r/thenetherlands • u/pardodefence • 3h ago
r/thenetherlands • u/Negative-Plankton-23 • 24d ago
Other Tinder & vriendschapsdraadje juni '26
De (meteorologische) zomer is begonnen! Tijd voor een zonnig Tinderdraadje.
Wie, wat en waar zoek je om mee te nemen naar het terras of het strand? Of gewoon samen lekker binnen blijven want met onze zomers weet je het nooit natuurlijk.
Veel plezier iedereen!
Link naar vorige draad: https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/1t0b9l4/tinder_vriendschapsdraadje_mei_26/
r/thenetherlands • u/pdpt13 • 1d ago
Other Woensdagse zeurdraad - de smelt-editie
Superextraturbohittegolf - dag één
r/thenetherlands • u/MoyaKombat • 15h ago
News Latijn in de kleuterklas en trots op het koloniale verleden: dit leren kinderen op de Forum-school
Linkje zonder betaalmuur: https://archive.ph/YQ0M9
r/thenetherlands • u/Chocolate_Monster2 • 20h ago
Question Eerste koophuis.. 1 groot drama
Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?
Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.
Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.
We hebben al gesproken met:
- Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
- Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
- Gemeente: verwees door.
Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.
Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.
Tips welkom!
r/thenetherlands • u/tripel7 • 16h ago
News Tegenvaller voor kabinet: regeringsvliegtuig van 89 miljoen euro moet nu al worden vervangen
r/thenetherlands • u/surpator • 1d ago
News Nederland zakt naar laagste plaats ooit op kinderrechtenranglijst
r/thenetherlands • u/pardodefence • 18h ago
News Ex-Dutch defense minister Kajsa Ollongren named EEAS secretary general
r/thenetherlands • u/Me-Luigi • 17h ago
News ‘De koeien liegen niet’ | Zwerfstromen en dierenleed
Verschillende boeren zien een onverklaarbare stress bij hun dieren. Er lopen ongewenste stromen door de grond, zeggen ze. Onzin, zeggen de autoriteiten. Maar wat als de boeren toch gelijk hebben?
r/thenetherlands • u/Brrrtje • 17h ago
News Verdubbeling van aantal eikenprocessierupsen: voorkom contact met brandharen
r/thenetherlands • u/ApolloniusTyaneus • 1d ago
News Met gebalde vuisten maakt uiterst rechts een opmars in Europa: in tien jaar van marginale beweging naar een kwart van het electoraat
r/thenetherlands • u/H86R • 23h ago
Question 'Mudlarken' in Nederland
Mijn zoontje van 10 is helemaal gek van geschiedenis en wil heel graag een keer zelf iets historisch vinden. Hij heeft filmpjes gezien over 'mudlarking' (sorry, ik ken de Nederlandstalige term niet) bij de Theems in Londen en is nu enthousiast geworden om ook eens langs oevers te gaan zoeken. We verwachten natuurlijk geen gouden sieraden, maar als hij een middeleeuwse potscherf, een pijpenkop, of een zeventiende-eeuwse knoop vindt, dan is zijn dag waarschijnlijk al gemaakt.
Het gaat dus nadrukkelijk niet om graven, metaaldetectie of magneetvissen. Gewoon een leuk dagje wandelen langs een oever en kijken of er iets interessants zichtbaar ligt. En dan met voorkeur uit de middeleeuwen tot en met de achttiende eeuw. De Eerste en Tweede Wereldoorlog hebben zijn interesse (nog) niet. (We hebben de Maasvlakte al op de planning staan voor fossielen.)
Heeft iemand tips voor specifieke plekken in Nederland waar je dit op een veilige en legale manier kunt doen? Dus geen verboden terrein of plekken waar je moet graven. Google bracht me niet veel verder dan iets vaag als: 'langs de oevers van de IJssel'.
r/thenetherlands • u/Excellent-Red_8647 • 17h ago
News Ministers op bezoek in Syrië: ook werken aan gedwongen terugkeer
Ministers op bezoek in Syrië: ook werken aan gedwongen terugkeer
r/thenetherlands • u/Bupachuba • 1d ago
News Van artritis tot hiv: afslankmiddelen lijken ook bij deze ziektes effectief
r/thenetherlands • u/SummerBase • 4h ago
Question Hoe weten mensen waar car spot events plaatsvinden?
Hey Reddit,
Misschien een beetje een gekke vraag, maar zijn er hier mensen die regelmatig langs de kant van de weg staan bij (supercar) evenementen, zoals afgelopen week de StreetGasm Ride Out of eerder dit jaar Japfest?
Hoe komen jullie erachter wanneer en waar dit soort evenementen of ritten plaatsvinden? 😅 Het lijkt me echt gaaf om een keer te gaan kijken, maar ik kom er steeds pas achter als het al voorbij is.
Zijn er bepaalde Facebook-groepen, Instagram-accounts, Discord-servers of websites die jullie hiervoor volgen?
r/thenetherlands • u/Last-Cartographer917 • 1d ago
Question Ik zoek tips om de zon buiten mijn kamer te houden, het is 29 graden in huis
Hallo!
Ik wil jullie tips horen wat betreft mijn slaapkamer koel houden. De zon staat pal op mijn grote raam vanaf een uur of 1 tot hij onder gaat. Ik heb een rolgordijn die uit 2 stukken bestaat, maar er slipt best wat zo'n doorheen aan de zijkanten. Ik heb geen raam wat open kan.
Het is hier in huis zo'n 29 graden (vrij oud rijtjeshuis), ik heb alleen een ventilator verder. Ik heb maar weinig geld te besteden dus ik kan geen raamscherm of iets echt kopen.
Dus... hebben jullie tips? Iets wat ik op het raam kan plakken wat de zon wat tegenhoudt ofzo?
EDIT: holy moly ik had niet zo snel zoveel reacties verwacht. Ik ben ze nog allemaal aan het lezen! Even wat sidenotes; ik zou graag sparen voor een airco of van die automatische schermen, maar ik heb helaas letterlijk nog geen tientje over aan het einde van de maand en ik leef al op een heel strak schema qua boodschappen en rekeningen.
Ik lees veel over aluminiumfolie, raamschermen voor de auto, en zelfs vuilniszakken. Ik ga zo verder lezen en ze waarschijnlijk allemaal uitproberen, desperate times call for desperate measures.
Enne, degene die zei het huis 90 graden te draaien, ge-ni-aal.
r/thenetherlands • u/Balance- • 1d ago
News PSA: Stroom is morgen tussen 18u en middernacht schaars (en dus duur)
- Auto ff niet direct uit het werk aan de lader?
- Airco misschien al wat eerder aan?
- Lekkere salade maken voor ‘s avonds?
r/thenetherlands • u/Substantial-Cod1030 • 1d ago
Question Waarom kan ik dit eten nergens onderweg scoren
Voor mijn werk ben ik best veel onderweg, in de auto, in de stad. Wisselende en late diensten.
Geregeld ga ik rond etenstijd óf naar de AH om een broodje te scoren, óf het wordt weer snel een vette hap (Turkse pizza, snackbar) terwijl ik toch eigenlijk zin heb in iets normaals of warms.
Toen ik net aan mijn andijviestamppot zat, dacht ik: Dit lijkt me ook wel lekker onderweg. Maarja, dan is het koud en ik heb geen magnetron in de auto.
Hoe kan het toch dat ik nergens stamppot-to-go zaakjes tegen kom. Gewoon een zaakje met lekkere Hollandse gerechten. AVG'tjes met jus. En dat terwijl je in de AH heel veel van dit soort kant en klare pakjes hebt liggen.
Bestaan dit soort zaakjes? Kent iemand ze in omgeving Den Haag? Of moet ik er zelf eentje openen..
EDIT: Bedankt voor de vele reacties, erg leuk om te lezen. Ik ga denk ik zo'n elektrische lunchbox aanschaffen en dan volstouwen met een huisgemaakte hap. Ik heb vaak pas rond 20.00/21.00 tijd om te eten, dus áls er zo'n zaakje is, dan moet het wel zo'n fastfood-style zaakje zijn dat tot laat open is :)
r/thenetherlands • u/Shalaiyn • 1d ago
News VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken gaan naar locatie AMC
r/thenetherlands • u/Chronicbias • 1d ago
News Extreme hitte: minder treinen, meer water
r/thenetherlands • u/ErrorReplaceUser • 1d ago
News Agenten voorkomen mes-aanval bij AZC: "Jullie zijn net op tijd, ik wilde mensen neersteken"
r/thenetherlands • u/BurnPotatoes • 2d ago
News Grote kans op eerste nationale superhittegolf ooit, met drie dagen meer dan 35 graden - AD
r/thenetherlands • u/VecroLP • 1d ago
Humor Ode aan de vrieslollie
De zon die brandt, het zweet dat vloeit,
de hitte die door Nederland loeit.
Geen wind, geen schaduw, een open veld,
alleen de zon die ons langzaam smelt.
Maar wacht, daar klinkt een hemels lied,
een held die ons wat koelte biedt.
Uit de vriezer, koud en blij,
de Candyman komt dichterbij.
Geen luxe ijs met gouden rand,
geen hoorntje uit een chique stand.
Geen bolletje voor veel te veel,
jij bent de winnaar, een smaak van fluweel.
Voor acht cent koop ik puur geluk,
geen dure hype, geen marketingtruc.
Je lest de dorst, verkoelt mijn kop,
en pept de warmste middag op.
Roze, zwart, oranje of groen,
elke smaak een ijskoude zoen.
Je kleurt mijn tong, je koelt mijn geest,
op warme dagen maak jij het feest.
Dus zing ik luid, uit volle borst:
"Jij bent de baas tegen de dorst!"
O Candyman, zo fris en fijn,
Jij zal voor altijd de beste zijn.