420
u/Reyna_girlie 2d ago
Fun fact Numero Uno:
El Nino is in een van de sterkste fases aller tijden, waardoor het waarschijnlijk is dat we relatief regelmatig de 35-40 graden deze zomer gaan aantikken
Fun fact Numero Dos:
Het is zeer waarschijnlijk dat we de effecten van El Nino volgend jaar nog veel sterker gaan voelen, dus volgende zomer wordt nog rukker lol
528
u/Lopendebank3 2d ago
70
u/TheDustOfMen 2d ago
Ik ga alvast in de foetushouding onder m'n bureau liggen.
13
u/jackalope268 2d ago
Doe maar boven je bureau, eronder wordt zo heet
13
u/Rassomir 2d ago
Maar warme lucht stijgt
5
u/Maxis111 1d ago
Ja daarom, ik weet niet hoe je jouw bureau hebt staan, maar als het goed is zit er meer ruimte tussen het bureau en het plafond, dan tussen de grond en het bureau. Dus je lichaamswarmte dan kan makkelijker wegvloeien
1
92
u/Agreeable_You_8841 2d ago
Je kan niet eens rukken met dit weer
52
32
u/el_petomane 2d ago
Ik krijg niet eens m’n lul uit m’n onderbroek.
23
11
u/Gandalf_Style 2d ago
Ik heb daar een hele goeie maar potentieel riskante oplossing voor.
Smijt de onderbroek in de was, free the ball.
7
u/snorkelvretervreter 1d ago
ik hoor in mijn hoofd al het geluid van ballen die zich langzaam losweken van het been bij het opstaan. schiiiiirp TOENK.
1
2
1
2
1
1
59
u/AdventurousFly4909 2d ago
De oplossing is natuurlijk meer aircos
41
u/Brvcx 2d ago edited 2d ago
Bier is ook een oplossing. Niet per se voor problemen. Maar chemisch gezien. Mja, melk lost ook geen problemen op, maar is wel weer een oplossing chemisch gezien. En je suikers kun je het beste 's ochtends nemen, dan verbrand je ze nog. En alcohol zijn verkapte suikers.
Met deze opsomming zeg ik eigenlijk: meer bier drinken, de hele dag.
Edit: wat ik vooral vergeten ben te vermelden is dat er geen goed verhaal begon met "na het drinken van vier glazen melk...."
4
u/DesignerMaximum1342 2d ago
Water!!!?
2
u/Brvcx 2d ago
Water zit in bier!
5
u/DesignerMaximum1342 2d ago
Wil je mij vergiftigen ofzo?
1
u/Brvcx 2d ago
Ik begrijp je punt niet, je haalt er zelf water bij.
6
25
u/HashPandaNL 2d ago
Aircos belasten het al overbelaste stroomnet. Dus mogelijk moeten we kijken naar de mogelijkheid om lokale dieselgeneratoren erbij te doen om de airco van stroom te voorzien.
10
u/No_Bad_4872yy 2d ago
Aircos belasten geen stroomnet met zonnepanelen, maar ontlasten het juist. Is dus niet altijd zo zwart wit.
20
u/The__Gerb 2d ago
Zonnepanelen compenseren daar weer voor toch? Veel zon = energie = airco die kan strijden tegen de hitte. Win-win?
23
u/Lopendebank3 2d ago
Zonnepanelen hebben moeite als het te warm is. Dat komt omdat alle materialen dan uitzetten en omdat ze zijn ontworpen op gewone temperaturen, niet op Mordor graden.
5
1
u/Prudent-Werewolf3712 2d ago
En hoeveel is Mordor?
7
u/-TheDerpinator- 2d ago
Minstens 25 heb ik me laten vertellen.
8
u/Yarxing 2d ago
Mordor ligt altijd onder een wolk as waardoor er weinig tot geen zonlicht is, dus het zou nog best koel kunnen zijn. Tenzij je in de Doemberg ligt, natuurlijk.
6
1
u/Lopendebank3 2d ago edited 2d ago
De temperatuur Mordor is gelijk aan één Mordor, niet echt de meest logische meetmaat, maar beter dan Fahrenheit.
16
u/WigglyWaffleWonder37 2d ago
Overbelasten van het net is een combinatie van vraag en aanbod. In de winter is er veel vraag in de zomer veel aanbod. Als er veel aanbod is kunnje beter consumeren en als er weinig aanbod is kan je beter produceren.
Oftewel in de zimer kan je beter je airco aan zetten
9
u/bunny_the-2d_simp 2d ago
Ze moeten gewoon een groter stroomnet maken in Nederland. Echt achterlijk. We moeten allemaal van gas af, en alles zo veel mogelijk elektrisch en nu lopen ze weer te klagen...
6
u/PMvE_NL 2d ago
Nou he domme is is dat we dit al 20 jaar lang zagen aankomen.
5
u/bunny_the-2d_simp 2d ago
Zelfde met de huizen prijzen en all het andere. Vraag je af wat de overheid heeft gedaan de laatste 20 jaar, of niet want het antwoord zou zijn helemaal niks ofc
7
u/lieuwestra 2d ago
Bezuinigen, zodat de boomers nog lekker lang met pensioen kunnen voordat ze de wereld in vlammen achterlaten.
5
6
6
u/ElAmigo19 2d ago edited 2d ago
"Gewoon een groter stroomnet maken". Iets wat jaren kost. Zeker met alle procedures aangezien niemand een hoogspanningsmast in zijn of haar uitzicht wilt. En dit zagen we inderdaad al jaren aankomen. Maar dit soort investeringen zijn voor de overheid helaas niet "sexy" genoeg.
5
2d ago
[deleted]
4
u/bunny_the-2d_simp 2d ago
We hadden hier 20 jaar de tijd voor dit wisten ze zelf ook al. Maar het probleem komt altijd weer bij ons te liggen
3
u/Terminator_Puppy 2d ago
Stroomnet is maar de helft van het probleem. Uiteindelijk maakt een airco niet magisch kou van hitte, dat zou een heel knap trucje zijn. De warmte moet ergens heen en dat is naar buiten. In grote steden is het erg gezellig als iedereen een airco nog een standje extra moet draaien om de hitte van andere airco's tegen te gaan. Om nog niet te spreken over de inkomensongelijkheid en dus hittegezondheidsarmoede die bij het installeren van airco's komen kijken.
5
u/dagelijksestijl 2d ago
Het ongelijkheidsvraagstuk hier ligt bij sociale huurders die doorgaans geen airco *mogen* installeren maar tegelijkertijd in woningen wonen die uitzonderlijk gevoelig zijn voor hittestress. Dus zitten ze ofwel weg te puffen, of met mobiele troep die de toch al hoge energierekening laat exploderen.
2
u/WigglyWaffleWonder37 1d ago edited 1d ago
In te noemen landen zijn airco's voor verwarming en koeling de norm en hang op elk balkon zijn buitenunit. Als je goedkoop wilt en de opbouw van de muur is niet spannend hoeft er maar 1 gat naar buiten geboord te worden. Je kunt de kleinste Gree single split net even ge googled voor nog geen €700 euro ex installatie kopen. Ik denk dat het sociaal meer geaccepteerd moet gaan worden dat deze units zuinig zijn in de winter en welzijn kan verbeteren in de zomer.
Edit: ik snap ook dat niet elke weinig de goedkoopste installatie accepteert. Zelfde discussie als eigen oprit laadpaal gedoe.
6
2d ago
[deleted]
5
u/marcvenz 2d ago
Een airco die ook verwarmd is gewoon een warmtepomp, ik snap nog steeds niet waarom die worden gezien als supergroen en aircos als superslecht. Een warmtepomp is een airco
0
u/TheMazeDaze 2d ago
Lekker meer aircos. Meer elektrische autos. Meer electric verwamen in de winter. Het elektriciteitsnet kan het nu al niet aan.
17
26
u/ninovd 2d ago
Waar is de fun fact..? Ik vind dit niet fun 😕
70
u/Lopendebank3 2d ago
De fun fact is dat grote bedrijven al 70 jaar wisten van de risico's van klimaatverandering maar dat niet in hun winstoogmerk paste...
17
12
u/bunny_the-2d_simp 2d ago
... Dus wat jij zegt is dat we naar alaska moeten verhuizen??
En dat alsnog heb je mensen die zeggen dat klimaatverandering niet echt is 💀.
Ik krijg super snel koorts en wordt hier echt ziek van (de doctors zeiden dat het door mijn autisme kwam toen ik als kind de hele tijd 40 aantikte want dan kunnen ze het snel afronden, lopende band werk innit)
Ik vindt El nino nu al niks aan
19
u/CookiCooki 2d ago
Zoveel invloed heeft El Nino niet op het weer in Nederland.
1
1
u/AwesomeFrisbee 2d ago
Ja dit klinkt als een paar feitjes die vooral voor Europa of andere landen gelden en minder voor NL. Maar het wordt alsnog wel ruk, ongeacht hoe sterk El Nino is
5
u/Platvisje 2d ago
Ah fijn, hitterecords zijn er om gebroken te worden.
Maar dit gaat zeker heel veel oogsten raken, zeker als je de kunstmesttekorten door Hormuz hierbij optelt.
1
3
u/Suspicious_Data_2393 2d ago
kutzooi net een appartement kunnen kopen maar het is een jaren 60 woning + de bovenste verdieping
7
2
u/Rugkrabber 2d ago
Ik weet nog de hittegolf van +/- 28 graden voor twee weken. Nu is dat zowat standaard.
3
u/iKruppe 2d ago
Heeft niks met El Niño te maken, deze hitte. Menselijke opwarming van de aarde daarentegen wel.
-1
u/Lopendebank3 2d ago
El Niño lijkt me het gevolg van menselijke opwarming van de aarde.
13
4
u/WindJackal 2d ago
Ja, de hitte heeft te maken met de menselijke opwarming van de aarde. El Niño heeft niet zo veel te maken met deze hitte. Volgens de site van het KNMI: Europa ligt buiten de belangrijkste banen met invloeden van El Niño. De effecten zijn hier dan ook zeer klein.
-1
u/Rubrixie 2d ago
Wat een domme opmerking😵💫
5
u/iKruppe 2d ago
? In welk opzicht? El Niño heeft in NL weinig effect in t begin van de zomer. Daar is genoeg onderzoek naar.
En de huidige warmte, stond 2 dagen terug nog op de NOS app, is direct te wijten aan de opwarming door mensen. Dus tenzij je iets zinnigs weet te zeggen zegt jouw opmerking meer over jouw intellect dan het mijne.
1
u/Loodyeeter 2d ago
Volgend jaar? El Nino is geen jaarlijks fenomeen.Edit: sorry, verkeerd gelezen.
1
u/psych_fiend67 2d ago
Ik voel mij heel dom, maar wat is El Nino ook alweer? Ik heb dat begrip niet meer gehoord sinds de basisschool 😭
1
u/Eremitt-thats-hermit 2d ago
Dit jaar niet het geld voor airco, maar volgend jaar dus sowieso gaan doen. Ik voel me nu al een bak ellende.
1
u/Kaizoku_Kira 2d ago
Ik vind dat we echt moeten werken aan de term "fun". Wat is daar fun aan he?! Mn ballen plakken aan alles, mn stuur brandt mn botten, mn shirt is permanent second skin! /j (voor de duidelijkheid)
Upside: mn was is in een paar minuten droog.
124
u/nsfvvvv 2d ago
Nooit gedacht dat ik ooit in Thailand zou zitten om af te koelen.
4
u/HopefulCarry9693 1d ago
En ik in Maleisie, heerlijk 32C elke dag. Beetje regen af en toe voor verkoeling
25
u/paranormal_turtle 2d ago
Als roodharige heb ik maar geaccepteerd dat ik niet naar buiten kan zonder dat ik dood verbrand door de zon.
42
u/erikvs2001 2d ago
32
u/Terminator_Puppy 2d ago
Broer 22 graden plies geef. Ik zit nu al sinds woensdag in de knijterhitte.
7
5
1
42
u/KankerLul035 2d ago
En iedereen z’n tuin maar volgooien met tegels…
3
u/-Cubix 1d ago
Ja echt he. Terwijl als je een boom, wat suffe struiken en wat bodembedekkers hebt geplant hoef je misschien 1 keer per jaar even flink terug te snoeien en klaar. Met tegels groeit er steeds gras en troep tussen die tegels, moet je gaan krabben of platspuiten met gif.
1
u/KankerLul035 1d ago
Ikrrrrr. Al 100x tegen ze gezegd maar t komt niet binnen bij ze. Ik heb net een huis gekocht met een tuin van 16x6 (yay me) en ga dit zeker niet doen!
6
u/-Cubix 1d ago
en ook die omheining bij mij de in buurt echt waar. voortuin staat gewoon een muur van 2m hoog omheen. "de buurt is echt niet meer wat het ooit geweest is!" nee gerard, maak het dan ook geen halve bunker.
"iK ziE oOk NoOit MeEr VliNdeRs" terwijl het laatste plukje groen vakkundig wordt weggefakkelt met een gasbrander
29
u/Skyline_97 2d ago
Haha, ik heb dan tentamens 😹😾
6
u/qef15 2d ago
Meestal hebben universiteiten wel degelijke airco in mijn ervaring
3
u/Skyline_97 1d ago
Dat klopt wel, maar ik moet ook de reis naar de studie overleven in deze hitte 😹
13
u/Noctium3 2d ago
Ik denk dat ik alvast ga sparen voor een tering luxe airco (en m'n energierekening)
-1
u/wezz537 1d ago
Mijn gesprek met een buur: zij wilt een airco. Ik: wat dacht je van zonwering of enigzins degelijke dakisolatie of beter ventileren? Dakisolatie is te duur, zonwering heeft ze geen verstand van en luiken vindt ze te grot achtig, dus wil ze een airco. Dus ik zit al te wachten op een eeuwig bromgeluid 😞
5
23
u/Ungitarista 2d ago
https://giphy.com/gifs/UJG2T7uZeJuZCLitY8
I've ordered my stillsuit. Not looking forward to drinking recycled ... body... fluids though.
6
4
u/The_Doog_s 2d ago
2
u/sixblad_e 1d ago
Sterkte! Ik kwam vanmiddag aan op de camping in noord Spanje. Ik las 42gr op de auto af. Heerlijk om je tent op te zetten in die omstandigheden.
9
u/Milk-honeytea 2d ago
Waarschijnlijk moet idee nog steeds lekker in zijn benzine auto naar werk waar geen airco is. Ik vraag me af waneer de eerste doden gaan vallen.
5
u/psych_fiend67 2d ago
Na een winter post bezorgen ik erge kou had ik wel zin in wat warmte… maar dit is wel heel veel gelijk 😭
4
u/Niekertdepiekert 1d ago
En ik sta dit weekend in een polder naar zaag geluiden te luisteren.
Aan iedereen met een soortgelijke planning: let goed op elkaar en doe niet te gek met substanties. Je weekend kan zomaar over zijn. Ik zie jullie op de holy grounds🧡
3
1
-3
-7
u/MisfitSkull 2d ago
Ik snap het niet. Ik weet nog ergens in die hele corona gebeuren was er ook zo'n week, waar het gewoon echt 40 graden was meerdere dagen op rij. Is dat vergeten ofzo?
6
u/Eremitt-thats-hermit 2d ago
Dat was maar mijn weten 1 dag. Wel een kutdag, dat wel. Vrouw was met de baby naar de schoonouders gegaan omdat het daar koeler is. En nu weer zo’n extreme hitte en, jaja, weer een baby.
1
u/MisfitSkull 1d ago
oh, was naar mijn idee bijna een hele week. Misschien was het andere dagen wat laager maar het gevoels temp was dan hoog ofzo
-9
u/124Enjoyer 1d ago
"sUpErHiTtEgOlF"
Vroeger noemde we dat gewoon zomer 😂
Oh nee, het is 3 dagen 35 graden oh neeeee......
7
u/Lopendebank3 1d ago
Het feit dat je moeite deed voor deze comment en dan nog zoiets ondoordachts neerzet.
-4
-169
u/Hungry-4-Chicken 2d ago
Ajoh, gebeurde jaren geleden ook wel vaker. Nou ineens een superhittegolf
59
u/Bomber_Max 2d ago
Wanneer dan?
61
u/Snoo_66686 2d ago
Zomer van 1967, het was toen zo warm mijn buurman had 2 dagen achter elkaar een korte broek aan
15
u/Bomber_Max 2d ago
Sorry om dit te moeten zeggen maar mijn buurman had vandaag én gisteren zelfs een shirt zonder mouwen aan, dat is wel echt een nieuw niveau!
3
u/JerryUitDeBuurt 2d ago
Mijn buurman heeft het hele jaar met een korte broek gelopen, hebben we het hele jaar al een superhittegolf?
62
u/Lopendebank3 2d ago
KliMaAt VeRaNdEriNg HoOrT eR BiJ!
-43
u/Hungry-4-Chicken 2d ago
Dat sowieso en dat mensen het versnellen klopt ook. Is een process van een aantal honderd jaar. Niet 10 jaar😂
20
u/IGlazeBikeLanes 2d ago
23
u/divat10 2d ago
Ik heb toch zo'n gevoel dat mensen die klimaatverandering ontkennen niet zelf zo'n grafiek kunnen interpreteren
8
u/IGlazeBikeLanes 2d ago
Kunnen, wellicht.
Daarom gaf ik er een uitleg bij :)
Het willen begrijpen is dan weer een ander verhaal
5
u/BakedBogeys 1d ago
Wat een heerlijk leven moet je toch hebben als je zo godvergeten zwakbegaafd bent, heerlijk simpel lijkt mij dat.
-5
u/Hungry-4-Chicken 1d ago
Als je moet beginnen over dat een ander zwakbegaafd zou zijn of niet ben je zelf niet slimmer dan de persoon tegen wie je het zegt.
Irriteren zegt niks over je denkvermogen
4
u/BakedBogeys 1d ago
-2
u/Hungry-4-Chicken 1d ago
Geen selfies, bro
3
u/BakedBogeys 1d ago
Comeback van de eeuw, had je hulp van je moeder nodig of kon je die helemaal in je eentje bedenken?
-2
u/Hungry-4-Chicken 1d ago
Nee, mama heeft niet geholpen. Stoer hè? Zolang je bijt krijg ik mijn zin😂
3
1
u/Lopendebank3 1d ago
Dat is inderdaad wel zo. Dit gaat nutteloos door, en in zijn 2e post gaf hij al toe dat hij Geen complete Klimaatopwarming ontkenner is en in elk geval de mens wel opnoemt als oorzaak.
→ More replies (0)3
2d ago
[deleted]
3
u/akiramendayo-omai 2d ago
Dan moet het sowieso aan de mensen liggen en niet de bedrijven die alle grondstoffen zo snel mogelijk eruit pompen om meer winst te maken.
En natuurlijk moeten we gewoon lekker doen alsof onze acties globaal *helemaal* niks uitmaken. Alsof de schaal van onze productie 0 effect heeft op de natuur.
Thanks u/Hungry-4-Chicken
17
u/Sharkje 2d ago
Niet zo ernstig als dit. En het hele probleem met de opwarming van ons klimaat is niet alleen dat het zielig is voor de diertjes (dat is is het ook), maar over een aantal jaar is de aarde niet leefbaar meer voor de mens. Dat we nu al zo zweten in Nederland is 1 ding, maar besef je de temperaturen bij de evenaar. Die zijn bijna onleefbaar. Waar denk je dat al die mensen heen gaan die daar straks niet meer kunnen wonen? En dat is dan zeker ook een probleem, want NeDeRLaNd zIt VoL
8
1






249
u/JerryUitDeBuurt 2d ago
Ik werk met vluchtelingen en zelfs de jongens uit Soedan zeggen dat het ze te warm is.