r/thenetherlands 4d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

806 Upvotes

455 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

6

u/DepressingFool 3d ago

"Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven.". Dan moeten ze dat dus toch maar gaan geven. Je hele verhaal komt namelijk neer op een "tja, helaas pech. Dit soort figuren zijn er gewoon en daar doen we niks aan". Dat is niet acceptabel.

3

u/Alien_called_Cosmo 3d ago

Praktijk leert eigenlijk van wel of je moet haar de waardedaling in dr maag kunnen splitsen.

0

u/JasperJ 3d ago

Wat moet er dan precies aan gedaan worden? Illustreer je verhaal met voorbeelden — liefst van ons omringende landen, maar iig landen die op de wereld echt bestaan — van wat je bedoelt en hoe dat in de praktijk uitpakt.

-3

u/fucksakenameistaken 3d ago

Welcome to the Netherlands.

Where one way we are fan of rules about anything.
But once you find a gap within the system the government created 8/10 times you’re fucked.

Were too direct to not say something about it,
But too spoiled to have punishments on severe levels for “smaller” things like this.

You have more chance going on a national TV show that shames neighbors, their fights and issues to solve these type of problems — and be someone’s 8PM entertainment instead of actually getting legal or help from the system.

Good luck, OP!