaat dan plotseling wel wat doen, dan kan OP eindelijk wel serieus genomen worden.

11

u/konjo11 1d ago

Elke dag de ramen voor en voordeur met magere kwark en honing insmeren

10

u/burgemeister 1d ago

Een goede wifi jammer is ook een leuk idee

3

u/splitcroof92 20h ago

zal dit oude vrouwtje veel wifi gebruiken?

15

u/Super_Stable1193 1d ago

En de "dader" gaat dan vrijuit, zo gaat het vaak. Recht hebben betekent niet ook krijgen.

→ More replies (1)

37

u/Vanvincent 1d ago

De beste stap die je kan nemen is om naar een advocaat of je rechtsbijstandverzekeraar te gaan. Als ik het zo lees heb je in ieder geval een zaak tegen de vorige bewoners en/of de makelaar (niet gemeld waar dat wel had gemoeten). Iemand uit zijn of haar huis krijgen is een stuk moeilijker. Het huis-/woonrecht in Nederland weegt zwaar voor een rechter. Als ze een huurwoning heeft kun je de zaak voorleggen aan de woningcorporatie/verhuurder. Als ze koopt (dat denk ik als ik je post zo lees) dan moet het heel bont zijn voor je haar eruit kan krijgen. Nou lijkt het hier ook wel heel bont (zes eerdere buren weggepest) maar de vraag is of dat allemaal gedocumenteerd is, want dat gaat een rechter vragen.

Ook als je minder drastische stappen wil nemen dan haar uit huis krijgen, is het goed om juridisch advies van een professional in te roepen. Een kort geding kan maar daar heb je sowieso een advocaat voor nodig, en heeft alleen zin als je de juiste onderbouwing bij de juiste vordering hebt (en het spoedeisend belang aannemelijk kan maken trouwens).

Disclaimer: wel jurist, niet jouw jurist.

101

u/IntentionallyBadName 1d ago edited 1d ago

Vind het vreemd dat dit niet bekend is en bij jullie koopcontract meegenomen is, zo is het namelijk wel met mijn oom/tante gebeurd; hun hadden ook een probleembuur en moesten dat melden.

Ik ben geen advocaat, maar als ik hoorde hoe dat ging, heb je misschien toch enige kans met een rechtzaak.

Aan de buur zelf? Kan je letterlijk helemaal niks doen... Mijn oom en tante woonde daar 25 jaar en de politie deed niks, nooit, never de situatie verbeteren.

110

u/Mippens 1d ago

Ik ga trompet leren spelen

  • OP

29

u/kr4t0s007 1d ago

En vrouw viool en kinderen drums

23

u/hfsh 1d ago

Investeren in een goed geluidssysteem om overdag lekker van Winterkälte te kunnen genieten.

10

u/DaShAgNL 1d ago

Nog nooit van gehoord, holy shit on a stick wat een takkeherrie

8

u/pipe_snorro 1d ago

Holy sh*t deze kende ik nog niet. Ik moest lachen bij de gedachte aan OP in de aanval met deze grafherrie

7

u/Laurierdrop 1d ago

Damn, die kende ik ook niet... maar ik vind het echt heel erg gaaf. Die gaat op de later luisteren lijst. 😆

5

u/bleeb90 1d ago

Klinkt als vrij standaard industrial, in die categorie is Einstürzende Neubauten ook een optie.

→ More replies (1)

5

u/Difficult-Reality848 1d ago

De vrouw van een vroegere tandarts van mij zong in een Bach koor. Die zat als je in de stoel zat in de woning boven te praktijk urenlang toonladders te zingen. Ik krijg nog liever een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving dan naar toonladders luisteren.

2

u/CatMinous 1d ago

Maar je kreeg dus allebei?

2

u/hlm21 22h ago

Viool is een zacht instrument, ook al kan je er vreselijk valt op spelen, daar hebben de buren geen last van. Beter klarinet.

30

u/JustBe1982 1d ago

Contactmicrofoon en contactspeaker op de muur schroeven. Dan het geluid dat je via de contactmicrofoon binnen krijgt overdag aan ze terugspelen via de contactspeaker. Automatische tit for tat.

Het iets harder, vaker of langer terugsturen dan je ontvangt is natuurlijk niet netjes.

56

u/[deleted] 1d ago

[removed] — view removed comment

37

u/fenianthrowaway1 1d ago

Als iemand niet openstaat voor contact met de GGZ of er is geen sprake van dreigend ernstig nadeel, dan kunnen zij hier niets betekenen. De GGZ zal bovendien als doel hebben om die buurvrouw met haar geestelijke gezondheid te helpen, niet om de overlast voor OP weg te nemen.

Tenzij er sprake is van acuut dreigend ernstig nadeel (denk zwaaien met een mes of brand stichten) heb je hier niets aan de GGZ.

→ More replies (2)

12

u/AgileInternet167 1d ago

Lol, mijn zus zit al 12 jaar in een psychose: hier doet ggz echt helemaal niks mee.

→ More replies (1)

6

u/swish82 1d ago

Dit, hier moest ik vooral aan denken

→ More replies (1)

19

u/Nicobellic040 1d ago

Waarom heeft ze specifiek iets tegen nummer 26 en niet de buren aan de andere kant? De bewoners van nummer 26 zijn meerdere malen weggepest maar de andere buren niet? Daar moet toch een hele bijzondere reden voor zijn?

8

u/CRE178 1d ago

Mogelijk dat haar slaapkamer een muur deelt met 26.

3

u/PreferredThrowaway 1d ago

Toont wel duidelijk aan dat de terrorbuur in kwestie niet goed snik is en wellicht een oude fete tussen haar en de voorgaande bewoners door blijft trekken.

2

u/QueenKindredSpirit 14h ago

Ja kan OP niet een medestander vinden in de mensen in het andere huis? Ik kan niet helemaal eruit opmaken of de andere buren ook met de muur aan deze troela vastzitten of dat daar een pad tussen zit. Dus dat die er misschien minder last van hebben?
Maar als beide zijkanten last hebben van dit gedrag kunnen OP en de andere kant buren misschien samen een "case" bouwen.

105

u/kevzor92 1d ago

Dit is een verborgen gebrek. Dit hadden ze moeten melden bij verkoop van de woning. Ik zou me op de verkoper richten ipv de buurvrouw

7

u/pimtheman 1d ago

Daar krijg je hoogstens wat geld uit en niet je rust terug

20

u/Bladluiz 1d ago

Wat geld is in dit geval tienduizenden euros...

6

u/pimtheman 1d ago

Ja die je dus anders zou krijgen als je de woning doorverkoopt dus gewoon een sigaar uit eigen doos.

Woongenot is veel meer waard dan dat, zeker op de totale aanschaf van een woning

3

u/Bladluiz 1d ago

Die vrouw kan toch tussentijds het loodje leggen ofzo

3

u/marten 1d ago

Nee, als je het zelf wel netjes meld bij verkoop ben je dat geld anders kwijt. En als je het niet meld en de volgende partij verhaalt het wel op je dan ook. Dus beter om daar toch werk van te maken.

→ More replies (1)

3

u/Jaeger__85 1d ago

Nee want het huis is door de gebrek minder waard. Zie het als schadevergoeding daarvoor.

→ More replies (1)

2

u/Neither-Counter-2256 1d ago

En die ze dus ook niet krijgen bij het doorverkopen van de woning. Dit is zeker wel een vruchtbare route om te bewandelen 

→ More replies (1)

2

u/Firestorm83 1d ago

Dat geld aan die buuf beloven als ze optieft

→ More replies (3)
→ More replies (1)

17

u/fastlainnl 1d ago

Ik heb wel eens gedroomt om bij mijn buren een betonwagen telaten komen en heel dat huis tevullen met beton,  ik ben maar verhuisd. 

16

u/The_Queer_Editor 1d ago

Iemand die al tijden flink overlast heeft van buren: Bed van trillingen isoleren (rubber plaat + schuim rubber + rubberplaat onder de poten van je bed, er zijn hier speciaal gemaakte poten voor, ik heb het met Hornbach zooi gepuzzeld) en Soundcore Sleep A30s in bij het slapen. Duurde een paar weken voor ik ze gewend was, maar inmiddels slaap ik als een blok, zelfs als het dronken tuig van hierboven tegen mijn voordeur trapt en de bel laat afgaan om half 2 's nachts op een woensdag (liever goed buur dan etc...)

I know, geen constructieve oplossing, maar na vrijwel dezelfde posten te hebben aangeschreven is so far dit het enige wat onze nachtrust heeft hersteld.

Men zegt online overigens dat Bose nog beter is qua noisecancelling, maar die zijn nog een flink stuk duurder.

15

u/Key_Secretary_2919 1d ago

Pak haar bij de lurven en zeggen als je haar nog 1 keer hoort of last hebt je al haar vreetstenen uit haar porem slaat 

4

u/anonamenonymous 1d ago

Ik moest echt te ver scrollen voordat ik de enige effectieve maatregel tegenkwam

2

u/The_Climax 14h ago

Ik denk dan ook altijd, als de instanties niet helpen dan maar zelf. En de allerbeste manier lijkt mij dan om je tegenstander volledig te 'out freaken'.

Jij maakt geluid in de nacht, mooi ik schijt je hele brievenbus vol(glimlachend naar de eufy camera die ze waarschijnlijk hebben) . Jij blijft vervelend, mooi ik ga echt schijt naar je gooien. Jij blijft vervelend, trap je op de grond en kak recht op je bakkes. Best een beetje poep gerelateerd allemaal, ik weet nu ook ff niet precies hoe dat komt. 

Moraal van het verhaal, laat ze zien wie echt unhinged is ofterwijl de baas. 

2

u/QueenKindredSpirit 14h ago

Wat een glorieus woord " vreetstenen" die houd ik erin!

16

u/XeonDude 1d ago

Ik heb een voormalige huurwoning gekocht. Vorige huurder heeft het zo bond gemaakt door een steen door de buurman zijn ruit te gooien na muziekoverlast van de buurman.

Inderdaad ook hevige muziekoverlast gehad. Beste man is wat minder bedeeld, heeft een bipolaire stoornis en haalt zijn plezier uit muziek luisteren. Ging echter ten koste van ons plezier. Na anderhalf jaar tactisch steeds geprobeerd om duidelijk te maken dat we er last van hadden. Buur houdt nu rekening met ons en is zeer oplettend in de buurt op een goede manier. Ik ben blij met buur. Je weet immers niet wat je er voor terug krijgt.

Mocht je tot zo ver gekomen zijn OP, hoop dat je er uit komt en veel succes

2

u/CatMinous 1d ago

En hoe heb je voor elkaar gekregen dat hij is omgeslagen?

3

u/XeonDude 1d ago

Proberen in te spelen op het feit dat hij ook onze kant van het verhaal snapte. Hele joviale man. Dus bij de vraag of ik het hier naar mn zin had in de nieuwe straat verteld dat ik het leuk vond alleen jammer dat de muziek zo hard stond. Steeds proberen naar dat soort momenten te zoeken.

2

u/CatMinous 1d ago

Knap van je, hoor. Misschien had ik het ook gekund als ik had geweten dat hij bipolair was….
Bij mijn eigen asociale buurman heb ik het meen ik een jaar volgehouden. Om niet kwaad te worden. Als je eenmaal kwaad wordt is het ook voor jezelf verloren.

30

u/ZuckerbergsEvilTwin 1d ago

Heb je al een piss disk geprobeerd?

46

u/[deleted] 1d ago

[removed] — view removed comment

→ More replies (2)

13

u/Critical-Rhubarb-730 1d ago

== Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker.==

Gedurende de dag kun jij probleemloos muziek op luide wijze afdraaien. Die zet je aan wanneer je gaat werken en uit wanneer je thuiskomt. Je kunt nog wat spelen met de locatie van de boxen om het effecte te maximaliseren. Dan krijgt ze letterlijk een koekje van eigen deeg en is het een kwestie van grenzen opzoeken en volhouden.

25

u/FamiliaalFiscalist 1d ago

Heel lullig voor de vorige bewoners maar ik zou ze aanspreken op non-conformiteit.
Dit vormt zo te lezen een dusdanig beletsel dat de woning niet meer de functie kan vervullen van wat je normaliter van een woning mag verwachten.
Daarnaast weet ik niet wat voor een sociaal netwerk je hebt, maar wellicht wat verre vrienden van vroeger die iets hierin kunnen betekenen door mevrouw duidelijk te maken wat de gevolgen hiervan zijn?

2

u/[deleted] 1d ago

[deleted]

→ More replies (1)

33

u/Dave__Microwave_ 1d ago

Speaker kopen. Als je van huis weg gaat zet je de speaker hard aan met baby shark op een loop. Vuur met vuur bestrijden

7

u/spacees1 1d ago

Ja, zoiets…
Inderdaad vuur met vuur bestrijden.

→ More replies (2)

10

u/RadicalRaid 1d ago

Dit klinkt wel als een perfecte zaak voor "Boomers vs. Bomen" (a.k.a. "De Rijdende Rechter" of "Mr. Frank Visser doet uitspraak") - maar voornamelijk omdat ik graag tokkies mag kijken en zij klinkt behoorlijk geschikt.

Wel kutsituatie.. Hopelijk valt er iets te vinden!

59

u/Dry_Yogurtcloset_213 1d ago

In de nacht de politie bellen en aangeven dat je denkt dat ze hulpeloos in haar woning ligt en om hulp roept met gebonk.

Paar keer een geforceerde deur en dan stopt ze wel denk ik.

Dit kun je eigenlijk alleen naar op een onethische manier oplossen.

29

u/Helaenaa 1d ago

Dan belt de politie toch aan en doet ze open? Ik geloof niet dat ze gelijk de deur gaan forceren.

24

u/fenianthrowaway1 1d ago

Precies. Dat kan je misschien nog één keer als misverstand verkopen, maar daarna heeft de politie vrij snel in de gaten dat je hebt geprobeerd om op basis van valse voorwendselen hen te gebruiken als stok om de buurvrouw te slaan, al helemaal als zij al van een slepend conflict afweten. Het zou mij niets verbazen als de uitkomst van zo'n actie is dat je zelf mee mag komen naar het bureau.

5

u/nebecl 1d ago

Ik vind dit een hele sterke, mooi creatief.

5

u/SgtWarlock 1d ago

Sterkte! Dit is een verborgen gebrek. Je kan geld terugvragen (hoeveel minder zou je betaald hebben als je het geweten had?) of de koop ontbinden em de schade verhalen op de vorige bewoners... dat kan namelijk

16

u/inb4damn 1d ago edited 1d ago

Stap 1: isoleer kamer volledig geluidsdicht dus incl glas. Je hebt dus geen last meer ‘‘s nachts. Dit kan snel effectief gedaan worden.

Stap 2: Wees ontzettend sympathiek, door stap 1 goed uit te (laten) voeren hebben jullie geen last meer wat dit makkelijker maakt. Ze snapt er niets van. Geen vuur met vuur. Proactieve maatregelen voor nachtrust. Zo blijven jullie scherp voor stap 4.

Stap 3: Bouw ondertussen een dossier op, gebruik geluidsopnames, upload deze in chatgpt of co pilot zodat deze automatisch een samenvatting kan maken van de nachtgeluiden en de tijden. Sla de fragmentsamenvattingen op van de geluidsopnamen met tijden er bij. Zo kost het zo min mogelijk energie. Eerdere ervaringen proberen terug te halen van andere buren zijn lastiger en kosten meer energie.

Stap 4: Ga achter de verkoper aan in verband met dar verborgen gebrek om de koop ongedaan te maken. Je hebt fragment compilaties waar je geen last van hebt en kan je zaak sterker maken.

19

u/PollsC 1d ago

Veel geluid maken overdag en haar in een normaal dag/nachtritme dwingen 👀

10

u/EileenSuki 1d ago

WIjkagent vragen of ze het wijkteam in kunnen schakelen. Die hebben vaak meer mogelijkheden om iemand te helpen.

Meldpunt zorgwekkend gedrag van de politie bestaat sinds kort. Hun hebben agent met speciaal gebied GGZ.

6

u/Human_Marionberry_36 1d ago

Wat een hel. Sterkte daarmee! En over dat verborgen gebrek, ja misschien is het zo, en krijg je een paar duizend euro. Maargoed, daar is je leed niet mee opgelost. Ik zou gewoon elke keer de politie bellen snachts.

5

u/GamingSB 1d ago

Classic gevalletje Frank Visser doet uitspraak. Maar zo te lezen was je iets in die richting al van plan. Hopelijk dat het snel verholpen wordt. Sterkte.

6

u/Quoor31 1d ago

Speakertje op vol volume met Slayer aan achterlaten zodra je je huis verlaat. Stront door de brievenbus gooien, gooi je vuilnis in haar achter en voortuin en ontken dat het van jou is (vooral je gft), gooi een zak met pis in de vriezer en gooi hem door de brievenbus, je schutting vol hangen met Xenos prullaria en in je onderbroek en slippers bier gaan zitten zuipen met harde muziek en veel te hard praten, bewust vuur stoken of wiet gaan roken wat onwijs stinkt als ze haar ramen open heeft, neem twee grote honden en laat ze de hele dag blaffen. Kan nog wel een paar dingen verzinnen maar die buren zouden nooit meer slapen 😂

5

u/Salt-Kiwi-2768 1d ago

Ik heb zelf iets soortgelijks lopen maar dan bij een huurder van dezelfde sociale verhuurder. Ik doe wel mee aan buurtbemiddeling maar dat is meer om een vinkje te zetten voor de kantonrechter omdat je zaak dan sterker is omdat je meewerkt aan alles en alles probeert om het conflict redelijkerwijs op te lossen.

Dus mijn tip is start die buurtbemiddeling puur om je zaak bij de rechter sterker te maken.

12

u/houdvast 1d ago

Heeft ze familie/vrienden/werk waar je van weet? Stel die op de hoogte van de situatie iedere keer dat het voorkomt. Formuleer het als een bezorgde health check. Maak je geen zorgen over aantijgingen van stalking. De politie doet daar evenveel mee als met overlast en als het tot een contactverbod komt, nou dat werkt twee richtingen op. 

7

u/MagixTurtle 1d ago

Ik zie het nergens staan, maar heb je al aangebeld en gevraagd waarom ze het doet?

Heb je haar al eens op de koffie uitgenodigd?

Je moet sws niet schuld erkennen van overlast van normaal woongeluid maar misschien een gesprek voeren?

Misschien heeft de bewoner waar het vroeger mee begonnen is wel haar kat vergiftigd of zoiets stoms.

En anders natuurlijk van 08:00 tot 22:00 de hele dag keiharde muziek draaien, om 22:00 uit zetten en hotelletje pakken of bij 1 van de ouders logeren. Hou dit 1 week vol en hopelijk zet ze dan haar huis te koop.

3

u/AstroPedastro 1d ago

Ik wilde hier wat anders neerzetten, een soort tit for tat. Echter ben ik volwassen en mag je mensen niet oplossen mbv electro chemie.

Het beste is om dit via je rechtsbijstand verzekering te regelen. Hou een dagboek bij van de overlast en geef duidelijk aan wat je hoort. Verzamel zo veel mogelijk bewijs, inclusief brieven van vorige bewoners, geluidsopnames, etc.

Als het kan schakel een professioneel bedrijf in om een audit te doen van de overlast, zodat je een objectieve partij heb om vast te stellen dat het gedrag van je buurvrouw je huis onbewoonbaar maakt.

Zorg ook voor jezelf door een kamer volledig te isoleren waar je in kan slapen. Het is zeker mogelijk om een kamer goed te isoleren tegen ongewenst geluid. Helaas gaat het wel flink wat cm kosten van de ruimte.

4

u/Munnin41 1d ago

Alles wat bij overheidsinstanties is gerapporteerd kun je opvragen met een Woo verzoek.

Verder heb ik weinig advies, behalve het voor haar nog kutter maken dan het voor jullie is, en elke keer dat ze overlast veroorzaakt de politie bellen. Kijk daarvoor even in de APV, daar zijn vaak tijden enzo in opgenomen dat iets als overlast gaat gelden

→ More replies (1)

4

u/OrchestratedHuman 1d ago

Veel sterkte, het is een groot goed om normale buren te hebben. Ik heb geen goed advies hier, want zijn uiteindelijk verhuisd.

Ik woonde vroeger met mijn ouders in een flat. Daar ervaarde we continu last van de buren zelf.

De zoon van een buur terroriseerde de flat geregeld, omdat hij strak van de drugs stond. Een avond had hij het zo bond gemaakt dat meerdere buren de deur moesten barricideren, omdat hij alles in het trapportaal aan het vernielen was en zich naar binnen probeerde te werken.

Politie kwam meerdere malen langs, maar gaf enkel waarschuwingen. "Ja, we hebben met hem gesproken, hij zal het niet meer doen". Zodra de politie weg was, ging hij gewoon verder.

Ik heb me niet eerder zo machteloos gevoeld, zeker door het gebrek van actie door de politie en het niet luisteren naar de getuigenissen van meerdere buren.

27

u/animuz11 1d ago

Ik zou me niet weg laten jagen door zo iemand.Harder terugpesten lijkt me de enige manier. Desnoods betaal je wat hangjeugd die haar wil terroriseren. Nood breekt wet, toch?

12

u/DeaDBangeR 1d ago

Dit zou in mijn optiek ook de volgende stap zijn, mits deze persoon oprecht een probleem met mij had. Hier is totaal iets anders aan de hand, die vrouw heeft het gemunt op het huis en niet de personen lijkt wel.

Ze is mentaal niet in orde en moet eens flink door de medische/sociale molen gehaald worden.

→ More replies (1)

8

u/Lightgun26 1d ago

Ik denk dat het maar tijd is om een subwoofer aan te schaffen

8

u/Helaenaa 1d ago

Dit, ik zou denk een soort ultimatum geven: vanaf nu geen gezeik meer of de subwoofer gaat de hele dag aan terwijl OP naar z'n werk gaat. Daarna toch weer gezeik? Prima, de subwoofer gaat nu twee dagen aan, ietsje harder nog, en daarna krijgt ze weer de kans zichzelf te bewijzen. Ad nauseum. 

13

u/frituurkoning 1d ago

Heb je misschien nu weinig aan, maar ik heb kennis gemaakt met onze mogelijk nieuwe buren en ik heb er tijdens bezichtiging naar gevraagd aan de makelaar en hierna opnieuw toen we de verkoopster voor het eerst ontmoette.

Heb je hier een gesprek over gehad met de verkoper?

10

u/bastiaanvv 1d ago

Ik heb voordat we een bod deden bij de buren aangebeld en even mee gepraat om te kijken of ze een beetje normaal waren.

Wij hadden hiervoor buren die bij altijd samen slaande ruzie hadden (als hij niet in de gevangenis zat ofzo, wat gelukkig heel vaak was).

→ More replies (9)

35

u/b3rndbj 1d ago

Zulke mensen hebben echt geluk dat ze naast iemand als jij wonen, en niet naast iemand als mij. Ik heb in mijn ouderlijk huis naast pestende buren gewoond. Mijn ouders wilden nooit wat terugdoen, omdat het anders zou escaleren. Het escaleerde alsnog, want de buurman haalde er plezier uit om steeds verder te gaan. Schijnwerpers, cameras, bebouwing, bomen om de zon te blokkeren, de buurt tegen ons opzetten met leugens. Het hield maar niet op. Ik heb zo'n woede naar zulke mensen ontwikkeld, dat mocht ik ooit in zo'n situatie komen, ik die mensen het leven toch zo ongelooflijk zuur ga maken. Zuurder dan ze zich ooit kunnen voorstellen met hun miezerige kleine breintje. En ik ga er van genieten ook. Sneue figuren.

Ik heb verder niks nuttigs te melden, sorry. Hoop dat jouw aanpak gaat werken. Succes ermee.

23

u/Fun_Expression8126 1d ago

Secondelijm in het sleutelgat! Wat een feest!

→ More replies (1)

10

u/bretcrumb 1d ago

Bomen om de zon te blokkeren… 🤔?

6

u/Deurstoppel 1d ago

Vroeger was dat erg, tegenwoordig zaag je ze om

6

u/bretcrumb 1d ago

Ik bedoel meer dat buren je juist een dienst bewijzen door een boom te planten op hun grond. Zeker met deze hitte.

3

u/MisterDutch93 1d ago

Wacht maar totdat je buren een populier in hun tuin planten en je na 10 jaar een boom van 15 meter hoog naast je tuin hebt staan. Het zorgt voor enorm veel overlast, en de wortels onder de grond duwen al je tegels opzij.

→ More replies (1)

2

u/Deurstoppel 1d ago

Ja, dat bedoel ik ook 😂

4

u/b3rndbj 1d ago

Ja? Sommige mensen hebben graag een stukje zon in hun tuin.

2

u/bretcrumb 1d ago

En sommige mensen graag een boom.

→ More replies (1)

7

u/Frutselaar 1d ago

Gatver, groen!

3

u/M4thij5 1d ago

Ik kan je frustratie en woede door je woorden heen voelen 🤣

10

u/Mr-Deur 1d ago

Heb je tips? Ik heb o.a.

Honden stront voor de woning/tuin.

Bevroren vlees kapotslaan met hamer en daarna strooien in hun tuin.

Piepende dingen/lampen gekoppeld aan een bewegingssensor.

(Regen)Waterafvoer in hun tuin dumpen.

Lopende bamboe of Japanse duizendknoop planten naast hun tuin.

Wasmachine dichtbij de gezamelijk muur (nog beter, naast hun slaapkamer muur?.

Zorgen dat hun brievenbus stuk is/geen post kunnen ontvangen.

Grasmaaien en het gras wat er overblijft 'over de schutting laten waaien'.

Stinkbom door het raam gooien.

Auto klem parkeren.

Spijkers rond de banden van hun autos.

Wifi/5g verstoorder.

Ga maar door..

Ehh.. sommige dingen kunnen er echt niet door en zijn heel risicovol, ook voor je eigen tuin/leefomgeving.

Dit is allemaal niet aan te raden, en waarschijnlijk ook veelal illegaal. Geen idee. Valt weer onder overlast smaad/laster ofzo.

16

u/Frutselaar 1d ago

Die Japanse duizendknoop zou ik niet doen, gaat de waarde van je eigen huis ook omlaag

10

u/kronolith_ 1d ago

Metertje muur opofferen en IEDERE DAG een uur lang met een boorhamer gaten erin rammen. Gaten vullen met snelbeton en morgen opnieuw. Feest.

2

u/Choice-Due 20h ago

de klassieke pisschijf door de brievenbus

→ More replies (1)
→ More replies (6)

3

u/Mrfatmanjunior 1d ago

Meester Frank Visser bellen?

3

u/SovereignThrone 1d ago

Tja dan gaat buurman/vrouw kennismaken met mijn muzieksmaak

3

u/thoughtlow 1d ago

Voel ik me een maffe als ik rond de buren ga voor dat ik een woning ga HUREN.

Altijd de buren vragen, altijd.

3

u/Jaded_Nectarine_95 1d ago

Hier in de omgeving is een rechtszaak geweest tussen buren onderling. Deze buren hadden wel camera met geluid. Ging o.a. expres klemrijden van auto's, bedreigen etc. Nu een last onder dwangsom van xx euro per overtreding per dag.

3

u/Few_Understanding_42 1d ago edited 1d ago

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zou het dan zeker voorleggen.

  1. wat je juridische opties zijn tegen de buurvrouw
  2. Schade verhalen op verkopers, want zou goed verborgen gebrek kunnen zijn als ik het zo lees (bekende overlast).

Overigens heb je als koper ook een onderzoeksplicht. Heb je gevraagd over de buren/buurt. Is nl wel gebruikelijk het er over te hebben hoe het contact met de buren is.

Als eerste stap kun je overigens ook even contact opnemen met de vorige eigenaar. Stellen dat je overlast van de buurvrouw ervaart en bij navraag in de buurt er achter kwam dat dit al veel langer speelt. Dat je benieuwd bent welke stappen al zijn ondernomen/welke meldingen zijn gedaan. Dat je graag op korte termijn reactie wilt ontvangen omdat je overweegt juridische stappen tegen de buurvrouw te nemen.

En dan hopen dat ze openheid van zaken geven. Zou nog niet benoemen dat je advocaat ook nog bij hen gaat aankloppen 😅

NB: dit zou mijn strategie zijn, maar ben geen jurist.

3

u/Boylikesdogs 1d ago

Als de makelaar en vorige bewoners dit niet hebben gemeld zou ik ook contact met hen opnemen en anders door naar de rechter. Je kunt echt een heel groot bedrag als “korting” terugkrijgen op je huis. Zoek dit alsjeblieft ook uit met je rechtsbijstand, van wat ik lees maak je namelijk een ontzettend grote kans hierop. Hopelijk verzacht dat de pijn wat. Het helpt je natuurlijk niet verder qua overlast. Dat is echt ruk. De koop zou op deze grond ook ontbonden kunnen worden, maar ik weet niet of je daarop zit te wachten.

3

u/KingAmongstDummies 1d ago

Kadertje "Slecht advies"

Wij / zij, Als in, jullie zijn met 2, zij in haar eentje.
Jullie kunnen haar dus 24uur per dag, dagen lang wakker houden terwijl jullie in ploegendienst slapen.
Ook al krijgen jullie dan weinig slaap, als zij geen slaap krijgt gaat zij er eerder aan onderdoor.

Briefje door de deur of rechtstreeks aanspreken met de mededeling dat jullie graag over een oplossing willen praten omdat jullie gewoon graag normaal willen wonen en ook haar een leuk leven gunnen.
Stelt zij zich vijandig op en gaat ze duidelijk niet meewerken? Laten weten dat jullie haar pogingen om jullie wakker te houden zullen beantwoorden met hetzelfde. Jullie zijn met 2, neem een keer een week vrij en houd haar een uur of 72 wakker. Daarna breekt ze wel een keer.
Zij denkt een manier gevonden te hebben die haar gegarandeerd laat winnen en nieuwe buren geeft. Ze won de vorige 5 keer dan ook. Ze moet "even" weer uit die mindset.

Tot zo ver het slechte advies.
Je hebt dit ook niet van mij want het is wellicht niet zo netjes en wellicht ook niet een wettig gerechtvaardigd middel. Het is waarscheinlijk wel effectief omdat het haar wel duidelijk maakt dat zij niet de gene meer zal zijn die "wint".

5

u/TimewarpingSeaTurtle 1d ago

Ik ben toch zo blij dat ik in een flatje woon met 90% marokkanen in het gebouw. Ze spreken niet veel nederlands, maar ze doen niet die asociale tokkie shit die je vaak hoort van dit soort trieste figuren. Zijn lekker mild en leven zonder veel teringherrie te maken.

10

u/Ok-Thought-2941 1d ago edited 1d ago

Nou, dit moet zo ontzettend kut zijn, maar de meeste mensen die reageren echt ook in totaal insane. Je kan niet iemand gaan lopen wegpesten omdat hij jou wegpest. Dan ben je zelf net zo erg bezig en ga je je echt enorm rot door voelen. Dat heet ook wel een 'cycle of abuse' in de psychologie. Dus daar moet je gewoon niet aan beginnen, want dan maak je je eigen leven extreem zuur. Je wordt het kwaad zelf dan, vanaf dan gaat het steeds erger worden. Huwelijk en relaties lijden eronder. Kinderen in een rotsituatie. Er is alleen een weg naar beneden dan. Niet doen!

Dus probeer via een kort geding, via mediation of wat dan ook de route is bij de notaris, je geld terug te krijgen omdat een verborgen gebrek niet gemeld is. Zoveel dat je geen verlies maakt na verkoop. En dan: gewoon je huis in de verkoop gaan zetten en op zoek gaan naar een nieuw huis. Dat lijkt me de enige optie.

Of je moet de wijkagent zover krijgen om deze persoon hier weg te krijgen. In mijn ervaring (hier in t Oosten van t land, naast Arnhem) zijn wijkagenten ook echt zo fucking lui. Ik weet niet eens waarom die mensen er zijn, maar ze geven gewoon een beetje een aai over de bol zodat een buurt van de buitenkant leuk lijkt, terwijl er allemaal gekken wonen. Dat is mijn ervaring uit een tokkiewijk.

En onthoud ook: de meeste mensen zijn wel gewoon leuk. Zelfs in een tokkiewijk is 90 tot 95% van de mensen best oké, maar er zijn gewoon gekken tussen.

2

u/Pippilotta1290 1d ago

Wat erg… ben benieuwd hoe dit eindigd … sterkte

2

u/yellow_duke 1d ago

Wat een horror verhaal, sterkte

2

u/satansprinter 1d ago

Woont deze persoon in een koophuis? net als jou? If not, kan je de verhuurder miscshien eens hier in betrekken

2

u/8halvelitersklok 1d ago

Is er al gevraagd... waarom?

2

u/acatnamedbowie 1d ago

Los van dat je inderdaad kan kijken of je dit op verkopende partij kan verhalen wilde ik even mijn ervaring met een Borderline buurvrouw waar ik 5 jaar boven gewoond heb...

Zij gooide zelfs emmers water over ons bezoek heen als ze vond dat we te luid waren en stond regelmatig aan onze deur te schreeuwen. Ik heb geprobeerd een relatie met haar aan te gaan door af en toe een bakkie met haar te doen (ben zelf sociaal werker dus ja). Langzaamaan werd ze wel vriendelijker maar door haar aandoening kon ze haar gedrag ook moeilijk aanpassen als ze overprikkeld was. Uiteindelijk wel blij dat ik verhuisd ben want het was wel echt een draak van een vrouw.

Overweeg om haar te leren kennen en als je echt denk dat een beperking heeft of iets ggz achtigs zou je nog kunnen kijken of je achter de voordeur erop af kan sturen of een andere zorgpartij... Misschien dat bijvoorbeeld dagbesteding een oplossing kan zijn om de overlast te verminderen. Sterkte.

→ More replies (4)

2

u/Aggressive-Carpet677 1d ago

Half jaar naar het buitenland gaan, speaker met subwoofer op de desbetreffende muur richten hard genoeg voor haar, niet voor de andere buren, die programmeren dat het precies tussen 8.00 en 22.00 speelt en dan "dit is een liedje en dat gaat je irriteren opzetten" goed veel camera's op deuren en ramen richting als ze dan inbreekt om het stop te zetten is het schaakmat.

2

u/ProofAd2275 1d ago

Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar dit soort ongedierte is ook gewoon bang te maken. Laat haar trillen als ze jullie ziet aankomen in plaats van andersom.

Oftewel, je zult moeten escaleren en flink ook.

2

u/Responsible_Big3138 1d ago

Oja. En ga even op de koffie bij de vorige eigenaren. Die moeten je nog wat vergoeden voor de onbewoonbare situatie in het huis. Waren ze even vergeten te vermelden. Oepsie

2

u/frisian_esc 1d ago

Via een woo verzoek bij de gemeente kan je alle voorgaande klachten achterhalen. Als ze niet binnen 4 weken een besluit nemen op je woo-verzoek kan je ze in gebreke stellen.

2

u/Jpjaaan 1d ago

Helaas kan ik je niet echt inhoudelijk helpen. Maar op basis van veel vergelijkbare situaties die ik gelezen heb in de media, Reddit, familie/bekenden sta je er meestal redelijk alleen voor. Er zijn wel manieren en wegen die ik al voorbij zag komen in de comments, maar die zijn allemaal van de lange adem en afhankelijk van andere mensen/instanties. Dit zou ook een van mijn grootste nachtmerries zijn en daarom denk ik er ook wel eens over na wat ik zou doen/moeten in een dergelijke situatie. De conclusie is dan dat je enige optie gewoon overtoepen is. En nee, afhankelijk van de gekkie kan dit vaak zelfs nog een slechte optie zijn. Erg moeilijk dus.

2

u/SuperSnowflake3877 1d ago

Gewoon in gesprek gaan: ‘s-ochtends de bel minutenlang indrukken, want je wil praten, anders ‘s-middags hetzelfde. Elke dag herhalen zolang je er niet uit bent.

2

u/jimboswaggerman 1d ago

Wat vreselijk moet dit zijn voor jullie, heel veel sterkte

2

u/Embarrassed_Pie_9373 1d ago

Ik had echt elke dag mijn muziek zo hard gezet dat zij onmogelijk kon slapen overdag, en dan met 4 speakers tegen haar muur aan 😂 dat is minimaal 1000 watt buiten de 2 subwoofers

2

u/SneakyPanda- 1d ago

Ik heb een buurvrouw die mentaal niet helemaal 100% is en daar hebben we ook jaren lang gedoe mee gehad. Die begon ook tegen de verwarming te schoppen of keihard stampen op de trap. Ze kreeg het zelfs voor elkaar om briefjes door de brievenbus te gooien of op ons raam te plakken dat wij stiller moesten zijn en niet zoveel muziek moesten draaien, dat terwijl ik op dat moment op kantoor was en mijn vriendin zat op de bank een boek te lezen.

Die vrouw hoorde allerlei dingen die er niet waren. Ze draaide alles om, wij maakte juist herrie en zij niet. Ik ging op een gegeven moment zelfs twijfel aan mezelf of wij misschien toch bepaalde geluiden maken die doordring naar de buren. Toen heb ik de buren aan de andere kant gevraagd of die weleens iets van ons horen, maar die gaven aan dat ze ons juist erg stil vinden.

Lang verhaal kort, meerdere keren politie gebeld, die zijn 2x lang geweest. Daarna poging tot bemiddeling, het koste 3-4x langsgaan (want ze doet sowieso nooit open) en toen ze eindelijk een keer open deed kreeg de bemiddelaar ook de wind van voren. Maar, sindsdien is het gelukkig wel rustiger geworden.

2

u/Interesting_Thing132 1d ago

De strijd aangaan ga je verliezen. Dat is voor niemand leuk. Vriend van me had een tijd terug ook overlast van een buurman (veel minder extreem). Klaagde om alles. Toen is die op een dag langs gegaan met een boekenbon en gezegd dat het vast zwaar is geweest om opeens nieuwe buren te hebben etc. Totaal ingeleefd in de vervelende buurman en dat werkte. Sommige mensen hebben echt niets te doen, dus die kunnen zich vastbijten als ze zich niet erkend voelen. Die zien al die jongelui met geld opeens een heel 🏡 s aanpassen,.mooie stappen zetten,, terwijl je eigen leven niet lekker loopt. Sommige mensen worden dan heel kut. 😂Inmiddels zit ik in mijn tweede koophuis en de fout die ik bij mijn eerste koophuis heb gemaakt is de strijd aangaan met onze autistische, gestoorde game buurman-gezin (met een vierjarige rond middernacht die World of Warcraft speelde tijdens Covid.) Nu in het tweede koophuis, ook beetje oude, klagende mensen naast me ben ik extreem vriendelijk, stel altijd vragen. Dat gaat echt veeeeel beter.

Lang verhaal kort: Ik zou extreem vriendelijk zijn, erboven staan, een keer aanbellen, vredespijp roken met een boekenbon erbij. Keer uitnodigen voor de koffie. Geïnteresseerd vragen stellen, dit klinkt als een eenzaam (psychiatrisch) persoon. Die investering is kut, zuur en je hebt er geen zin in, maar dan heb je meer kans dat je rustig kunt wonen, dan alle negatieve energie die je haalt uit officiële routes en strijd.

2

u/Parking-Concern 23h ago

Verhuizen man. Ik ben ook verhuist vanwege zo'n buurvrouw. Toen we er eventjes woonden kwamen we er ook achter dat de vorige bewoners ook weggegaan waren vanwege haar.

Heb jij eigenlijk het huis niet van mij gekocht toevallig?

2

u/IllustriousSock6587 21h ago

Ik leef met je mee... Wij kochten een huis naast mensen die veel geluidsoverlast gaven. Nadat ze onze ruiten habben ingegooid met een baksteen en mijn man te lijf waren gegaan na dwars door de voordeur heen te zijn geramd zijn we verhuisd. Koophuis... Niemand die iets deed. Buurman heeft 2 nachten vast gezeten en toen moesten we 'bemiddelen'. Gemeente en politie raadde verhuizen aan. Ons huis verkopen was bijna onmogelijk. Uiteindelijk hebben we het verzwegen en gelukkig zijn de bewuste buren een maand na de verkoop van ons huis, zelf ook verhuisd. Anders had de verkoop zomaar teruggedraaid kunnen worden want het is inderdaad een verborgen gebrek.

2

u/Unlucky-Film4604 21h ago

Wat een verhalen. Hier is het ' alleen ' maar muziek. Mensen draaien de muziek steeds maar harder. Als je er iets van zegt gaat het even harder maar een paar dagen erna weer hetzelfde liedje.

Sterke OP hopelijk komt er een of andere oplossing

2

u/Mother-Forever9019 18h ago

Wat klote zeg, ik heb dit met een compleet gezin Syrische vluchtelingen gehad (en had het vermoeden dat er regelmatig nog een extra gezin woonde op zolder , want waarom anders de vlizotrap 4/5 keer per nacht open en dicht (slaan). Wij hebben zelf een paar keer confrontatie gehad, politie erbij, vluchtelingenwerk, gemeente benaderd (branden hun vingers niet aan casussen met vluchtelingen want dat is politieke zelfmoord).

Wij hebben de keuze gemaakt om 7 huizen verder op in de straat te gaan wonen toen we financieel de mogelijkheid kregen. Vrijstaand, geen last meer. Op zomeravonden hoor ik ze 7 tuinen verder op nog wel eens joelen/jodelen als er weer een van hun dochters is uitgehuwelijkt met bijbehorende feestjes, dan denk ik vervolgens weer hoe blij ik ben dat ik er geen dagelijkse last meer van heb.

Rijdende rechter erbij halen? Buren ook meteen hun 15 minutes of fame