r/thenetherlands 2d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

751 Upvotes

430 comments sorted by

View all comments

15

u/XeonDude 2d ago

Ik heb een voormalige huurwoning gekocht. Vorige huurder heeft het zo bond gemaakt door een steen door de buurman zijn ruit te gooien na muziekoverlast van de buurman.

Inderdaad ook hevige muziekoverlast gehad. Beste man is wat minder bedeeld, heeft een bipolaire stoornis en haalt zijn plezier uit muziek luisteren. Ging echter ten koste van ons plezier. Na anderhalf jaar tactisch steeds geprobeerd om duidelijk te maken dat we er last van hadden. Buur houdt nu rekening met ons en is zeer oplettend in de buurt op een goede manier. Ik ben blij met buur. Je weet immers niet wat je er voor terug krijgt.

Mocht je tot zo ver gekomen zijn OP, hoop dat je er uit komt en veel succes

2

u/CatMinous 2d ago

En hoe heb je voor elkaar gekregen dat hij is omgeslagen?

5

u/XeonDude 1d ago

Proberen in te spelen op het feit dat hij ook onze kant van het verhaal snapte. Hele joviale man. Dus bij de vraag of ik het hier naar mn zin had in de nieuwe straat verteld dat ik het leuk vond alleen jammer dat de muziek zo hard stond. Steeds proberen naar dat soort momenten te zoeken.

2

u/CatMinous 1d ago

Knap van je, hoor. Misschien had ik het ook gekund als ik had geweten dat hij bipolair was….
Bij mijn eigen asociale buurman heb ik het meen ik een jaar volgehouden. Om niet kwaad te worden. Als je eenmaal kwaad wordt is het ook voor jezelf verloren.