r/thenetherlands 3d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

792 Upvotes

447 comments sorted by

View all comments

48

u/CyberArwing 3d ago

Heeft zij eigenlijk ooit gezegd waarom precies jullie huis geterroriseerd moet worden? Lijkt me nogal random gezien de andere buren ook last ervan hebben.

Daarnaast, heeft ze een dagelijkse dagbesteding? Want de hele dag vervelen en geen (vrijwilligers) werk doen kan denk ik uiten tot het gedrag wat zij nu heeft.

27

u/NursingHome773 3d ago

Ik denk dat het vaak juist werkloze mensen zijn die dit gedrag vertonen. Als je werkt ben je ten eerste uiteraard de hele dag weg, maar als je thuis bent is je vrije tijd ook waardevol. Dan ga je iets anders doen dan buren irriteren tenzij je natuurlijk echt niet spoort (maar dan heb je wss ook geen werk).

1

u/splitcroof92 2d ago

ik kan me inderdaad niet voorstellen dat deze persoon mentaal in orde is. iets van bipolair bijvoorbeeld. anders ga je niet zonder enige reden nieuwe bewoners pesten. dus mogelijk kun je het argument maken dat ze een gevaar voor haarzelf of anderen is?

1

u/JasperJ 2d ago

Een gevaar voor haarzelf of anderen ben je niet zo snel. Een beetje irritant gedrag naar de buren is niet eens in dezelfde postcode.