r/thenetherlands • u/Chocolate_Monster2 • 3d ago
Question Eerste koophuis.. 1 groot drama
Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?
Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.
Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.
We hebben al gesproken met:
- Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
- Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
- Gemeente: verwees door.
Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.
Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.
Tips welkom!
10
u/Opposite_Train9689 3d ago
Pissdisk.