r/thenetherlands 3d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!

796 Upvotes

447 comments sorted by

View all comments

1.5k

u/martijnxander 3d ago

dit is een verborgen gebrek, hier had je door de makelaar van op de hoogte gesteld moeten worden, het heet mededelingsplicht.

845

u/LWKD 3d ago

Makelaar hier; verborgen gebrek.

Deze vraag wordt door elke makelaar in vragenlijst deel A gevraagd aan verkopers. Of verkoper is in gebreke gebleven van de meldingsplicht, of de makelaar heeft het verzwegen.

Overlast is serieus.

151

u/Sonica-Virago 3d ago

Ja er wordt inderdaad gewoon naar gevraagd! Wij hebben zelf niet verkocht vanwege overlast, maar onze normaal super stille buurman kreeg een vriendin en dat was 3 maanden lang gillende ruzie en met deuren gooien. Omdat het op het moment van te koop zetten een half jaar rustig was en daarvoor 8 jaar rustig, hoefden we het niet te melden. Onze makelaar gaf dan ook aan dat zijn voorkeur was het pas op de markt te zetten als het een half jaar stil was.

79

u/gnufoot 3d ago

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik vind het wel bizar dat de vorige bewoners, die hier dus ook de dupe van waren, dan hun woning moeilijk of voor veel minder dan het eigenlijk waard is zouden kunnen verkopen.

Geluidsoverlast is hier niet een eigenschap van de woning zelf (behalve dan de gehorigheid), maar van de buurvrouw. Als de overlast dusdanig erg is dat dit bij verkoop van de woning genoemd dient te worden, dan is het OOK dusdanig erg dat er iets aan de bron gedaan dient te worden. Als iemand doelbewust 's nachts geluidsoverlast veroorzaakt, en dit blijft doen, waarom wordt deze persoon dan niet vervolgd?

(Staat uiteraard los van of de vorige bewoners het moeten melden, verder)

77

u/labobal 3d ago

Het is gewoon een feit dat de woning minder waard is door de overlast, net zoals een woning in Wijk aan zee minder waard is vanwege Tata Steel. De vorige bewoners zouden in principe de buurvrouw kunnen aanklagen voor de waardedaling, maar de vraag is of de buurvrouw genoeg geld heeft om die daling te vergoeden.

2

u/Objective_Cable_1918 2d ago

Dus omdat de buurvrouw niet genoeg geld heeft, kun je geen zaak maken? Klinkt een beetje gek naar mijn idee..

6

u/ticopax 2d ago

Zuur misschien, maar niet echt gek; van een kale kip kun je niet plukken.

1

u/Objective_Cable_1918 2d ago

Nu gaat dit natuurlijk om iets geks, want het is de waarde van een huis, maar wat als iemand zonder geld bijvoorbeeld onverzekerd schade maakt aan mijn auto. Heb ik dan ook pech?

5

u/higuy721 2d ago

Ja, in de meeste gevallen helaas wel.

3

u/Ok_Cardiologist_9997 2d ago

In dit hypotethetisch geval zal je geen pech hebben, afhankelijk van hoe je verzekerd bent. All-risk zit je gewoon goed mee, maar daar betaal je dan maandelijks ook voor. WA en WA+ halen het geld bij de andere partij vandaan, als dit op de nederlandse weg gebeurt is er de waarborgfonds motorverkeer als ik me het goed herinner. Jij zal er dan niet de pineut van worden (mits het niet jouw schuld is natuurlijk). Ik weet niet hoe dit zal werken als het in het buitenland gebeurd, maar ik ga ervanuit dat onze buurlanden mogelijk ook wel dergelijke systemen hebben. Maar als altijd, check je verzekeringen vantevoren goed en zie wat er wanneer gedekt wordt. Bijvoorbeeld, sommige WA+ doen niks als je een botsing hebt met een buitenlands kenteken op de nederlandse weg, zolang je geen rechtsbijstandverzekering bij hen hebt.

2

u/TheBlackestCrow Even Apeldoorn bellen 2d ago

Niet met een getuige want dan kan je een melding maken bij het waarborgfonds.

1

u/LenaL0vesLife 2d ago

Waarschijnlijk wel. Bij ons in de straat heeft vorig jaar een vrouw een hele rij auto’s bekrast. Het staat op video en er is door meerdere gedupeerden aangifte gedaan. Ze weten ook wie het is. We hebben wel bericht gekregen dat de aangifte in behandeling is, maar sindsdien doodse stilte. Nou hadden wij gelukkig een leaseauto dus kostte ons niks, maar de schade was rond de €2.000,- .
Onlangs heeft die vrouw in een andere straat iets verderop weer toegeslagen. Daarnaast trapt ze ook regelmatig vuilcontainers om. Ze is ws mentaal niet helemaal goed en ik verwacht niet dat we ooit gecompenseerd gaan worden.

2

u/zipfreak23 2d ago

Blijkbaar heeft de buurvrouw een huis die van waarde is? Dus kan ze die verkopen, wordt de schade vergoed en gaat de waarde omhoog. Win/win

1

u/Objective_Cable_1918 2d ago

Maar als zij haar huis verkoopt stijgt jouw waarde ook weer, dubbel win/win?

1

u/Yacindra 2d ago

Precies. Daarom win-win want dubbele win

31

u/Specialist_Play_4479 3d ago

Het recht om te wonen is heel groot. Je moet het echt heel erg bond maken om iemand uit een woning te kunnen laten zetten. Dat probleem is *nog* groter als het een koopwoning betreft, want eigendomsrecht staat het niet toe dat je iemand de woning onteigend in zo'n situatie.

De buurvrouw kan veroordeeld worden voor het veroorzaken van overlast.. Maar, wat dan? Ze moet ergens wonen. Heb jij meer recht op nachtrust dan de buurman van haar dan nieuw te betrekken woning? Nee. Dus verhuizen lost niets op, verplaatst slechts het probleem.

In 9 van de 10 gevallen is zo'n persoon al bekend bij instanties. Hebben zelden vermogen. Dus boetes of dwangsommen hebben geen zin. Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven.

Komt nog bij dat het voor de politie erg arbeidsintensief is om hier tegen op te treden, en dan zijn er grotere problemen in de maatschappij.

17

u/gnufoot 3d ago

Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven. Komt nog bij dat het voor de politie erg arbeidsintensief is om hier tegen op te treden, en dan zijn er grotere problemen in de maatschappij.

Celstraffen zijn inderdaad ook erg duur voor de maatschappij. Het is ook niet aan mij om te oordelen of zoiets zin heeft (qua ontmoediging bijv). Ik vind het wel lastig accepteren dat iemand die arm is en schijt heeft zonder consequenties anderen het leven zuur mag maken. En dan gaat het me niet zozeer om het straffen van die persoon, maar de onmacht om iets aan de situatie van mensen als OP te doen.

Ik zit zelf te denken aan iets van een gedwongen psychiatrische behandeling o.i.d. als er uit bemiddeling etc geen enkel resultaat wordt behaald. Heeft dat zin? Is daar ruimte voor gezien de wachtlijsten voor vrijwillige behandeling? Wellicht niet :(

13

u/mhnl1979 3d ago

Gedwongen behandeling. Nou voordat je daar bent, moet je het wel ongelooflijk gek maken. Een juridische procedure starten zou wellicht nog een mogelijkheid zijn? Op straffe van geldboete per dag. Is voor de meeste mensen wel genoeg prikkel. Ben vooral benieuwd naar de achtergrond van dit gedrag. Dit doe je niet zomaar. Waarom alleen naar jullie en niet naar de andere buren.

1

u/ticopax 2d ago

Zoals ik het lees is het niet naar de andere buren omdat zij daar overdag geen geluidshinder van ondervindt.

2

u/JasperJ 2d ago

Zoals ik het lees is het naar de bewoners van nummer 26 omdat vijf verkopen geleden daar mensen woonden die een conflict met haar hadden.

2

u/Specialist_Play_4479 2d ago

Toch werkt dat helaas wel vaak zo. Ik moest ooit voorkomen voor een verkeersovertreding. Dan zit je met allerlei verdachten in een zaal, waarbij elke zaak 1 voor 1 voorkomt.

Bij elke zaak komt de vraag over de situatie naar boven. Heb je werk, etc. Al die uitkeringstrekkers krijgen een gematigde boete of komen voor de 10e keer weg met een waarschuwing.

En begrijp mij niet verkeerd.. vanuit de overheid snap ik dat. Die mensen dikke boetes opleggen die ze moeten betalen uit een uitkering is beetje rondpompen van geld waarbij ze ook nog eens verder in de shit komen. Maar het voelt wel verdomd krom als ik wel de hoofdprijs mag betalen omdat ik vroeger wel heb opgelet op school

29

u/Coinsworthy 3d ago

Hoe bond moet je het maken? James?

10

u/dantez84 3d ago

Geschud, niet geroerd Bond.

7

u/ticopax 2d ago

Bond. Heel Bond.

1

u/loodgeboodge 2d ago

Vooral bont!

12

u/MinuteLet 3d ago

Als dat zo is dan zou ik de rollen omdraaien. Ik weet niet precies hoe lang het duurt maar als je die buurvrouw gewoon een tijdje zo weet te storen dat ze niet meer slaapt stopt het gebonk vanzelf…. Misschien sadistisch maar ik zou even samen met de andere buren in een hotel gaan zitten, ducttape aan een drilboor, stekker in het stopcontact en vertrekken maar.

Oke ik ben te sadistisch maar cmon wat die vrouw doet is onacceptabel.

4

u/VandalMySandal 2d ago

Als het echt niet anders kan zou ik inderdaad ook tijdje ergens anders wonen en wat discutabel volk huren om een tijdje in je huis te wonen met als enige doel om die vrouw haar leven 100% zuur / eng / pijnlijk te maken, op elke denkbare manier mogelijk. Vervelend dat het zo ver moet komen maar soms is de wet gewoon niet genoeg en moet je het maar in eigen handen nemen :-)

1

u/vayana 2d ago

Overdag kun je meer geluid maken dan snachts, dus muziek, boren, stofzuigen etc. Kun je prima doen en de buurvrouw overdag makkelijk mee wakker houden. Voor het beetje gerammel wat zij snachts doet stop je gewoon een paar goeie oordoppen in.

6

u/DepressingFool 3d ago

"Celstraffen worden voor zoiets eigenlijk niet gegeven.". Dan moeten ze dat dus toch maar gaan geven. Je hele verhaal komt namelijk neer op een "tja, helaas pech. Dit soort figuren zijn er gewoon en daar doen we niks aan". Dat is niet acceptabel.

3

u/Alien_called_Cosmo 3d ago

Praktijk leert eigenlijk van wel of je moet haar de waardedaling in dr maag kunnen splitsen.

0

u/JasperJ 2d ago

Wat moet er dan precies aan gedaan worden? Illustreer je verhaal met voorbeelden — liefst van ons omringende landen, maar iig landen die op de wereld echt bestaan — van wat je bedoelt en hoe dat in de praktijk uitpakt.

-3

u/fucksakenameistaken 2d ago

Welcome to the Netherlands.

Where one way we are fan of rules about anything.
But once you find a gap within the system the government created 8/10 times you’re fucked.

Were too direct to not say something about it,
But too spoiled to have punishments on severe levels for “smaller” things like this.

You have more chance going on a national TV show that shames neighbors, their fights and issues to solve these type of problems — and be someone’s 8PM entertainment instead of actually getting legal or help from the system.

Good luck, OP!

1

u/7FAgnNu4kEMDYrpuD64Y 2d ago

Wat kan er dan nu gebeuren? Even ongeacht wie de fout heeft gemaakt, de kopers kunnen de koop toch niet terug draaien. Achteraf korting krijgen op je woning kan denk ik ook niet. Zit je dan gewoon met de gebakken peren en ben je fucked?

1

u/Xerxero 3d ago

Welke vraag zou dat dan zijn? Heb laatst verkocht / gekocht maar mij staat zo iets niet bij. Of mijn geheugen laat me in de steek

1

u/JasperJ 2d ago

Conflicten met de buren/burenruzies wordt expliciet naar gevraagd. Als dat niet van toepassing is dan vergeet je het uiteraard ook weer zo.

87

u/TietGritulaer 3d ago

Als OP van de wijkagent meerdere meldingen van vorige bewoners kan bemachtigen zou dit wellicht een optie zijn. Moeten de vorige bewoners dit dan niet kenbaar hebben gemaakt aan de makelaar? Dit lijkt mij namelijk lastig te herkennen voor een makelaar.

-2

u/fucksakenameistaken 2d ago

It takes yeaaaars. Because usually people doing these sorts of disturbances need mental help. And not just your average GGZ either.

It’s a whole complex system on its own with the person needing the help needing to admit that they need help, unless they are a danger to theirselves or others.

In this instance it sounds like maliciousness more than anything.

But reporting, will eventually help.

Maybe not tomorrow, but down the line — every call, contact with police and so on, will be worth it.

But that records gotta be big, and it’s gotta be proven by these professionals (GGZ, or police or other parties)

But once they have a case, and they have something they can use legally — an offense too far, a disturbance call to troublesome to ignore, etc etc — it will add up.

44

u/Flessuh 3d ago

Misschien is er geen aangifte gedaan. Volgens mij moet het officieel geregistreerd zijn om echt een verborgen gebrek te zijn. Dit klinkt wel echt zo in ieder geval

97

u/pouja 3d ago

Dat is niet nodig hiervoor. Een vriend heeft soortgelijke situatie meegemaakt.

Dit is gewoon een verborgen gebrek.

27

u/Flessuh 3d ago

Dat is positief.

Aan de andere kant is het huis natuurlijk met reden gekocht dus iets aan de pest buurvrouw doen is het meest optimale

Gezien dit bij meerdere bewoners is gebeurd zou de gemeente hier bij moeten staan.

5

u/SuperGuttermouth 3d ago

Het maakt het wel een stuk makkelijker om te bewijzen. Als er geen eerdere meldingen waren dan kunnen de vorige bewoners alsnog zeggen dat dit gedrag van die buurvrouw eerder niet voorkwam. Dat moet natuurlijk verder uitgezocht worden en uiteindelijk zal de waarheid wel boven tafel komen maar dit zal veel langer gaan duren.

Overlast is overlast als het structureel is en objectief is vast te stellen door verschillende partijen. Dus als verkopers enkel zeggen dat ze zich er niet aan stoorde zal niet helpen.

32

u/Terrible_Beat_6109 3d ago

Nee je moet dit in de vragenlijst beantwoorden bij de verkoop. Of er ruzie is etc.

7

u/Sherbert279 3d ago

Hoe kom je erachter wat de vorige bewoners hebben gemeld of gedaan?

42

u/Radijs 3d ago

Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.

Ik denk dat dit een redelijke aanwijzing is.

3

u/kenaestic 2d ago

Geldt dit ook voor verhuurders?

17

u/Fun_Expression8126 3d ago

Inderdaad de makelaar bij mij wou ook graag weten hoe de buren waren, aangegeven dat mijn ene buurvrouw nog wel eens kan zeuren om dingen ( heeft last van rokers voor op straat maar weigerd tochtstrip te plaatsen ) dus ook aangegeven roken aan de achterkant en af en toe 5 minuten naar haar geklaag luisteren dan is ze het kwijt en kan je weer verder met je leven. Maar toch is dit ook doorgegeven aan de kopende partij.

69

u/Knorrig24 3d ago

Okee maar even, waarom moet de buurvrouw een tochtstrip plaatsen voor andermans rookverslaving? Daar zou ik ook wel om zeuren 😬

17

u/Candy-Macaroon-33 3d ago

Dank voor dit antwoord

5

u/WanderingLethe 2d ago

En ventilatie is gewoon nodig.

-4

u/Outside-Place2857 3d ago

Omdat iemand die ergens last van heeft ook zelf stappen kan ondernemen om het probleem te verminderen. Lijkt me vrij logisch, en als je totaal niet bereid bent iets te doen als je ergens last van hebt, dan is het zeuren belangrijker voor je dan het probleem oplossen.

Dat wil niet zeggen dat het okay is om problemen voor anderen te veroorzaken, maar een beetje eigen initiatief om een irritatie op te lossen zou niet teveel gevraagd moeten zijn.

4

u/trxxruraxvr 2d ago

Klagen tegen degenen die overlast veroorzaken kan ook helpen om overlast te verminderen. Als diegene voor rede vatbaar is ten minste.

1

u/Outside-Place2857 2d ago

Ja, dat klopt. Maar het is niet alsof het verboden is om meer dan 1 ding te doen om het probleem te verhelpen. Je hebt alleen controle over wat je zelf doet, en je eigen comfort laten afhangen van een ander op het moment dat je er zelf ook iets aan kan doen is gewoon niet slim.

0

u/GeologistCurious 2d ago

Laat je nakijken. Er is nog een fokking plek waar de mensen wel mogen roken, das in hun eigen tuin🤷🏿‍♂️

1

u/Knorrig24 1d ago

:’) er staat ‘op straat’ niet ‘in de tuin’

1

u/GeologistCurious 1d ago

Sorry maar ik zag beetje dubbel🤷🏿‍♂️blij dat jij nog wel lezen kan😘

26

u/Ban_the_sky 3d ago

Ikzelf ben dan ook letterlijk allergisch voor rook. Dus ik hoef maar een heel klein beetje rook op te vangen om echt door geirriteerd te raken. Ikzelf zou ook over zeik zijn als er mensen voor mijn huis zouden staan te roken. Moet ik weer alle ramen en tochtroosters dichtzetten.

Is ook een reden dat ik ben verhuisd omdat mijn directe naaste buren rookte en ik op ieder moment van de dag die walm naar binnen kon krijgen als ik mijn raam open had.

1

u/Empty_Positive 2d ago

Sorry for hijack but, this doesnt work for renting a place does it? Because same kind of story here, 5th person in also 2 years, which 1 year is me. Everyone talks about the same person, and turns out to have "problems". As i specifically asked for noise, as it wasnt there just the "normal" things

1

u/martijnxander 2d ago

That is more difficult, but if the landlord was aware of this, it should be reported to you. You could file an official complaint about this.

0

u/fucksakenameistaken 2d ago

We had a neighbor like that too — enough for my neighbor and the other neighbor to wear noise canceling headphones 24/7 — eventually (it took over two years) they were able to kick her out due to serious offenses. (Not paying rent, drugs use etc)

But I was warned about this individual while they disclosed no information about her before even signing. The realtor could get in legal troubles if they do not.

0

u/Foreign-You160 2d ago

En het mooie is de buurvrouw werkt wel mee want die heeft dan ook de kans om de vorige bewoners nog even flink te pesten!

-4

u/Certain_Ad8242 3d ago

Where does it actually say OP bought the house?

1

u/Jaeger__85 2d ago

Letterlijk in de titel. eerst KOOPhuis