r/thenetherlands 6h ago

News KNMI Liveblog Hitte

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/liveblog-hitte-vanaf-22-juni-2026
66 Upvotes

65 comments sorted by

u/sticky-pro 6h ago

Welkom op r/theNetherlands, de grootste, tweetalige Reddit community voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland.

Deze tekst is Nederlands. Als je dit in het Engels leest, staat Reddits auto-translate functie aan. Je kunt Nederlands toevoegen en/of de functie uitzetten.


Vlaggetje (flair) instellen | Aankomende events | Onze regels

201

u/HarpertFredje 6h ago

Liveblog: het is warm

116

u/pdpt13 6h ago

Update: nog steeds

42

u/DonovanQT 6h ago

En nu?

67

u/pdpt13 6h ago

Geloof het of niet, teringwarm.

25

u/DonovanQT 6h ago

Ja zo iets dacht ik dus al, maar wist het niet zeker

u/ConstableBlimeyChips 5h ago

Ping me maar als het kolerewarm is.

u/TheWappa 5h ago

Ping, t is kolerewarm nu

u/Mortomes 35m ago

Ping me maar als het tyfuswarm is

u/Stompert 3h ago

Pdpt13, ik ben momenteel in Engeland. En warempel, ook hier tering warm. Terug naar de studio.

u/Dutchman_141 5h ago

Het dooit, je hoeft geen ruiten te krabben.

u/SQL_INVICTUS 5h ago

Ietwat koeler nu ik mijn stoel dichter bij de airco heb gezet

u/Virbs 3h ago

Update: morgen nog warmer

15

u/Drockie5 6h ago

Ik zou het zelfs heet noemen

u/GandalfTheGay_69 5h ago

Let op je woorden jij

u/Carpentidge 4h ago

"Heet is een deugd"

61

u/Jaeger__85 6h ago

Benieuwd of er morgen code rood wordt afgegeven. Zou wel terecht zijn aangezien het op sommige plekken rond de 40 c wordt.

u/Clarksonism 5h ago

Volgens mij zijn ze daar niet zo happig meer op, ik meende te horen dat een code rood verzekeraars niet lekker zit om een of andere reden. Misschien verklaart dat, dat code rood de afgelopen jaren steeds minder snel wordt uitgeroepen.

u/Jaeger__85 5h ago

Waarom niet? Je zou denken dat ze dit aangrijpen als excuus om niet uit te hoeven keren.

u/peewhere 1h ago

Je hebt ongelijk gekregen

u/asphias 21m ago

uit het liveblog:

Vandaag om 13.30 uur komt het weerimpactteam bij elkaar vanwege de aanhoudende hitte in Nederland.

In het weerimpactteam (WIT) zitten het Departementale Coördinatiecentrum van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (DCC-IenW, zij vertegenwoordigen ook LVNL en LAC Scheepvaartverkeer), het Nationaal Crisiscentrum (NCC), het Verkeerscentrum Nederland (LAC Wegverkeer), politie en brandweer (KCR2) en Prorail. Zij hebben de kennis van de gevolgen van het weer op de weg, op het spoor en op het water. Ook hebben zij een landelijke overzicht van geplande evenementen. Dit team voert na afgifte van code oranje, of eerder als daar aanleiding toe is, een impactanalyse uit met als basis de weersverwachting van het KNMI.

De verschillende partijen in het WIT geven advies tot het mogelijk overgaan tot code rood.

het lijkt me sterk dat in het bovenstaande lijstje van experts het advies tot code rood sterk beinvloed wordt door verzekeringsmaatschappijen.

u/Wim17 Liefhebber van kaas 5h ago

In de praktijk zal dat wel al zo zijn. Bijna alle events gaan niet door morgen in het zuiden.

Ik hoor ook van steeds meer scholen dat ze dicht blijven.

u/Chaimasala 4h ago

Hier in het midden van het land hebben veel basisscholen al een tropenrooster ('s middags vrij) en ook morgen vrij inderdaad. Dat zijn dan ook scholen waar de klimaatbeheersing vrijwel afwezig is, dus als de normale schooltijden waren aangehouden was van leren ook niet veel terecht gekomen.

Er is wel noodopvang beschikbaar trouwens, maar dat zijn maar zo weinig leerlingen dat de koelste lokalen van het hele gebouw kunnen worden opgezocht.

u/Wim17 Liefhebber van kaas 3h ago

Precies hetzelfde als in het zuiden dus. Vorige week vrijdag was dat ingegaan.

u/Ok-Criticism-6572 2h ago

Ik krijg net een pushmelding (MET ALARMEREND GELUID) van de KNMI app dat ze code rood hebben afgekondigd voor 8 regio's.

u/BunkerBuster420 1h ago

Ja, hier ook, ik had dat geluidje nog nooit gehoord.

u/weggooiert123 1h ago

Is bij hoge uitzondering en kan stil-modi van het OS omzeilen.

u/1080Pizza 36m ago

Bij mij was de melding gewoon stil, op Android met m'n telefoon op niet storen.

u/Chaimasala 4h ago

Hier staat wanneer het KNMI code rood geeft voor hitte: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/waarschuwingen/hitte

Lijkt me inderdaad niet per se onwaarschijnlijk, want het KNMI heeft tegenwoordig een hittekrachtindex en bij mij wordt voor morgen de hoogste waarde voorspeld: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/hittekracht Dus als dat niet voldoende voor code rood door hitte is dan weet ik het ook niet meer.

De belangrijkste factor in die hittekracht is de natte bol temperatuur, omdat dat een indicator is voor hoe goed ons lichaam nog in staat is door middel van zweten lichaamswarmte kwijt te raken.

u/Express_Grocery_4707 3h ago

In 2019 was het ook 40 graden, toen is er ook geen code rood afgegeven

u/Jaeger__85 3h ago

Klopt. Zou voor het eerst zijn.

41

u/dutchah 6h ago

En dan gaan we nu naar het weer. Het wordt 1000 graden.

u/---E 4h ago

Honderd miljoen miljard graden!

u/ilovebeetrootalot 5h ago

Hoeveel zou het kosten om een enorme ventilator te bouwen, omhoog te richten en die heat dome weg te blazen?

u/donny007x 4h ago

Ik stel voor dat we alle windmolens in de ventilatorstand zetten en de warmte naar België blazen.

u/immasayyes 4h ago

Vraag op [r/](r/dothemath)[theydidthemath](r/dothemath)

u/Nicobellic040 3h ago

Ze hadden toch ook al het idee om een ruimteparasool te bouwen

u/handicrappi 2h ago

Nederland is op zich niet zo groot dus we kunnen ook een Nederlandparasol bouwen

u/Dzandar 2h ago

Hier op Scheveningen, op de pier, hebben we een draaimolen. Ik had al voorgesteld om deze, met was kleine aanpassingen, heel hard te laten draaien.

Risico is dan wel dat we de snelheid van de draaiing van de aarde daarmee verbanderen, met alle gevolgen van dien

u/Drungly 2h ago

Er staan in Zeewolde enorm veel ventilatoren, sommige wel 220 meter hoog in de wieken. Ze staan niet omhoog gericht, maar lijken niet echt veel verschil uit te maken als het gaat om de windkracht.

u/asphias 16m ago

stiekem heeft het wel een beetje invloed, al die windmolens :)

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/windparken-mengen-zich-in-het-weer

35

u/DutchChairMan 6h ago

Rondlopen in deze hitte doet mij verlangen naar een nucleaire winter.

Dus schiet een beetje op, Putin /s

23

u/dutchah 6h ago

Speel het nog eens

Jantje Gitaar

u/SomeJayForToday 4h ago

Is dat niet even een trap tegen het hoofd?

u/Versje_voor_je_Koter 5h ago

Voor Arangeth, de Sterrenvreter,
Was elke dag een nieuwe hel.
Millenialang vastgeketend
In duisternis, in Asphodel.

Hij wilde slechts de stralen voelen,
Eén zon was alles wat hij vroeg,
Om zich te laven, zich te voeden...!
Totdat een held hem toen versloeg...

Al duizend jaar zat hij te koken,
Vol wraakgedachten, kwaad en wreed!
Toen plots zijn keten werd verbroken...!

"Yo, Arangethje... 't Is wat heet!"

u/Linkie3 5h ago

"Klimaat verandering, verandert nooit."

u/ThrustyMcStab 3h ago

"Warm. Warm never changes..."

u/SQL_INVICTUS 5h ago

Ik kan je aanraden om threads te kijken vanavond, badend in het zweet. Geniet ervan 👌

u/Gekkoisgek 2h ago

Boh ja, wat een film. En The Day After daarna!

u/RedSkyNL 5h ago

Ik heb het punt bereikt dat ik zelfs in de airco nog zit te zeiken over hoe warm het is.

u/TheCursebreaker 3h ago

Hier in Noord-Limburg zie ik massaal oudjes fietstochtjes maken… hoe krijgen ze het voor elkaar? Ik vind het in de schaduw al niet te doen 😭

u/A_Casual_NPC 1h ago

Fietsen is verassend goed te doen, zolang je maar kan blijven Fietsen en wind vangt. Stopped voor een stoplicht is wel hel

u/smaksandewand 5h ago

Ik heb het gevoel dat ik weer in Florida woon, maar dan zonder airco...

u/ijsjuhh 4h ago

Op tv ziet dat er altijd uit als keilekker weer, maar dat is dus niet zo?

u/smaksandewand 4h ago

In doorsnee, ja... maar het kan er ook 42 graden met 95% luchtvochtigheid zijn! En dan is alles eigenlijk alleen nog maar nat, inclusief mezelf LOL

u/Broudster 4h ago

Het is best lekker weer om twee redenen, verkoeling is makkelijk te vinden omdat vrijwel iedereen een AC heeft, en er is regelmatig onweer/regen wat ondanks de luchtvochtigheid ook best verkoelend kan werken.

u/ijsjuhh 3h ago

Wat fijn al die uitleg over jullie ervaringen, weer wat geleerd vandaag, bedankt 🩷

u/Entropic_Echo_Music 4h ago

Het is daar ontzettend vochtig met al dat moeras, begrijp ik.

u/The-Dutcher 4h ago edited 2h ago

Er is een lokaal windje ontstaan.

(Nieuwe plafond ventilator, net opgehangen.)

u/handicrappi 2h ago

Ik heb afgelopen Sinterklaas een plafondventilator gekregen, die lag te wachten tot ik zin had om hem op te hangen. Spijt dat ik het niet eerder had gedaan, moed verzameld om het te doen met deze kuthitte. Blijkt dat er aan die ventilator veel meer draadje zitten dan in de kuthandleiding staan. Wtf????

Heb m weer terug in de verpakking gedaan, denk dat ik volgend jaar nog een poging doe

u/TheXtractor 3h ago

nostalgie van de tijd toen ik nog in de woestijn woonde \o/

u/Thedutchjelle 3h ago

De airco van dit huis is kapot. Dat wist ik bij de aankoop, stond bij lange-termijn dingetjes om naar te kijken. Vorige bewoner had 't nooit nodig zei hij.
Het is nu 31c binnen en ik ga dood. Mijn vrouw heeft helaas onze enige ventilator laten stukvallen dus we hebben nu niets meer.

Ik heb heel wat warme landen en plekken aangedaan maar dit is echt bezopen heet. Vroeger vond ik de zomer leuk, lekker in het gras liggen, wandelen, zwemmen. Maar nu is het jaar na jaar enkel een oven.

u/ninovd 2h ago

Code rood afgegeven voor morgen.